MIDI power maken op iets wat geen MIDI power heeft

vcovca

NOXGENUS
Ik heb een Faderfox LV1 en een Yamaha bluetoooth MIDI ding. Dat MIDI ding heeft 5 volt nodig die de Faderfox niet levert, en wel op de pin die ook MIDI data levert. Ik heb een patch in Max gemaakt die de CC’s van de faders omzet in note met velocity, zodat ik de Faderfox als remote kan gebruiken voor de GrandMA. De Faderfox heeft 6 volt aan batterijen, dus ik dacht effe kei simpel een draadje naar de goeie pin te solderen met een diode ertussen. Maar voordat ik dat probeer.... ken da gewoon?

Of da ken witte nooit nie eej.
Moar daan kende vrij simpel achter kommen eej:

Soldeer anders ffkes een droajke noar de doeie pin meej n'n diode ertussen.
As de shit goej werrekt ist goej, goat alles noar de hoere dan ken 't nieje denk.

Wat je dus feitelijk wil is de uitgang van de chip die de midi data uit de faderbox spuugt verbinden met +5V. Dus als die uitgang een 0 uitstuurt, veroorzaak je harde kortsluiting. Klinkt dat als een goed idee of niet? ;)

Maar beter gezegd: midi is officieel een current loop, dan betekent dat de specificatie niks zegt over 5V "power" op een midi-connector. Daarom zijn er twee 'data' pinnen, waar de stroom-lus doorheen gaat. De ground van een midikabel is officieel puur ter afscherming en wordt aan de ontvangende kant niet aangesloten om aardlussen te voorkomen (dit soort midi-powered kastjes misbruikt dat dus ook door hem wel aan te sluiten).

Door de manier van implementeren van de midi uitgang in veel apparaten hangt een van die pinnen vaak wél (min of meer) direct aan 5V, waardoor dit trucje werkt. Maar het hóeft niet. En waarschijnlijk is het dus bij die Faderbox niet het geval. Zonder te weten hoe de uitgang van de Faderbox precies in elkaar zit zou ik er niet zomaar 5V bij prikken.

Laatst gewijzigd:
Back