ik zoek originele space / ambient geluiden

Kijk ook eens naar software:

Native Instruments' Absynth is Zeer geschikt

Arturia's CS80V (virtuele Yamaha CS80 kloon) kan ook heeel erg mooie dingen maken

Voor hardware zou ik ook zeker naar de Kawai K4(R) kijken. Is niet duur en heeft een aantal erg mooie pad sounds

yup absynth heeft imo veel meer in zijn mars (op gebied van mogelijkheden) dan hardware synths.
ik ken geen hardware synth die je toelaat 64 envelope breakpoints te hebben.

Origineel geplaatst door isnieZot

ik ken geen hardware synth die je toelaat 64 envelope breakpoints te hebben.

Wanneer gebruik je die dan ???
Dat is bijna een S/H LFO dan...

Origineel geplaatst door Bass
Wanneer gebruik je die dan ???
Dat is bijna een S/H LFO dan...

om ritme patches te maken. dan komen ze heel erg goed van pas.

Ben 't (o.a.) met Metatron eens: een Virusje C.

Kan je heerlijke spacy ambient sounds mee voortbrengen.

:{

alesis quadrasynth (denk aan S4 etc.) kan je vooral ook heel erg diep gaan als het om geluid gaat waarbij ik met diep dus echt een subbas bedoel.
korg bakkies doen het goed. (n5 bijvoorbeeld is een hele leuke) en de eerder genoemde wavestation of bijvoorbeeld een o1/w oid.
ook leuk als je soft handig vind de korg legacy collectie. met die legacy cell kan je hele leuke dingen doen...
jp8000/8080 kan je ook dingen mee maken. supernova/k station dat soort bakken. vooral meer synth string achtige pads of heel eerie.
verder ensoniq nog :) heeft leuke bakken met erg apart en uniek geluid.

yamaha fs1r is ook een goede of de an1x.

Als je voor de vagere piep en knarsdingen in de markt bent zou ik lekker een leuke VA zoeken...de an1x is een goede kandidaat omdat er ook al reverb, delay en multieffecten inzitten (en die maken het geheel natuurlijk spacey)...als je meer opzoek bent naar spacey geluids tapijten dan zou ik voor een wavestation keuzen of misschien zelfs een Fizmo.

Ja jongens, natuurlijk kun je met subtractive synths een hoop kanten op, maar...

Voor orginele space/ambient geluiden MOET je imho ten minste 1 FM synth in je pakket meenemen. Daar komen echt dingen uit die je bij geen enkele VA of A gehoord hebt (logisch natuurlijk). Die krengen kosten geen ruk, en ze blijven je verrassen qua geluid. Okee, het is 'n beetje lastig programmeren, maar als je niet vies bent van 'n beetje 'n experimentele aanpak hoeft dat geen probleem te zijn.

Er staat op 't forum 'n TX81z met uitbreiding te koop voor €125, zelf heb ik de TX802 waar je ook niet meer dan €200 voor hoeft te betalen. Als je iets met 'n keyboard zoekt kun je naar de DX-serie kijken. Dan hou je geld over voor 'n VA - en voor spacy geluiden hoeft dat echt niet de duurste te zijn; met een cheap-ass AN1x ofzo kom je al heel ver.

Oh, de Korg Wavestation (en dan het liefst de A/D versie) schijnt ook onovertroffen te zijn voor spacy pads enzo. Wavetable synthese is sowieso een leuke afwisseling op het bekende subtractive synthese - het moest origineel klinken toch? Als je van veel knoppen houdt heb je in de categorie wavetable ook de Waldorf Microwave XT, die lijkt verder wat meer op een gewone VA.

Origineel geplaatst door lo-fi
Ja jongens, natuurlijk kun je met subtractive synths een hoop kanten op, maar...

Voor orginele space/ambient geluiden MOET je imho ten minste 1 FM synth in je pakket meenemen. .

:confused: Tapijten met een FM-synth???

Nou ik heb zon TX81Z gehad, gekocht voor 125 gulden ooit maar nee, tapijten/pads kun je daar echt niet mee maken, meer bassen en percussieve geluiden IMHO

ehm eeh een VCS3 voor bliepjes.. hihihi ( trek je geld maar tevoorschijn )

een goede sampler en laagjes maken is ook wel cool ( de Reason sampler is echt lachen dan.. tot me pc weer over z`n nek ga =( )

enne tja.. KORG is ook fijn.. zeker de workstations om die Combi`s te maken... hoop FX erover...

enne me AN1x.. :halleluja die heeft geluidjes amai.. 1 keer een toets indrukken en uur later ben je nog samen met Sigourney Weaver achter big ass mean shit aliens aan het jagen.. creapy maar wel spacey/ambient als maar kan :P

over de dave smith evolver:

The concept of Evolver is to generate new sounds that, well, evolve. Sounds that change, subtly or dramatically. Look back at the Prophet-VS and Korg Wavestation as previous examples of instruments that are never static. And, I have to admit, analog still has a warmer, more natural sound, partially because it is never perfect; it has that natural slop. Yes, there are some very cool digital synths out there also; even some that mathematically emulate analog synths have a nice edge to them. I don't think analog is always better, or that digital is always better; they're just different.

So, Evolver has the analog components, and also some digital components. I'm trying to generate new sounds via the interaction of analog and digital electronics. Best of both worlds. I've always liked feedback in synths, so there is extensive use of tunable feedback in Evolver, interconnecting the digital feedback loops with the analog electronics. I like sounds that blow up, predictably or not. When sounds blow up digitally, it can hurt your ears - I've done that enough times designing the soft synths! However, when Evolver goes ape, the analog circuitry actually keeps the signal in line just enough that the result is wild sounds, not pain. Plus, the feedback constantly moves, and differently in each channel (each channel has their own independant feedback path), giving some very cool stereo ambience to the sounds.

Welke synth je gebruikt is eigenlijk niet zo belangrijk, met bijna alle synths is het mogelijk om space sounds te maken. Een paar tips:

1) Je moet veel effecten gebruiken : bijv een delay van 750 ms in serie schakelen met een reverb van 5 sec
2) Filters: zet de resonantie ver open tot dat deze aan het zelf-oscileren is en draai de cutt-off frequentie bijna helemaal terug => kun je leuke percussieve drones mee maken
3) LFO's op filters of oscilatoren voor ritmische effecten
4) Stapel geluiden en gebruik L/R panning om een mooi sterio beeld te maken
5) Trage envelopes
6) De belangrijkste: zorg dat het geluid leeft, als een oneindige sequence

Sommige synths bieden wel wat extra mogelijkheden als het gaat space sounds. Persoonlijk denk ik dat de Karma 1 van de beste is aangezien je daar mee de meest waanzinnige ritmische sounds / soundscapes produceert zonder dat je je daar blauw voor hoeft te programmeren. Snel resultaat dus.

Mijn favoriete "spacy sounds" CD is 'David Sylvian - Gone to earth' uit 1986 met o.a. de Prophet 5 en ik vermoed ook midi gitaren (Robert Fripp).

jullie vergeten de nord modular !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:(

Origineel geplaatst door the tall lad
jullie vergeten de nord modular !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:(

Sorry.......

Ahum, en natuurlijk de Nord Modular:engel:

'k Heb de G2 al genoemd :D

-C-

Jij vergeet dat dit topic al een maand oud is :erm:.

Back