Drones?

Ik denk ongeveer zoiets als een soundscape, als je dat wat zegt.
Dus niet persé muziek, maar een verzameling geluiden.
Waarbij een drone, zoals de naam al zegt, wat monotoner is en zich wat minder ontwikkelt.

een drone is een LAAAAANGE monotone pad (of meerdere) die gemoduleerd word. er word dus enkel een noot van bijvoorbeeld 2 minuten aangehouden en die word dan gemoduleerd, gelayerd enz.... je hoord eigelijk minder noten maar een soort muur van geluid. hieronder een voorbeeld van Lustmord.

Attachments

• lustmord.mp3
    795 KB · Bekeken: 67
..hoeft niet per se een pad te zijn,

de bastoon in Equinox 1 van Jarre is ook een drone...

of bijvoorbeeld als je met alleen een sustain pedaal een piano speelt (hele tijd ingedrukt) dan is dat ook een drone.

Of bijvoorbeeld de bas in in the air tonight of mama. ook drones...

:dubbel: Dus mijn 't-is-alweer-veeeels-te-laat-en-heb-te-veel-alcohol-op jamsessies passen óók in een hokje!!

:D vetjes!

Eigenlijk zijn 'drones' lang aangehouden tonen, meestal gedurende het gehele muziekstuk. De drie lange, naar boven stekende pijpen van de doedelzak worden 'drones' genoemd. Ook de losse snaren van de draailier en niet te vergeten de niet door fretten afgestopte speel snaren van de Indiaase sitar, niet te verwisselen met de sympatische snaren, die gewoon in de boventonen meetrillen. Drones zijn typische verschijnselen in de volksmuziek.

In synthesizer muziek worden lange geluiden met een zeer trage harmonische modulatie 'drones' genoemd. Het karakter is zeer monotoon en vaak saai als er niets naast gebeurt; niet te verwarren met de 'noodle', hoewel die soms ook iets weg kan hebben van een 'drone'...

Waar de 'drone' vaak de basis of achtergrond van het muziekstuk vormt, daar is de 'soundscape' het muziekstuk zelf. Die dient wel wat meer teweeg te brengen bij de toehoorders dan de 'drone'.

Wout

Welke synth's zijn het beste geschikt voor vette drones?

Wavestation, FS1r, Microwave-serie, K5000, Xpander, modulair spul, Eminent 310 met een Smallstone eraan.

Cool, dan ga ik eens een kopje drones in mijn MW-1 warm maken.

Wel grappig deze draadje over drones..........en dan komt opeens Sunn Ö ook voorbij.
Heb deze band 2 maal gezien paar jaar geleden in Rdam Nighttown toen was 't alleen 2 Gibsons en een laptop en vorig jaar in 013 Tilburg toen waren ze al uitgebreid met een Moog micromoog en een Taurus voor 't sublaag.....maar de meeste drones komen toch uit die 2 Gibsons gitaren.
Maar zeker de moeite waard om te checken en als je neusvleugeltjes beginnen te trillen dan staat 't volume goed :okdan:

T's niet zo moeilijk het is kwestie v/e noot aanslaan(zo laag mogelijk) en dat een tijd lang vasthouden met toetsen moet je dan op een soort hold-functie(by pass...etc) en je hebt dan je handjes vrij om aan knoppen te draaien......veel delay en reverbs horen er ook natuurlijk bij.

Re: Drones?

Origineel geplaatst door metatron
Ik zou graag willen weten wat men onder een drones verstaat?

Neem een crazy Ivan plugin, laat er een klein kort geluidje op los. zo nu heb je als het goed is een drone.

Back