Arturia Microfreak Experimental Synth

EXPERIMENTAL HYBRID SYNTH

A synthesizer like no other, MicroFreak is a peculiar, exceptional instrument that rewards the curious musician. It blends wavetable and digital oscillators with analog filters. It features a unique poly-aftertouch flat keyboard. It adds controlled randomness to sequences. This isn’t a revolution, it’s a mutiny.

Arturia-MicroFreak.jpg

Last edited by a moderator:
download je een pakket met wav bestanden maar hoe kan je daar een bank van maken?

Heb weliswaar geen MicroFreak (maar wat niet is kan nog komen), toch een interessante vraag. Gekeken in de handleiding (Engels, versie 4.0.1), maar weinig over te vinden. Het gaat kennelijk om een .MFWB-file, men zegt:

"Import New Bank: Imports a new Bank of your choosing, which will show up inthe left column of theComputersection. The file extension is .MFWB."

En verderop de tweede, en laatste vermelding in de manual, over .MFWB-files:

"Export:Exports a single Wavetable or the currently selected bank as an MFW or MFWB file,respectively"

Wellicht kan iemand met een MicroFreak een export doen naar zo'n file, kunnen we 'ns kijken hoe dat eruit ziet.

Hoe bevalt die microfreak met deze nieuwe firmware update 4.0.1 ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen ?

Schop omhoog. Ben eigenlijk ook wel benieuwd, wat @Havelock vraagt. Je zou toch denken dat er inmiddels wel wat exemplaren in omloop zijn, ook onder leden van het forum?

Onder de motorkap is het een Mutable Instruments Plaits eurorack module, met daarbovenop nog een hele rits aan firmware updates voor extra functionaliteiten. De synth engine is dus grotendeels gebaseerd op open source broncode. Daardoor valt meteen een hele berg tijd en geld weg qua ontwikkeling van de synth engine. Arturia heeft de synth engines wel nog verder uitgebreid, met onder andere nieuwe type synthese. Al met al is het daardoor een heel veelzijdig instrument geworden. Je krijgt best veel mogelijkheden voor het geld (€ 339 zoiets voor de witte Vocoder Edition).

Heb ook een aantal video's gezien van de onboard presets, en die klinken best goed. Daar zitten veel bruikbare geluiden tussen.

Enige waar ik nog steeds mijn twijfels over heb, zijn de klachten omtrent de rotary encoders. Het schijnt dat die bij eerdere batches en/of firmware versies nogal last hadden van rondspringende waarden. Deze registreerde dus een aanraking vanuit stilstand. Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen hiermee met de nieuwe batches en/of firmware versies.

Hey @Droomsfeer, ik heb de MF nu een kleine 2 jaar in huis, geen enkel issue met de knoppen. Verschilt misschien per batch idd. Als je er mee aan de slag gaat kan ik je wel aanraden alle software-updates te draaien, daar zitten ook veel bugfixes bij die eventuele issues zoals rond de encoders verhelpen. Over het algemeen is de MF voor mij betrouwbaar, lekker speels en krijg ik er veel gevarieerde geluiden uit die vaak direct toe te passen zijn zonder al te veel nabewerken in de DAW.

Deze demo heeft mij onder ander over de streep getrokken om deze als nog te kopen!

Wie weet er naast decksaver nog andere kap of stofdoek die rekening houdt als ik me microfoon(vocoder) aangesloten is ?
Hier op de foto’s krijg ik waarschijnlijk de in druk dat het niet goed afsluit.
0DA2BD6B-DD4D-4CA3-9189-16BB7A770542.jpeg
E68A466A-7E28-4933-9BF4-9B959507171C.jpeg

D3C4347D-5009-4C0C-B58C-C17610DF62BA.jpeg

Volgens mij heeft Loopop(YouTube kanaal) wel alle presets droog laten horen die in het begin bij de aankoop er in zitten en dat is zonder extra effecten.
Tot eindelijk gooi er toch wel effecten er over heen ik hoop dat je dit meer duidelijkheid geeft :

Laatst gewijzigd:
Hier nog een goeie Nederlandse review :
Microfreak review van beste digitale piano

En hier een review van Bax-shop en in Amsterdam(Amstel) Bax shop winkel kan hem uitproberen omdat die daar uitgestald staat :

Volgens mij heeft Loopop(YouTube kanaal) wel alle presets droog laten horen die in het begin bij de aankoop er in zitten en dat is zonder extra effecten.
Tot eindelijk gooi er toch wel effecten er over heen ik hoop dat je dit meer duidelijkheid geeft :

Ik had het eigenlijk over die presets die je kan kopen in dat filmpje. Daar staat zoveel galm op dat alles wel goed klinkt. Daarom hoor ik ze liever droog.

Ik heb de microfreak sinds zijn introductie.
Gekocht vanwege de "novelty factor", maar inmiddels ondanks de wat plastiekrige constructie een zeer gewaardeerde synth in mijn collectie.

een aantal van mijn bevindingen:
-Touch keyboard is eerst wennen, maar speelt erg expressief
-Matrix voor modulatie bedient snel en eenvoudig en heeft vééél mogelijkheden. (bv envelope contour veranderen door envelope de decay te laten moduleren, voor heerlijke percussieve sounds)
-Parafonie goed geimplementeerd, met een eigen amp envelope voor elke voice. Op cycle env, filter en LFO na is het ding eigenlijk gewoon 4 polyfoon.
-Verschillende oscillator models zijn flink verschillend en elk behoorlijk nspirerend, vooral omdat je de parameters zo makkelijk moduleert via de matrix.
-Sequencer is inspirerend. Mogelijkheid om van een fijne arpeggio een sequence te maken is handig. Met spice en dice kan je je eigen sequence traploos randomizen en ook probleemloos weer terugfaden naar het oigineel.
-Combinatie van features en UI maakt dat het een overzichtelijke synth blijf die toch waanzinnig veel mogelijkheden heeft.
-Hoewel veel online berichten over storingen zelf niet ervaren.

Bij mij is dit een synth die blijft. Daar heb ik er niet veel van, ik heb veel synths gehad en weer verkocht, van Moogs tot behringers en vanalles daartussenin. Maar de Arturia Microfreak en Novation Bass station 2 mogen blijven :)

Deze week ook dit trackje gemaakt meet digitakt en microfreak: (eerste synthlijntje wat je hort komt uit digitakt, de microfreak komt er later pas in)

Eerder ook dit trackj gemaakt, enkel geluiden uit de microfreak, multitracked:

Maarre...dit nieuws behelst de MicroFreak toch of komen deze mogelijkheden ook naar de MiniFreak?

Back