Top tien Plagiaat Reclame muziek

Derjano

Ouwe rot
Hoi,

De laatste 10 jaar wordt bij reclame muziek op tv vaker gebruik gemaakt van klassieke muziek.
Waarschijnlijk interessant omdat daar vaak geen royalties aan componist over betaald hoeft te worden neem ik aan.
De een zijn dood is de ander zijn brood zullen we maar denken.
Helaas is sindsdien het luisteren naar klassieke muziek geen echte plezierigheid meer en heeft het grondig mijn fantasie aangetast.
Als ik nu naar Grieg luister zie ik een banaan uit yogurt steken en bij een auto moet ik denken aan de Matheus Passion.

Er is nu de laatste jaren ook nog een andere trend in reclame muziek waar te nemen.
Beunhazen zonder orginaliteit die brood pikken van nog levende artiesten. Wat ik als dat zo is een kwalijke zaak vindt.
Eigenlijk gewoon ordinaire plagiaat.
Je neemt een stuk uit een populair nummer en verbouwt hem dusdanig dat het wel herkenbaar blijft maar net zo dat men je niet kan pakken op plagiaat.

Of heb ik dit fout?

Ik noem er 1. die ik vanavond zag Dr Oetker produkt intermezzo http://www.oetker.nl/

Plagiaat van Daft Punkt, Around the world

Dus wie weet nog meer van dit soort voorbeelden. Ik weet dat er dat er veel meer zijn.

D'r wordt zoveel nagespeeld en dan ongeveer net zo maar dan anders.
Ik raak de tel al kwijt.
Maar het werkt wel als mensen het ongeveer herkennen.

Of een sample CD loopje met een effectje en klaar.

Maar wat dan nog? Wat doe je eraan?
Ze betalen royalties of niet. Maar het ligt er maar net aan wat de deal is.

Te horen krijg je het toch wel. Daarvoor zit er teveel geld in marketing.
Sterker nog, marketing is een van de factoren die meehelpt de artiesten in nl weg te trekken van het traditionele muziek maken. In de reclame is veel meer te verdienen.

Origineel geplaatst door fuse
D'r wordt zoveel nagespeeld en dan ongeveer net zo maar dan anders.
Ik raak de tel al kwijt.
Maar het werkt wel als mensen het ongeveer herkennen.

Of een sample CD loopje met een effectje en klaar.

Maar wat dan nog? Wat doe je eraan?
Ze betalen royalties of niet. Maar het ligt er maar net aan wat de deal is.

Te horen krijg je het toch wel. Daarvoor zit er teveel geld in marketing.
Sterker nog, marketing is een van de factoren die meehelpt de artiesten in nl weg te trekken van het traditionele muziek maken. In de reclame is veel meer te verdienen.

Het lijkt mij dat royalties niet betaald worden anders zou je gewoon het orgineel gebruiken.
en niet het nummer zo verbouwen.

Maar iik ben beniewd wie nog meer voorbeelden heeft.

Cream van Pince werd toch ook in 1 of andere reclame gebruikt maar was toch ook volkomen verbouwd? of was het daar wel het orgineel? Shit weet het niet meer. Was koffiecrfeamer reclame Nutrema of zo?

vriend van me zit in de reclame...meestal is het gewoon *veel* te duur om een origineel stuk te mogen gebruiken voor een reclame.......... ga ook maar es praten met de Buma-stemra dus.......

Inderdaad te duur. Vaak moeten ze ook wel betalen voor het namaken van een nummer maar dat is blijkbaar altijd nog veel goedkoper dan dat je het orgineel gebruikt. Tenminste dat is wat ik gehoord heb..

Origineel geplaatst door olafmol
vriend van me zit in de reclame...meestal is het gewoon *veel* te duur om een origineel stuk te mogen gebruiken voor een reclame.......... ga ook maar es praten met de Buma-stemra dus.......

Dus plagieeren we het maar?:confused:

Maar je kan toch ook iemand een eenmalige opdracht geven om echt iets nieuws te maken waar bij je ook bijvoorbeeld alle rechten koopt voor jouw reclame.
Waarom neemt men een bestaand nummer? Vanwege de populariteit.
Ik vind het vreemd dat als je daar gebruik van wilt maken, een populair stuk voor je reclame men het dan ineens te duur vind. Voor pululariteit betaal je de vraag bepaald de prijs.
Maar wie in de keten verdient het meest aan reclame?
Wat voor mentaliteit is dat? Het is te duur dus we jatten/kopieren/verbouwen we het maar.
Dit is precies hetzelfde als het gebruiken van illegale software.

Origineel geplaatst door Arv
Inderdaad te duur. Vaak moeten ze ook wel betalen voor het namaken van een nummer maar dat is blijkbaar altijd nog veel goedkoper dan dat je het orgineel gebruikt. Tenminste dat is wat ik gehoord heb..

Wat ik me dus afvraag is bij zo'n produkt als bij voorbeeld Intermezzo van Dr Oetker waar het nummer dusdanig verbouwt is of men er wel voorbetaald.
Ik betwijfel dat. Want waarom zou je het nummer anders zo verbouwen?

Maar wie weet nog meer voorbeelden?

En zou gebruik van klassieke muziek in reclame verboden moeten worden?

Origineel geplaatst door Exzit
Wat ik me dus afvraag is bij zo'n produkt als bij voorbeeld Intermezzo van Dr Oetker waar het nummer dusdanig verbouwt is of men er wel voorbetaald.
Ik betwijfel dat. Want waarom zou je het nummer anders zo verbouwen?

Maar wie weet nog meer voorbeelden?

En zou gebruik van klassieke muziek in reclame verboden moeten worden?

je hebt een heleboel aannames.......

er wordt netjes betaald voor de muziek in een reclame.......dus de componist en de uitvoerende artiest krijgen netjes hun centen................. het is gewoon een stuk goedkoper om een "net zoiets als" in een reclame te gebruiken dan om het origineel te gebruiken......(tenzij je natuurlijk graag het viervoudige voor product XYZ wilt betalen omdat de reclame-jongens PERSE het origineel wilden gebruiken) ......... anyway....hoe gaat het vaak? er wordt een soort van schets/demo gemaakt van de reclame, en daar flikkeren de reclameboys dan een muziekje onder uit hun persoonlijke muziek-collectie.....een "echt" nummer dus.......vervolgens gaan ze kijken wat het kost om dat nummer te gebruiken, als dat te duur wordt (meestal) dan wordt er een broodmuzikant ingezet die dat nummer naspeelt.....veel goedkoper.......het kost vaak ook meer tijd om een geheel nieuw nummer te componeren, en dan moet je maar de opdrachtgevers ook nog eens overtuigen dat dit nieuwe nummer precies hetzelfde gevoel oproept als het demo-trackje uit de schets/demo...

Olaf

Dr zit onder zo'n haarproducten reclame een ontzettend foute en mislukte Fischerspooner-emerge achtige deun.
Ik weet zo niet welke fabrikant maar volgens mij is het l'oreal met hun extreme stijl fixeer 3 seconden lijm gel.

-C-

je hebt een heleboel aannames.......

er wordt netjes betaald voor de muziek in een reclame.......dus de componist en de uitvoerende artiest krijgen netjes hun centen................. het is gewoon een stuk goedkoper om een "net zoiets als" in een reclame te gebruiken dan om het origineel te gebruiken......(tenzij je natuurlijk graag het viervoudige voor product XYZ wilt betalen omdat de reclame-jongens PERSE het origineel wilden gebruiken) ......... anyway....hoe gaat het vaak? er wordt een soort van schets/demo gemaakt van de reclame, en daar flikkeren de reclameboys dan een muziekje onder uit hun persoonlijke muziek-collectie.....een "echt" nummer dus.......vervolgens gaan ze kijken wat het kost om dat nummer te gebruiken, als dat te duur wordt (meestal) dan wordt er een broodmuzikant ingezet die dat nummer naspeelt.....veel goedkoper.......het kost vaak ook meer tijd om een geheel nieuw nummer te componeren, en dan moet je maar de opdrachtgevers ook nog eens overtuigen dat dit nieuwe nummer precies hetzelfde gevoel oproept als het demo-trackje uit de schets/demo...

Olaf

Ik neem niet iets aan ik vraag het me af.
Wat ik me dus afvraag wordt er eigenlijk betaald voor zoiets als bijvoorbeeld in die Dr oetker reclame aan Daft punk.
Die muziek die daar gebruikt wordt lijkt er wel heel erg op en als er niet betaald wordt dan grenst dit geval tegen plagiaat aan. En mocht dit zo zijn is het dan niet eigenlijk immoreel zoiets te doen?
Is dit broodroof? Verziekt men niet de eigen markt hiermee ten koste van mensen die wel iets orineels kunnen maken?
Maar dit is blijkbaar een gevoelig onderwerp???

Origineel geplaatst door C738
Dr zit onder zo'n haarproducten reclame een ontzettend foute en mislukte Fischerspooner-emerge achtige deun.
Ik weet zo niet welke fabrikant maar volgens mij is het l'oreal met hun extreme stijl fixeer 3 seconden lijm gel.

-C-

die vinnik juist vet!

Origineel geplaatst door Exzit
Ik neem niet iets aan ik vraag het me af.
Wat ik me dus afvraag wordt er eigenlijk betaald voor zoiets als bijvoorbeeld in die Dr oetker reclame aan Daft punk.
Die muziek die daar gebruikt wordt lijkt er wel heel erg op en als er niet betaald wordt dan grenst dit geval tegen plagiaat aan. En mocht dit zo zijn is het dan niet eigenlijk immoreel zoiets te doen?
Maar dit is blijkbaar een gevoelig onderwerp?

bij mijn weten wordt er betaald voor het gebruik van de compositie..maar dat is een heel rekbaar begrip........als je wat noten verschuift enzo heb je alweer een nieuwe "unieke" compositie.....hoe dat precies werkt weet ik ook niet precies....maar ga er maar wel vanuit dat het altijd netjes geregeld wordt want het komt uiteindelijk wel nationwide op TV en de B/S kijkt mee

die vinnik juist vet!

Ik ken het origineel en dan hoor je bijna hetzelfde met een iets ander schema en dan klinkt het als een lame ripoff die het nét niet haalt.
Maar goed, das een kwestie van smaak... net als die enge kapsels in dat spotje trouwens *brrrr*.

-C-

Helaas is sindsdien het luisteren naar klassieke muziek geen echte plezierigheid meer en heeft het grondig mijn fantasie aangetast.

Dit is trouwens niet nieuw om Klassieke nummers te gebruiken, bij de film
doen ze dit al jaren , neem nu 2001: A Space Odyssey ( Also sprach Zarathustra )
dit nummer kun je bijna niet los maken van deze film.

kweet niet waarvoor die reclame was....maar dr zit zo'n rip-off in van de Gorillaz...

Ik wel nog even melden dat ik een enorme SCHURFT hekel heb aan reclames, dus ik heb eigenlijk geen idee over welke liedjes het gaat.

R

ik zet ook meestal het geluid uit als de reclames beginnen...

Origineel geplaatst door dione
ik zet ook meestal het geluid uit als de reclames beginnen...

ik de TV

Back