Inserkabel vs. stereo

pjeut

Ouwe rot
Ik leer elke dag weer. Ik weet nu wat een insertkabel is; 'k dacht dus ook gewoon een stereo naar stereo-kabel.
Nu zit ik nog even met het volgende. Mijn Behringer 1602 heeft volgens mij alleen maar een main insert. Daar kan ik dus m'n composer pro tussen hangen. Maar, dat betekent wel dat dit alleen maar mono kan. Voor stereo heb je dan toch twee main inserts nodig?. Nou zal ik het met mono wel redden, de panning zit daarachter pas, maar met een beetje synth is het toch mooi als je deze stereo kan opnemen. Of zie ik dat verkeerd?

Pjeut.

Een insert kabel is hetzelfde als een stereo jack naar 2 mono jack kabel.
Je hebt inderdaad 2 van deze kabels nodig. De stereo jacks komen in je main insert L en R, terwijl je de mono jacks in een in en out moet steken van een kanaal op je effectprocessor.

-C-

Ehm de main inserts op de OUTS bedoel je dan? Dat zal toch echt wel stereo zijn. Let op: de jacks voor inserts zijn stereo (tip-send sleeve-return) dus voor links EN rechts heb je 1 stereo jack nodig! :D

R

Origineel geplaatst door Arv
argg altijd weer die Robin die net effe ervoor komt piepen! :D :D ;)

DROMMELLLLLLLSCH!!!
baron.jpg

-c-

Ay...

Ay...

...ik vergis me, geloof ik. die mixer van mij heeft wél insert links én rechts. Hieronder een plaatje van die mixer. Dus dan moet ik vanavond twee van die kabels in elkaar solderen. Straks nog even naar de plugboer voor jacks en snoer.

Bedankt.
Pjeut.

plaatje...

plaatje...

...plaatje...

Attachments

• 1602.jpg
    1602.jpg
    19,5 KB · Bekeken: 132
Hey pjeut, succes dan maar. Je hebt schema's hoe je ze moet solderen? Ik meen dat er hier ergens ook nog een thread over was. Op de soundcraft site is hier geloof ik een leuk pdfje over te vinden.

-C-

Huhh....?

Huhh....?

...soldeerschema's ...?
Dit is toch zeker een typisch gevalletje van "de rooie dropveter aan de rooie, en de blauwe dropveter aan de blauwe", toch....?
Ik heb een kabel met twee keer dubbeladerig draad. Van beide draden de "omwikkeling" aan de massa's van de monopluggen en de kernen aan de tippen. Vervolgens aan de andere kant de ene kern aan de tip en de andere kern aan de tussenschacht van de stereoplug en de beide omwikkelingen in elkaar draaien en aan de massa solderen.
En dan ben je toch klaar?

Origineel geplaatst door C738
Hey pjeut, succes dan maar. Je hebt schema's hoe je ze moet solderen? Ik meen dat er hier ergens ook nog een thread over was. Op de soundcraft site is hier geloof ik een leuk pdfje over te vinden.

-C-

Gelukkig..

Gelukkig..

...precies wat ik dacht.

Waarom is trouwens voor inserts gekozen voor zo'n dwarsgebakken oplossing? Eén plug waar zowel in- als uitgaand signaal doorheen gaat; dat lijkt mij een bron van verwarring en storing.
Wat stond het nou in de weg om in en out elk via een eigen mono-plug te laten lopen.

Oh, ik weet het al, denk ik. waarschijnlijk heeft het te maken met het onderbreken van het signaalpad. Er moet natuurlijk wel altijd een signaaldoorloop zijn, terwijl als je bijvoorbeeld alleen maar de output plug hebt ingestoken, het signaal is onderbroken zonder dat de doorloop via de inputplug wordt geleid.
Maar ja, als je via de insert een compressor met power-off er tussen hangt, heb je hetzelfde.

Dus waarom zo'n ingewikkelde manier?

Oké..

Oké..

...dus met zo'n in elkaar gevrotte combi-stekker heb je altijd signaaldoorloop. Ik snap 'em.

Wat mij betreft:slotje:

Call me dumbo...

Call me dumbo...

...maar toch heb ik het idee dat met zo'n blonde vraag ('k heb inderdaad blond haar, met grijs inmiddels) een nuttige toevoeging wordt gedaan aan de archiefwaarde van dit forum.

Heren Modulators, doe er uw voordeel.
Grijp niet te gauw naar het "Gebruik-de-zoekfunctie"-middel. Wie weet hoeveel ruwe diamanten (=threads) al zijn gesneuveld in de knop.

Met hoogachting,

Pjeut.

Back