Welke computer gebruiken jullie?

Hakkuh!!!!
Screenshot 2026-08-25 at 18.57.11.png

Na aanleiding van dit bericht even op Tweakers gekeken. "De Mac Studio met M6-chip kost in een configuratie met 96GB geheugen en 1TB opslag 6649 euro." Wat een geld. Maar niet getreurt. "Er komt ook een goedkopere versie beschikbaar met een M5 Max-chip, die eerder al aan de MacBook Pro is toegevoegd. Deze versie is verkrijgbaar met minimaal 36GB geheugen en 512GB opslag en kost dan 3029 euro." Ik neem er twee, waarvan een voor de reserve. :P
Ik ben een Mac-fan maar dat ben ik ook van mijn spaargeld. ;)

Apple was altijd al aan de prijs, maar door de duurdere componenten vanwege de AI hype is het nu wel erg gortig. Ik had het idee mijn Mac Studio M1 Max misschien eens te gaan upgraden, maar ik wacht nog wel even denk ik.

Ik vind de verhoging wel meevallen. 10 procent meer dan toen ik mijn M2 Pro ging kopen. Ik had wel erger verwacht.

Ik ga in voorjaar 2028 mijn M2Pro vervangen

Toen nieuw (M1) 2100 euro naar nu, 3000 euro (M5).
Of de M5 chips zijn rete duur, of het heeft iets (idd) met die AI intergratie te maken.
Ik zou ook maar ff wachten met een nieuwe Mac aanschaffen/upgraden. (prijzen kunnen alsnog dalen.)

Ik heb mijn Mac m1 optimaal (met AI) kunnen inrichten waardoor die een stuk sneller is dan vooreen.
Hij loopt nu als een M2😁

Of de M5 chips zijn rete duur, of het heeft iets (idd) met die AI intergratie te maken.
RAM en GPU prijzen zijn gewoon van de pot gerukt momenteel omdat alles wordt opgekocht door de techbedrijven voor hun AI datacenters.

De verwachting is dat in 2027 de ram prijzen zullen gaan dalen.
De verwachting van wie? Ik zie vooral veel berichten van lui die verwachten dat de huidige situatie nog minstens tot 2028 aan zal houden aangezien de hele capaciteit van 2027 al verkocht is. Je zou denken dat de lucht een keer uit die AI bubble moet lopen, maar vooralsnog is daar geen sprake van.

Het enige bericht op Tweakers over dalende prijzen is meer dan 8 maanden oud, de rest gaat in het beste geval uit van 'lichte stabilisatie' of gewoon chronische tekorten voor de 'foreseeable future'.

Ga er maar vanuit dat het nog wel even gaat duren.

Het enige bericht op Tweakers over dalende prijzen is meer dan 8 maanden oud, de rest gaat in het beste geval uit van 'lichte stabilisatie' of gewoon chronische tekorten voor de 'foreseeable future'.

Ga er maar vanuit dat het nog wel even gaat duren.
Ik heb mijn post gewijzigd naar een echte bron..

Dat is content marketing van een commerciele partij met belangen in deze markt. Geen auteur, geen publicatiedatum. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.

Dit is het enige wat ze willen dat je onthoudt:
1787729820833.png

Maar goed, het is koffiedik kijken allemaal. De enige kans op verandering is door een gigantische toename van aanbod (extra productie) of gigantische afname van vraag (AI bubble loopt leeg). Het eerste is logistiek nogal een uitdaging (productielijnen opzetten is duur en tijdrovend), het tweede kan ieder moment gebeuren of misschien wel pas over jaren/maanden, who knows.

Laatst gewijzigd:
Voor 2027 en 2028 is nagenoeg bijna alle SSD en RAM besproken voor grote partijen (apple oa dus )
Maakt dat het wel erg prijzig is inderdaad, maar aangezien apple de M6ultra gaat overslaan en de M7U pas in 2029 oid komt, duurt me dat te lang. Ik heb deze M2U sinds Jun 23.

BTW goedkoper gaat het voorlopig niet meer worden en als de initiele stock op is, kan het nog wel eens lang gaan duren om er een te gaan vinden/kopen.

En ook als het over 2 jaar goedkoper wordt, dan heb je nu niks aan. En dat moet ik nog maar zien.

collega's,

tegen het einde van dit jaar komen heel wat chinese RAM fabrikanten met echte leveringen met de nieuwste (kleinste) transistors op de markt, geleverd

tegen dan dus niet meer afhankelijk van Hollandse of Koreaanse of Taiwainese fabrikanten

ik verwacht dus tegen begin 2027 een serieuze prijsdaling want een veel groter/nieuwer aanbod
-als de huidige fabrikanten niet willen zakken in prijs is dat hun eigen keuze, ik koop chinees

ik verwacht ook dat heel wat OEMs die nu kant en klare computers aanbieden met heel wat stock gaan blijven zitten (als ze dat al niet doen) , dus de vraag (uit die hoek) gaat dalen

Back