bassline crisis

overclocked

junglist
ik ben nu al ruim 3 uur bezig om van een bassline de laatste 2 noten te dempen of het vollume te verlagen omdat ik die te hard vind klinken . heb zowat alle standen van een een aantal compressors geprobeert en nix helpt . zelf al zet ik het volume van alleen de laatste 2 noten zagter hoor je of helemaal nix of het klinkt weer zo overheersent .

heb dit probleem wel us vaker gehad met dit type bass maar vraag me nu gewoon af hoe kan dit en wat doe ik er aan ?

volgens mij is een heel bekent probleem met sub basslines zonder distortion.

wie kan me helpen

Attachments

• bassline.mp3
    452,3 KB · Bekeken: 105
heb je echt alles geprobeerd?

velocity to amplification, volume automatisatie, je filter de noten laten volgen (keyboard tracking) zodanig dat die twee laatste noten niet zo hard resoneren ...

of je kan, maar das moeilijker volgens mij (naar mijn ervaring dus, tja) veel tijd spenderen in het equalisen, zodat die twee laatste noten niet zo luid zijn ... maar das millimeter werk.

Ik hoor ook niet echt wat je bedoelt.

Ik zou er niet nóg 3 uur tijd aan besteden als ik jou was :D

Pak anders gewoon een ander basje.. :eureka:

Waarschijnlijk worden in je kamer zelf gewoon bepaalde frequenties versterkt. Of lijkenbepaalde tonen harder door de speakers die je gebruikt, en zijn ze het in werkelijkheid niet.

Ik zou gewoon doorgaan met de rest van de track. Als achteraf op andere speakers blijkt dat die twee noten (als je de hele track luistert) nog steeds te hard zijn, dan zou ik er pas wat aan gaan veranderen.

Subharmonische vervorming, boven- en ondertonen.

Hierdoor lijkt het alsof een bepaalde noot harder klinkt dan andere.

Beetje wat Solid-Snake ook zegt.

Trek de riff een door een levelmeter (dB) die peakhold ondersteund, zal je zien dat het qua dB`s wel meevalt
:dj:

die bassline vind ik ook allang niet meer boeient maar wou gewoon weten warom dit zo moeilijk is ?

en op mn koptelfoon klinken zo ook harder .

en mischien valt het ook wel mee mar ik vind het zo raar dat ik ze niet zagter kan zetten en resorance staat zowat helmaal op 0

Correct nederlands graag??

Soms kunnen mensen een beetje dislectisch zijn, dat kun je niemand kwalijk nemen.

Nederlands is trouwens met een hoofdletter... :gaap:

:r oh, sorry hoor!

en Mach ut nu wer wat zagter?

Goed, goed, ik zal er niets meer over zeggen

:bekdicht: :bekdicht: :bekdicht: :bekdicht: :bekdicht:

:gaap: :gaap: :gaap:

mmmm het is zeker vervorming omdat je een hogere noot aanslaat
maar ik kan niet geloven dat je met velocity geen verschil kan maken ( wat is de synth ?)
en zeker met een compressor en eq moet je die top er afkunnen romen

eq -> comp -> eq

werkt altijd lekker ...
maar alleen met die tracking van je filter/ keyb moet je het al kunnen fixen denk ik ..

het is nog niet eens een synth maar de nn19 sampler uit reason met een ofander subbass sample . maar dit problem heb ik vaker met zowel synths als samples . maar dit voorbeeld is ook mn beste resultaat dus minst harde laatste 2 noten . en ik kan me darom ook niet voorstellenm dat jullie dat probleem nooit hebben met dit soort bassen . of heb ik egt zoon verrotte monitors en koptelefoon ?

Origineel geplaatst door Bartology
=( Correct Nederlands graag??

ik buiterlander ik niet geleerd NL

en zagter is gewoon een aangeleerde msn afkorting zoals meer van mijn woordspelingen :W

Origineel geplaatst door overclocked
het is nog niet eens een synth maar de nn19 sampler uit reason met een ofander subbass sample . maar dit problem heb ik vaker met zowel synths als samples . maar dit voorbeeld is ook mn beste resultaat dus minst harde laatste 2 noten . en ik kan me daarom ook niet voorstellen dat jullie dat probleem nooit hebben met dit soort bassen . of heb ik echt zo'n verrotte monitors en koptelefoon ?

je monitors en headphone zijn misschien niet verrot, maar het wel een plus als je de frequecny eigenschappen ervan een beetje kent. dit geld ook voor je eigen ore, je kamer en je gear (reason in jou geval).

echte subbassen hoor trouwens niet meer met het oor, maar die 'hoor' je met je lischaam. daarom dat producers vaak een klein beetje (of een beetje meer) distortion toevoegen aan een subbas, omdat dit hogere tonen toevoegt (aldan niet harmonisch of in-harmonisch, afhanklijk van de soort distortion). als je dan in een basslijn plotseling twee noten hebt, die wel duidelijk opgepikt worden door je oor, lijken die dubbel luid, want je voelt en hoort ze tegelijk.

als je naar een D'nB feest gaat in een zaal van ongeveer 1000 man merk je toch ook soms dat die ene vette bass harder resoneert in je benen, terwijl die andere eerder de bekertjes doet trillen. allemaal afhanklijk van de ruimte en de spearker system.

zoals eerder al vernoemt, maak gewoon je nummer alsof ze niet te luid zijn (en check met een decibel meter of ze echt het zelfde zijn). als ze dan in het agfewerkte nummer op andere (vele verschillende) speakers, in een andere omgeving echt te luid klinken, pas dan de eq-comp-eq truck toe ...

in reason moet je wel even checken of je velocity weldegelijk je amp aanstuurt en in welke mate ... maar dat wist je al neem ik aan :geslaagd:

in reason moet je wel even checken of je velocity weldegelijk je amp aanstuurt en in welke mate ... maar dat wist je al neem ik aan

pic: zoals je ziet staat mn velocity bijna uit en het geeft geen !hoorbaar! verschil in volume hoe ik het ook eq of compress

Attachments

• pic.jpg
    pic.jpg
    70,8 KB · Bekeken: 91
ah, maar nu zie ik het!

je moet in de velocity section van je sampler uiteraard wel zeggen waar die velocity aan gekoppeld wordt. jij zoekt dat ene knopje waar 'amp' onderstaat, zoals aangeduid in de foto hieronder ...

Attachments

• picedit.jpg
    picedit.jpg
    84 KB · Bekeken: 89
Back