Je kan er over discussieren of softwaresystemen hardwaresystemen 1 op 1 kunnen nabootsen maar ik begin te beseffen dat dit nog niet eens relevant is in bv. een professionele omgeving. Het gaat erom wat goed klinkt, wat de mensen leuk vinden en waar je als (commerciele?) producer makkelijk mee overweg kan: ik kan me goed voorstellen dat in een moderne professionele omgeving een systeem met plugins die in 1x goed staan na het laden van je muziekbestand best wenselijk is. 3 platte LCD's, een stevige PC met 4 CPU's, monitors, een MIDI controller, muis en toetsenbord. Praktisch en geen gezeik, geen kabelbomen die slijten en waarop 50Hz wordt ingestraald, etc, etc. Dat die lead of bass niet exact klinkt als een Juno 60 of een JX-10.. nou en?
Persoonlijk kies ik niet voor die aanpak om diverse redenen, maar ik ben dan ook alles behalve een professional. Het is een hobby. Geef mij maar "oude rommel" die niemand anders hoeft. Zolang ik er maar lol in heb.
Software raakt vanwege het kostenplaatje (en ik durf te wedden dat "kazaa" en "edonkey" daar ook wel een rol in speelt althans in particuliere/persoonlijk/hobby omgeving niet commercieel dus) steeds meer in trek, en je ziet allerlei leuke dingen voor steeds minder geld op de 2e hands markt terecht komen.
Daar ben ik echt ontzettend blij om. Als je een hardware zeloot bent zoals mij, dan breken gouden tijden aan. Het lijkt erop dat ik komende jaren dingen kan aanschaffen die ik altijd al gehad heb willen hebben.
Ik bedoel: kwestie van smaak. Hierboven zegt iemand dat de korg legacy collection dunner klinkt. Mischien vinden anderen dat niet. Mooi! Ik bedoel, in die Korg Legacy collection zit synthesizer X. Dat ding klinkt toch zuiverder dan de echte. Geef mij je ouwe maar voor 100 euro.
Ik zoek nog een 19" wavestation overigens, voor weinig geld.