Plugins blijven evolueren

fuse

Gepokt en gemazeld
Zat ff een heel verhaal op te sommen maar eigenlijk komt er op neer dat ik vind dat FX plugins tegenwoordig de hardware aan't overtreffen zijn.
Waarom? Ze zijn goedkoper, kunnen meer en klinken ook nog eens beter. (tenminste als je goed AD/DA's hebt)

Neem bijv maar een greep van wat ik behoorlijk hoogstaand vind klinken.
UAD1
Powercore
Waves
Voxengo
PSP
Korg (legacy)

Mee eens of oneens? En waarom?

veel kan ik er niet over zeggen..

maar ik vind mn TC-300 toch wel wat lekkerder klinken dan de galm/revb van mn Creamware kaart.. terwijl die wel 10X beter is dan menig (alle) vst reverb.. (want die zijn zo edjhjlfashdlhgal438027t9weyshuio FUCKING nep)

Tja

Alleen subjectieve antwoorden mogelijk denk ik,de ene vind dit de ander dat.
En waarmee vergelijken,low end hardware of high end?

Ik persoonlijk houd van warm,breed,wollig.
Dat ben ik nog niet echt tegen gekomen in een software plug.

Heb zelf een uad,de pultec eq,het channelstrpje,kan ik toch echt niet vergelijken met een hardware eq,van welke mixer dan ook,het blijft me te clean klinken.

Al die berekende algoritmes zijn leuk,maar kunnen die amps,circuits,weerstandjes en weet ik wat nog meer vervangen?

Mijn subjectieve mening

Ik ben het er voor een deel mee eens en voor een deel mee oneens.

Dat ze goedkoper zijn ben ik het zeker mee eens. Los van de mazzeltjes die mensen wel eens hebben denk ik dat je gemiddled genomen wel kan zeggen dat het goedkoper is om alleen softwarematig te werken.

Of ze meer kunnen...daar heb ik meer moeite mee. Waar leg je de grens tussen mogelijkheden die relevant zijn om mooie muziek mee te maken en mogelijkheden die er gewoon op zitten. Ik bedoel een 1024 bands EQ lijkt mij muzikaal nou niet echt relevant. Evenals 120 sporen audio en 60 VSTi's tegelijkertijd kunnen draaien.

En klank. Tja...da's natuurlijk ongelooflijk subjectief. Klank hangt namelijk niet alleen af van de geluidsbron, maar ook van de methode waarop de geluidsbron wordt gebruikt. Het bespelen van een gitaar gaat heel anders dan het bespelen van virtual guitarist. Als ik op een midigitaar een overstuurde gitaar uit mijn monitor speakers tover rockt dat niet even veel als wanneer ik voor een Marshall toren van 2 meter hoog sta die 100 vette buizen watts door mijn trommelvliezen pompt. Get the point? Nou...zo'n zelfde idee heb ik met andere hardware zoals Rhodes, Hammonds, evenals en rij MS synths van Korg. Door dit gevoel speel ik beter en krijg ik dus een betere klank uit hardware dan uit software.

Maar...subjectief hè.... Er zullen ook mensen zijn die dit positieve gevoel hebben bij het gebuik van software.

Ik ben denk ik ook van plan mijn research project hierover te gaan doen.
How software synthesis is affecting the electronic music making making market.
Hopelijk word dit een grote thread, maar ik ben ook van plan zelf survey's en interviews te doen.

groeten,
raph

Laatst gewijzigd:
Digitale of virtueel analoge hardware synths worden de laatste tijd inderdaad (bijna) evenaard door VST's,
Maar iets wat VST's nooit zullen kunnen evenaren zijn echte analoge hardware synths, effecten, compressors of galmplaten... Analoog is niet digitaal.. punt.
Maar aan de andere kant is het benaderen of nabootsten van analoog soms niet de intentie in bepaalde nummers en dan zijn VST(i)'s gewoon handig in gebruik (en goedkoper)
Zelf maak ik gewoon gebruik van best of both worlds. Hoewel ik geen één echte analoge bak heb, vind ik het toch ook nog fijn om aan echte knoppen te kunnen draaien. Nee, niet op midi-controllers, want het is ook leuk om te weten dat er echt geluid wordt opgewekt uit dat apparaat die dan voor je staat.
:W

Ik blijf ook liever gewoon aan de knoppen draaien, en zeg nou zelf, wat is er mooier dan een kamer vol met hardware.
Niet dat ik tegen software synts ben hoor maar ik zie liever wat ik bespeel en ik vind het elke keer weer een prachtgezicht als ik mijn kamer in kom en alle spullekes staan daar op een rij.

:{ :{

Ik heb een tijd ook redelijk wat gear gehad en ga nu met een digitale setup aan de slag. Ik ben het er ook mee eens dat een kamer vol met synths, drumcomputers en FX processors er uber-geil uitziet, maar met VSTi's kom je zeker ook een heel eind. Met een midi-keyboard kun je de meeste (belangrijke) parameters ook bedienen, dus aan een knopje friemelen kun je altijd nog wel. ;)

Dat de plugins steeds beter worden is ook gunstig voor de "hardware mensen" onder ons. De fabrikanten van hardware moeten een nog beter produkt maken vanwege deze concurrentie, of deze aanbieden tegen een concurrerende prijs.

Een goede plugin klinkt beter dan slechte hardware en goede hardware klinkt beter dan een slechte plugin.

Toch ?

Origineel geplaatst door Tactic
Een goede plugin klinkt beter dan slechte hardware en goede hardware klinkt beter dan een slechte plugin.

Toch ?

Slechte hardware moet je gewoon niet kopen en slechte plug-ins al helemaal niet. :confused: ;)

Wat ik tot nu toe van de Korg Legacy gehoord heb kon mij niet overtuigen, ik vond het maar dun klinken in vergelijking met de hardware. Dat heb ik eigenlijk met vrijwel alle softsynths die een hardwaresynth nabootsen. Daarentegen kan ik softsynths met een eigen concept wel waarderen en dan vooral als je er dingen mee kan doen die met hardware niet mogelijk zijn. Een grote midicontroller mag natuurlijk niet ontbreken omdat ik nog steeds het liefst aan knoppen draai.

Origineel geplaatst door Tactic

Toch ?
Een goed plugin werkt beter met goede hardware.
Goede hardware klinkt slechter op slechte (verstrerker/speaker) hardware.

Eigenlijk is dit een non-item.
Het enige dat het doet, is weer een software versus hardware discussie op gang brengen.
Daar heeft niemand wat aan.
Natuurlijk wordt "software" steeds beter. Waarom? Omdat ook de hardware waar je de software op draait steeds beter wordt.
Ook de hardware wordt beter omdat de software die er op draait beter wordt.
En alle hierbovenstaande visa/versa en omgekeerd. Evenredig of niet.
So what.

UIteindelijk maak je een keuze op grond van wat je nodig hebt.
En of het doet wat je wilt dat het doet.

Deze discussie is al eindeloos gevoerd. Hou daar nou toch eens mee op.

Je kan er over discussieren of softwaresystemen hardwaresystemen 1 op 1 kunnen nabootsen maar ik begin te beseffen dat dit nog niet eens relevant is in bv. een professionele omgeving. Het gaat erom wat goed klinkt, wat de mensen leuk vinden en waar je als (commerciele?) producer makkelijk mee overweg kan: ik kan me goed voorstellen dat in een moderne professionele omgeving een systeem met plugins die in 1x goed staan na het laden van je muziekbestand best wenselijk is. 3 platte LCD's, een stevige PC met 4 CPU's, monitors, een MIDI controller, muis en toetsenbord. Praktisch en geen gezeik, geen kabelbomen die slijten en waarop 50Hz wordt ingestraald, etc, etc. Dat die lead of bass niet exact klinkt als een Juno 60 of een JX-10.. nou en?

Persoonlijk kies ik niet voor die aanpak om diverse redenen, maar ik ben dan ook alles behalve een professional. Het is een hobby. Geef mij maar "oude rommel" die niemand anders hoeft. Zolang ik er maar lol in heb.

Software raakt vanwege het kostenplaatje (en ik durf te wedden dat "kazaa" en "edonkey" daar ook wel een rol in speelt althans in particuliere/persoonlijk/hobby omgeving niet commercieel dus) steeds meer in trek, en je ziet allerlei leuke dingen voor steeds minder geld op de 2e hands markt terecht komen.

Daar ben ik echt ontzettend blij om. Als je een hardware zeloot bent zoals mij, dan breken gouden tijden aan. Het lijkt erop dat ik komende jaren dingen kan aanschaffen die ik altijd al gehad heb willen hebben.

Ik bedoel: kwestie van smaak. Hierboven zegt iemand dat de korg legacy collection dunner klinkt. Mischien vinden anderen dat niet. Mooi! Ik bedoel, in die Korg Legacy collection zit synthesizer X. Dat ding klinkt toch zuiverder dan de echte. Geef mij je ouwe maar voor 100 euro.

Ik zoek nog een 19" wavestation overigens, voor weinig geld. :D

Even een reactie op wat je zegt. :)

Origineel geplaatst door Black Castle
Eigenlijk is dit een non-item.
Vind jij, ik niet.

Het enige dat het doet, is weer een software versus hardware discussie op gang brengen.
Klopt, maar met de bedoeling om de mensen stil te laten staan bij de huidige ontwikkelingen die ik best wel bijzonder vind. Plus nog eens om deze discussie die anders toch wel weer een keer gevoerd zou worden voor te zijn en op een minder rellerige manier te beginnen.

Daar heeft niemand wat aan.
D'r wordt wel op gereageerd, dus....

UIteindelijk maak je een keuze op grond van wat je nodig hebt.
En of het doet wat je wilt dat het doet.
Iets kiezen wat je niet goed kan gebruiken lijkt me niet erg handig. ;)

Deze discussie is al eindeloos gevoerd. Hou daar nou toch eens mee op.
Lijkt mij altijd nog de keuze van de persoon zelf plus dat je vrij bent om er wel of niet op te reageren. Want heeft deze post minder recht dan eentje die over het vervangen van rubbertjes onder de toetsen van de poly 61 gaat?

Mijn insteek is dat bepaalde software op dit moment hardware aan het overtreffen is. Iets wat je minstens wel tot nadenken zou moeten stemmen want dat heeft een gigantische grote impact.

Origineel geplaatst door fuse

Mijn insteek is dat bepaalde software op dit moment hardware aan het overtreffen is. Iets wat je minstens wel tot nadenken zou moeten stemmen want dat heeft een gigantische grote impact. [/B]

Welke dan fuse?

Klankmatisch?
of qua specs?

Re: Plugins blijven evolueren

..... en klinken ook nog eens beter. (tenminste als je goede AD/DA's hebt)......

Neem bijv maar een greep van wat ik behoorlijk hoogstaand vind klinken.
UAD1, Powercore...

Mee eens of oneens? En waarom?

Het is vast interessant gedachten uit te wisselen over ontwikkelingen.
Maar je zegt het hier zelf al. .... als je goede "AD/DA's", dus hardware hebt.

Convolutie galm van Waves, Voxengo en Sir.
Multiband compressors van Waves en Voxengo
Mastering limiters van Waves en Voxengo.
Lineaire EQ's van Waves, PSP en Voxengo. Die een fractie van een Weiss kosten en eng dicht in de buur tkomen.
UAD-1 terwijl die maar 1/6 van de prijs van een Urei 1176 kost.
Vanguard is niet verkeerd. Schuurt als een 20 jarige op een 800cc.
Absynth heeft geeneens een hardware equivalent.
FM7 is een perfecte FM synth die minder ruist dan de DX7.
Softsamplers is zowieso al een uitgemaakte zaak.

Maar als je het over analoge synths gaat hebben dan zijn de Arturia's niet verkeerd maar halen het never nooit niet bij de echte hardware ja. Maar het synth arsenaal bestaat uit alleen meer dan analoge synths. Op dit moment liggen de romplers onder zwaar vuur. Onder het motto "kleine HD's zijn voor mietjes" plempen ze een DVD op je HD en streamen maar.

De reden waarom de analoge synths niet of moeilijk te evenaren zijn komt vanwege het verschil tussen theorie en praktijk als het gaat om analoge elektronica. De ideale transistor waarmee je rekent of welk component dan ook bestaat zover ik weet niet. Software rekent min of meer met theorie zeg maar, afgezien van randomizations en ander gedoe om het echter te laten lijken en andere zaken.

Als het om perfectie gaat wat je theoretisch wil bereiken dan kan je ook de bewering andersom doen: hardware analoog kan niet eens tippen aan VA/algoritmisch analoog!

Met dat in het achterhoofd is de FM7 dan ook een perfecte FM synth.

Of ze zijn juist niet te evenaren. :)

(want ja ik denk dat wel mensen zijn die bv. hun TX81z niet willen missen ook al hebben ze een FM7)

Multiband compressors van Waves en Voxengo
Mastering limiters van Waves en Voxengo.
Lineaire EQ's van Waves, PSP en Voxengo. Die een fractie van een Weiss kosten en eng dicht in de buur tkomen.

Multiband van Waves vind ik niet echt goed. Die van Sonitus is al een stuk beter.
Voor een limiter vind ik de limiter in PSP Vintage Warmer goed. Niet voor compressie. Alleen limiting.
EQ is een van de dingen die het nog niet echt het niveau haalt van hardware.

Ik gebruik hardware en software. Allebei hebben ze hun voordelen. Soms is het transparante van sofware bv juist een voordeel en soms de klankkleuring van sommige hardware.

Ik ken wel iemand met weiss,je zou eens langs moeten gaan om een vergelijk te maken:D

Back