Gratis compressie plugins (multiband,sidechain,stereo)

Het koste effe wat experimenteer pogingen, maar het is me gelukt, zie screenshot.

Het gaat hier om een radio programma:
Track 1 en 2 zijn de instrumental, track 3 en 4 de presentator.
De instrumental wordt zachter op het moment dat de presentator spreekt.

Omdat stereo chaining bij mij niet werkt, heb ik gekozen voor dual mono; zowel de instrumental als het intro (spraak) zijn gepslitst in L en R files, deze worden aan een bus toegewezen met daarin een sidechainer met compressor. De bus is vervolgens hard L of R gepand.
Belangrijk bleek het om de 'key volume' ook aan te zetten, anders hoorde je de spraak niet.

Ik hoop dat de screenshots duidelijk zijn.

Attachments

• stereosidechaining.jpg
    stereosidechaining.jpg
    138,4 KB · Bekeken: 119
Laatst gewijzigd:
Zoom van de tracks en bussen

Uitleg bij het plaatje;
Belangrijk zijn de 'pan'standen. Deze zijn of 100% links, of 100% rechts.
Ook belangrijk zijn de 'toewijzingen'; de tracks worden allen toegewezen aan de bussen, en de bussen zijn toegewezen aan de master (output 1-2, is namelijk de main out)

Attachments

• tracks.jpg
    tracks.jpg
    123,4 KB · Bekeken: 125
Laatst gewijzigd:
Zoom van de instellingen van de sidechainer met compressor

Waar het nou om ging; een instrumental als tune/leader voor een radio programma. Dan gaat de presentator zijn verhaal/intro doen en gaat automatisch de muziek zachter. Ik heb gekozen voor een vrij lange release tijd.

Om de presentator te horen moet je wel de 'key volume' opschroeven.

Excuses voor het plaatsen van zoveel plaatjes, maar ik dacht, laat ik maar duidelijk zijn :geslaagd:

Attachments

• compressors.jpg
    compressors.jpg
    60 KB · Bekeken: 128
Ik heb het gisterenavond geprobeerd en het is inderdaad gelukt. :) Door de plaatjes werd het principe heel erg snel duidelijk.

Bedankt!

Enige probleem nu is dat als ik de groep rechts of links pan, dit op de masterbus ook zo is en dat is niet meteen wat ik zoek. ;) En ik moet ook nog wat zoeken op de instellingen, want daar zit alles ook nog niet echt goed. :D

Bedankt voor de moeite, maar ik had het eigenlijk al opgegeven.
Het lijkt me ook nogal omslachtig. Ik hou het maar gewoon bij de DB Audioware. Die doet het perfect!

@ apollo:
In mijn voorbeeld gebruikte ik 2 bussen, de ene voor links, en de andere voor rechts.
Dus het originele stereo geluid van de tracks blijft behouden. Wel was het belangrijk om de tracks niet te laten klinken; de stonden op 'bus 1' en 'bus 2' dat houd im dat het geluid van de track rechtstreeks naar de bus gaat, en niet naar de main out (de speakers).
Nadat de bus het signaal heeft bewerkt (side chain compression) gaat het geluid pas naar de main out.

Wellicht had jij de tracks wel hoorbaar?

Inmiddels de dubbele bussen geprobeerd en het lukt al aardig. Alleen de instellingen zijn problematisch, omdat ik een speciaal effect probeer en het klinkt me wat platgecompresseerd. Maar tijd zal raad brengen. :D

De tracks liet ik niet direct klinken nee.

Die dubbele bussen zijn best omslachtig; je moet nu de instelling van de compressor zowel links als rechts apart regelen, zou er geen plugin zijn die de waarden v/d instellingen van plugin 1 realtime overneemt naar plugin 2.
Dat moet toch te programmeren zijn?

Dus gewoon een plugin die de paramater standen 'uitleest' van plug A en deze doorstuurt naar zijn broertje, die ze vervolgens doorgeeft aan plug B, zodat de knopstanden van A en B gelijk zijn. Simpel concept, toch?

MrM, zat in Logic (PC) sidechain compressie niet standaard ingebouwd in de compressie plugins?

Hoi!

Ik snap niet wat je allemaal moeilijk doet met bussen en gedoe trouwens hoor :)

Pak een stereo audiokanaaltje met je muziektrack
Pak een stereo audiokanaaltje met je spreekstem
Zet op Audio 1 een stereo-logic-compressor en stel daar in bij sidechain mogelijkheid Audio 2

Klaar, of denk ik nu te simpel? Het enige wat je wilt is toch de audio laten ducken door de stem van de presentator?

P.s. dit kan vanaf logic 5.1 naar mijn weten standaard zo.

hij werkt ook naar behoren in Ableton 4.1

gr..

waldo

Origineel geplaatst door waldo
hij werkt ook naar behoren in Ableton 4.1

gr..

waldo

Eindelijk werken sidechain plugins in Ableton Live!!! Deze ook inderdaad. Het werkt alleen pas goed in de pas uitgekomen update 4.1.1
Routing is wel een stuk eenvoudiger in Live. Ik heb in Live in ieder geval geen 2 instanties voor een stereo signaal nodig.
Ik doe het alsvolgt (en misschien kan hetzelfde ook met Cubase):

Plaats de stereoversie van de VST op de track die je wilt laten compressen, b.v de bassline. Maak een return track aan die als output de bassline heeft. Nu kun je bij de track die je als key-input wilt gebruiken gewoon de send naar die returntrack opendraaien. Et voila....Sidechaining!

hoeft zelfs geen return track aan te maken ..maar gewoon via extra audio track werkt ook (input) van de track waar de bassline op draait en sturen naar de 3,4 van het kanaal waar de kick en de compressor op draaien..

gr.

Waldo

Origineel geplaatst door MIDIoot
Bedankt voor de moeite, maar ik had het eigenlijk al opgegeven.
Het lijkt me ook nogal omslachtig. Ik hou het maar gewoon bij de DB Audioware. Die doet het perfect!

Ik heb sinds kort ook DB Audioware; ik download-de de demo en toen kreeg ik een 24 uurs aanbod met 30% korting.
Tja, dan smelt ik natuurlijk..
Dus ik trok meteen mijn creditcard, effe de demo's testen, die bevielen, dus ik ben verkocht !

Back