Hoe word je productiever als producer?

Je geeft aan dat je een eigen bedrijf hebt. Weet niet wat soort bedrijf het is en of je hiermee afhankelijk bent van andere mensen. Indien dit niet het geval is, zou je de eerste 2 uur van de dag, nadat de kinder de deur uit zijn, kunnen besteden aan het maken van muziek. Zet je een timer en na die 2 uur ga je verder met je normale werk.
Je kan die 2 uur ook doormidden delen en een uur in de ochtend en in de middag. Ben je opdat moment even niet bereikbaar voor klanten, wat altijd al een mogelijkhied zou kunnen zijn doordat je ook in een meeting of iets kan zitten. Ben je ook niet bereikbaar. 2 uurtjes voor jezelf per dag wat je ook weer de nodige energie en enthousiastme kan opleveren om verder te gaan met je normale werk.

Een van de dingen die ik doe is mensen coachen in time management. En het maken van een goede dag indeling maakt je veel productiever in alles wat je doet.

Noteer 'ns voor jezelf wat je precies wilt in het afmaken/afwerken en maak een soort van tijdframe voor je mixen en masteren, stel deadlines.
Als je voor jezelf dan een vaste werkwijze van mixen en masteren ontwikkelt verkrijg je daardoor ook een herkenbare sound en juist dat is belangrijk als je commerciëel iets wilt.
Zeker met de techniek van tegenwoordig kan je snel werken terwijl dat vroeger wel anders was in de sixties/seventies.
Ik heb wel 'ns gelezen dat Neil Young 5 maanden er over deed om het nummer Expecting to fly naar z'n zin af te maken in de tijd dat ie in de Buffalo Springfield zat en knippen en plakken dat ging vroeger heel anders dan nu natuurlijk.
Als je iets goeds te pakken hebt in the heat of the moment is het 't best om het in ieder geval zo ver af te maken dat de track al voor het grootste deel af is want vaak is het je gevoel, de mood van dat moment waardoor je meegenomen wordt terwijl je je wat dagen later weer anders voelt en het vaak niet zo leuk is om weer in die oude track terug te gaan.
Het is altijd een moment opname dus op een gegeven moment moet je tevreden zijn want perfektie bestaat niet.

Moeite met afmaken is heel herkenbaar hoor.
Toen ik vroeger schilderde en aan meubelmaken deed was het net zo.
Als ik op 3/4 zat en het grote werk was gedaan dan was de uitdaging weg en dus ook m'n belangstelling.
Dan komt het aan op discipline want uiteindelijk wil je iets af hebben.
Nu met muziek maak ik ook bijna nooit iets af maar ik heb met muziek mezelf meer vrijheid gegeven; lol en pielen staat op 1 en af en toe een track op 2.

Laatst gewijzigd:
Jullie hebben me nu al een schop onder de kont gegeven, haha. Leuk! :D Veel goede inzichten en tips waar ik wat mee kan. Ik merk nu al dat ik het mixen waarschijnlijk te 'serieus' neem. Ik benader het bijna wiskundig, terwijl dat ook muzikaal kan. Lekker aan knopjes draaien en snel door gaan als het beter klinkt. Verstandelijk vind ik dat heel moeilijk. Maar ik doe mijn best.

Goed punt ook metatron. Aan het eind van het jaar maak ik altijd de balans op. Waar ben ik goed in en word ik echt blij van. Daar neem ik je tips ook in mee. Want je hebt gelijk: als je lekker in je vel zit gaan andere dingen ook makkelijker :okdan:

Productiever is voor iedereen verschillend denk ik. Zo ben ik productiever geworden sinds ik met modulars bezig ben, iets dat voor velen contra-productief werkt. Vind het heerlijk om een grote patch te bouwen en als ik tevreden ben multitrack opnemen, knippen/plakken, mixen, masteren en klaar. Ik ben de nummers dan vaak nog steeds niet zat. Bitwig is voor mij ook een groot deel van de fun en productiviteit. Heb door de jaren heen heel veel DAWs geprobeerd, Ableton was de eerste goede stap in de richting, met Bitwig heb ik dat gevoel van plezier tijdens produceren nog veel meer. Werkt voor mij nog veel beter, ziet er mooier uit, etc. Rest van de DAWs die ik geprobeerd heb voelen meer als werk ipv fun.

Daarnaast, er iets op zich niets mis met veel tijd ergens in stoppen. Alles moet vaak maar snel snel in deze wereld maar soms is het ook goed om rustig je tijd te nemen. Kunnen mooie dingen van komen! Ik luister liever 1 goede track per jaar van een artiest dan 20 matige.

Ik zeg altijd 'het werk is er teveel aan'
daarmee bedoel ik: dat wat je je loon oplevert dat je de kans geeft om je erna met je hobby bezig te houden.
Net met de lotto meegedaan door dit topic, zo snel ik win ben ik full time music man :)
Het liefst werk ik met mijn broer samen, dat is erg productief, maar hem vervangen blijkt onmogelijk sinds ie gescheiden is en verse vriendin heeft en co ouderschap. Nieuwe mensen spreken af en verplaatsen telkens weer de afspraak wegens 'te druk' enz

Meestal weet je pas of iets slecht is, als ie af is en je hem een paar keer gehoord hebt. ;)

Òp een gegeven moment weet je totaal niet meer of iets goed of slecht is :) Helemaal als je alleen werkt, zoals ik. Het is me meer dan eens overkomen dat een track 3 versies eerder een stuk frisser klonk. Woeps...

Op een constante manier werken, bijvoorbeeld 3 keer per week een blok tijd reserveren voor muziek, de ene keer is het sampelen, dan patches maken, mixen etc. Gooi alle afleiding eruit en maak de blokken niet te lang. Neem rust tussendoor.

Zet limieten, op alles. Maak maximaal 3 versies van een track en ook een beperkt aantal mixen. Daarna is het klaar. Of voor het archief, of geschikt voor publicatie.

Maak lijstjes met raamwerken voor ideeën , bijvoorbeeld , pak 3 instrumenten en maak 4 nummers van minimaal 3 minuten , maximaal 5 minuten.

Belangrijkste is vooraf met een gelimiteerde taak je muziek tijdsblok ingaan. Na verloop van een paar uur is de concentratie piek wel geweest en wordt je er niet meer productiever van. Dit kan je wel wat rekken met mini breaks maar na 4 uur is de scherpte er echt wel af. Dan heb je een veel langere rustpauze nodig.

Dit geldt overigens voor alles , niet alleen voor muziek ;)

Òp een gegeven moment weet je totaal niet meer of iets goed of slecht is :) Helemaal als je alleen werkt, zoals ik.

Je moet ook niet vergeten dat jij als muzikant - ik vind het woord 'producer' maar niks - een heel ander perspectief hebt. Jij weet precies wat je gedaan hebt, je kent elke patch, elke overweging, je weet hoe je gewerkt hebt, met welke instrumenten en waarom, en je hoort elke keuze die je gemaakt hebt terug in je muziek. Je publiek daarentegen hoort alleen je muziek en niets, maar dan ook niets, meer.

Probeer dus ook om afstand te creëren, maak iets en laat het liggen - een paar weken, misschien zelfs maanden. Dan is alles in de voorgaande alinea wat meer naar de achtergrond verdwenen. Maak iets en vertrouw erop dat het goed is en neem dan afstand. Ik heb zo vaak iets gemaakt wat ik echt slecht vond, en na een paar weken, als ik het dan weer luisterde - soms ook bij toeval - bleek het eigenlijk best goed te zijn. Gewoon omdat je dan niet meer op detail-niveau, maar naar het geheel luistert.

Òp een gegeven moment weet je totaal niet meer of iets goed of slecht is :) Helemaal als je alleen werkt, zoals ik. Het is me meer dan eens overkomen dat een track 3 versies eerder een stuk frisser klonk. Woeps...

Ik heb dat wel met schilderen gehad, dan had ik een aardig schilderij gemaakt (in het moment) en dan ging ik later dingen zitten veranderen in m'n zucht naar perfectie want het moest nog beter kunnen en weg was het toch wat magische wat eerst wel in het schilderij aanwezig was.
Als je wordt meegenomen door het proces, of dat nou muziek of schilderen is dan raak je in een soort van trance waardoor je helemaal één wordt met datgene wat je doet.
Als je dan later besluit om vanuit je verstandelijke modus nog even wat te "verbeteren" dan gaat het vaak mis en weg is juist dat frisse, magische wat je eerst in het moment gevangen had.
Weten wanneer te stoppen is het belangrijkste wat er is voor je dingen verpest en tevredenheid is dan de juiste benadering, zonder dat maak je jezelf gek en doet vaak afbreuk aan datgene wat je hebt gemaakt.
Misschien nog maar iets om het wat verstandelijk te benaderen: je werkt eerst aan het grote geheel en dan ga je verder in de details.
Maar op het moment dat je jezelf teveel in details verliest en steeds verandert en bijschaaft dan verander je ook de balans die je eerst had en zo blijf je bezig dus niet teveel door klooien.

Meestal weet je pas of iets slecht is, als ie af is en je hem een paar keer gehoord hebt. ;)

Of iets dat slecht leek, klinkt na een paar maanden toch best leuk als je het weer terughoort! :-)

Ik heb zelf een vrij chaotische workflow en doe meestal 10 dingen tegelijk.. De eerste aanzet van een track is vaak in het weekend, met een biertje enzo erbij.. Daarna verder uitwerken, waarbij ik mezelf een paar doelen stel die ik in een uurtje tussendoor toepas. Ik zet mijn w.i.p's ook altijd op mijn mobieltje en luister er iedere dag wel naar. Op een gegeven moment heb ik het dan teveel gehoord en laat ik 'm even rusten, om het een weekje later weer op te pakken. Een track is voor mij 'klaar' op het moment dat ik 'm echt zat begin te worden.. :-D

Mijn tracks vind ik ook nooit echt mislukt, ook al ben ik er niet helemaal tevreden over... Omdat het vaak een momentopname is van mijn humeur op dat moment, vind ik het eindresultaat in sommige buien beter te verdragen dan andere.. 8)

Laatst gewijzigd:
niet meer je tijd aan forums besteden maar aan je tracks?

Er is een tijdje geweest dat ik al die VST Deals sites volgde. 90% korting op dit, 95% korting op dat. Zwaar verslavend en makkelijk af te tikken via Paypal. Maar je maakt er geen nummer extra door.... :bekdicht: Daar ben ik dus maar mee gestopt.

Muziek maken bestaat uit een hoop verschillende dingen. Sound-design, arrangeren, spelen, opnemen, mixen, masteren etc. Het helpt om meer tijd te besteden aan de dingen die je niet leuk vindt om ze makkelijker te maken door dingen te standaardiseren en te automatiseren.
Focus bij de niet leuke klusjes op goed genoeg ipv perfect en maak bijvoorbeeld templates en scripts om zo snel mogelijk iets acceptabels te hebben. Dan kan je daarna meer tijd besteden aan de taken die je wel leuk vindt. Als je daar meer tijd voor hebt kan je daar je creativiteit in kwijt zonder jezelf op te hoeven jagen en kan je dat stuk perfectioneren.

Wat een leuk topic is dit geworden, met heel veel waardevolle tips. Een paar punten blijven me extra bij:
  • Een nummer is een momentopname
  • Hij is zo goed als je op dat moment kunt
  • Limiteer jezelf
  • Ga eerst voor lange halen en pas daarna finetunen
  • Studiotijd kun je ook gebruiken om andere taken te doen, zoals samplepacks maken of je workflow verbeteren (slim!)
Volgende week is het hier vakantie met een paar plugins en softsynths die ik echt wil leren beheersen. Dan doe ik het voorlopig daarmee. Qua automatiseren kan ik ook slimmer werken. Ik sleep nu steeds losse plugins, terwijl ik eenvoudig effect-chains en templates kan maken. Weet ik wel, maar heb ik nooit gedaan.

Voor de rest ga ik proberen me niet dood te ergeren aan kleine foutjes. Dat mogen anderen dan doen :dubbel:

P.S. Soms vraag ik me af waar ik het allemaal voor doe. Maar als ik dan liedjes terugluister van een paar jaar terug vind ik dat altijd leuk. Het gevoel dat je echt iets hebt gemaakt. Ik ga dus stug door en zal flink wat tips gebruiken. Top :halleluja

Even wat tegenwicht geven. Waarom zou je een track willen maken waar nog foutjes in zitten? Waarom zou je een middelmatige track willen maken als je er met wat meer tijd een goede van kunt maken? Waar komt die behoefte vandaan om zo veel mogelijk tracks te maken in plaats van zo goed mogelijke tracks?

Back