Korg Prologue/Minilogue tips+tricks+vragen en demo's

Ik loop een beetje achter waarschijnlijk. Maar ik heb een vraagje.
Ik heb de Prologue (nu al een tijdje, maar kreeg het niet aan de praat met USB midi. Om heel eerlijk te zijn is het lang blijven liggen om dit te fixen.
Gisteren ben ik erin gedoken en kwam ik een Tim Shoebridge filmpje tegen over dat de Korg USB midi driver in de top 10 van windows moet komen om te werken.
Het was een behoorlijk gedoe, maar het goede nieuws: Het werkt. Ik kan nu midi ontvangen en sturen naar mijn Prologue in Ableton.
Maar... Een vriendelijk forumlid heeft me wat user osc's en patches gestuurd en ik heb ook de Jexus patches gedownload... Dus ik dacht, dit is het moment dat die Korg Librarian het ook eindelijk gaat doen.

Het rare is. Het werkt... een soort van, maar echt nauwelijks.

Ik start het op, dan duurt het minuten lang voordat de interface zichtbaar wordt. Het lukt dan om een lijst van alle presets zichtbaar te maken en ik heb ook een file kunnen maken als back up... Maar het reageert echt voor geen meter, reageert soms minuten lang niet, crashed... Hebben jullie dat ook meegemaakt? En hoe hebben jullie het opgelost. Om eerlijk te zijn vraag ik me af of het wijsheid is om nu uberhaupt te proberen patches oid naar de Prologue te sturen, want de librarian hangt het grootste deel van de tijd en ik wil geen 'errors' veroorzaken.

Hulp wordt gewaardeerd! :okdan:

gisteren heb ik aan een vriend de vergelijking van de ms20 met de Prologue gemaakt.
Het is niet dat ze hetzelde klinken maar het dna van de drive zit in de Prologue. Eigenlijk in heel veel korg producten.

Ben daarna, door gegaan met de demonstratie. hij hoorde de wavestation, ppg wave erin. en in de puur analoge pads de Jupiter 8. die heeft hij even gehad.

in de lage regionen kan de Prologue wat meh klinken. hoewel je er mooie bassen uit gan halen. het brassie is in het laag wat meh.

Maar toch is de Prologue een bijzondere synth. een hybride die zijn eigen plek ineemt.
veel meer kan dan de meeste poly's.
maar vooral uitblinkt in "glassy" sounds.
ik ken werkelijk geen 1 synth die die sounds zo goed kan doen.
Ben nu best wel ervaren op de Prologue. iets van 600 sounds gebakken en kan er aardig realtime op jammen.
Als mono vind ik hem ook erg goed.

Zit een beetje in de servicemanual te snuffen en zie daar dat de drive post filter is.

1744617427145.png

De juno 60 staat even opzij weg en als ik klaar ben met mijn belachelijk drumbrains trig project krijgt de prologue die plek links aan mijn arm. De ere plek. :) ik hoop er iets oud klinkends uit te halen…
Leuke combi juist juno60 en prologue. Niks doet warm pads/strings zoals de juno60. Ik kom daar op de prologue niet bij in de buurt, die weer goed is in arpeggio's leads en bassen, voor mij. Hier staan ze boven elkaar als mijn enige hardware poly's :).

Ok ik heb de alle Plaits OSC's en 3 sinevibes OSC's Dense, bend en Turbo. (want die had ik gekocht).
Tube, Node en Pluck2 ook gekocht heb ik eraf gehaald.
Daarnaast heb ik 1 DX11 osc erop.
Hierbij ga ik het laten.

1 van de dingen van de drive is dat je dan de OSC levels laag moet houden en je mooie haren aan je patch kan toevoegen.
Soms werkt de drive meer als een waveshaper en zo kun je er heel veel tonen uit krijgen.
De drive is polyfoon dus gaat per voice en daardoor heel muziekaal.

Ik heb de afgelopen dagen heel veel sounds op de Prophet 6 en de Prologue gemaakt,
En weet je wat de Prologue kan zo een 80% van de sounds van de Prophet 6 doen.
Maar daarnaast kan de Prologue nog veel meer. PPG achtige dingen, FM etc ect.
De Prophet 6 is best mooi en fijn maar kan geen reet vergeleken met de Prologue.

Hier een leuke demo van multisamples van onder andere de Prologue via de Arturia Emulator II.

Weet niet of ik dit wel eens heb gestuurd maar als ik dit bekijk zijn de FX sends en als je dus geen fx gebruikt dan krijk je wel het analoge signaal uit de outputs. 2 vco's analoog en dan natuurlijk de digi osc die dan de mixer in gaan.

1748365856888.png

Mijn excuses als ik hiermee dit leuke topic een beetje vernaggel, maar heeft iemand anders ook moeite met program changes op de Prologue? Als ik een pgm change sequence vanaf m'n Pyramid, gebeurt de change pas een bar later. Ik heb het nog niet met een andere sequencer geprobeerd. Iemand anders dit euvel ook tegengekomen?

nee hoor geen probleem.
kun je je program change dan niet gewoon een bar eerder sturen?
Kan zeker, maar in mijn specifieke situatie wordt het dan wel ietsje complex en vervelend. De Pyramid werkt track/patterns based, wat die work around van de pgm change een bar eerder programmeren niet echt top maakt, maar als het niet anders kan...

En ik vind eigenlijk gewoon dat ie het normaal zou moeten doen.

Goed, binnenkort maar weer eens vogelen. Heb 'm al een tijdje niet aan gehad hier. Heb nog wat loops/tracks liggen met de Prologue die ik maar eens moet afmaken.

Ik heb de usb poort eruitgesoldeerd en ritueel verbrand in de tuin :peukie:
Scherm­afbeelding 2026-05-11 om 20.32.53.png

Hier krijgt hij zijn laatste kans. uren kloten drivers installeren verwijderen, usb, midi, andere mac, andere kabels

midi time out iemand?
USB wou ie zien en nu weer niet meer

stenen kloten krijg ik ervan, lijkt wel of k in een daw samples lig te luisteren, even gezellig :r

Jexus sounds er op in 't slechtste geval en de rest de boom in :mega:

Bekijk bijlage 3873333

Hier krijgt hij zijn laatste kans. uren kloten drivers installeren verwijderen, usb, midi, andere mac, andere kabels

midi time out iemand?
USB wou ie zien en nu weer niet meer

stenen kloten krijg ik ervan, lijkt wel of k in een daw samples lig te luisteren, even gezellig :r

Jexus sounds er op in 't slechtste geval en de rest de boom in :mega:
Onder Windows had ik soortgelijk gedoe. Opgelost dankzij Timmetje Shoebridge:

Back