Origineel geplaatst door Jaguar_e
Hoewel ik dan geen analogoe synths in het echt heb kunnen beluisteren(ben pas 20). Weet ik wil het een en ander van electronica.
Een analoge synth is opgebouwd uit allerlei weerstanden, condesatoren en dergelijjke. Nu is het zo dat geen enkele weerstand gelijk is, inperfectie, en dit niet uit te rekenen effect heeft op het geluid. Dit is vanuit een ontwerpers perspectief natuurlijk erg vervelend,omdat je nu niet weet hoe hij ongeveer gaat klinken.
Nu is het zo dat weerstanden als deze warm worden een andere weerstand krijgen(de opwarm tijd) waardoor het geluid ook weer anders gaat klinken. Het geen vaak als karikastiek ervaren wordt.
Hoe deze ontwerpen werden gerealiseerd zou ik niet weten maar heb er wel een idee over. Vroeger hadden ze geen dan wel weinig computers die dergelijk circuits konden simuleren en moest er gewoon hard gerekend worden. Wat krijg je dan dat ontwerpers eerst een x aantal proef ontwerpen gaat ontwerpen/maken en daarvan uit een keuze maken op het gehoor. Zo ga je elk belangrijk component af en krijg je een analoge bak waar een karikastieke sound in zit. Althans volgens mijn theorie.