Origineel geplaatst door De Toverkoning
Deze gedachte is juist Wouter.
en ten tweede uit losse stapjes bestaat die ons brein aan elkaar moet knopen om er een begrijpelijk signaal van te maken. Er vind dus een vertaalslag plaats in onze hersenen, die ervoor zorgd dat we eerder moe worden zodra we gaan luisteren.
De meeste digitale synths werken op 44.1 kHz en we weten inmiddels de beperkingen daarvan. Alles boven de 20 kHz valt weg, maar daarmee ook de verschilfrequenties in de boventonen tussen bijvoorbeeld 38 en 40 kHz. Alles boven de 20 kHz horen we toch niet zou je zeggen, maar die 2 kHz die tussen de 38 en 40 zit ben je ook kwijt, en mis je ten opzichte van een originele klank wel degelijk. Daarom vinden violisten ook altijd dat hun viool op CD zo anders klinkt dan in het echt. Met een analoge bandopname krijg je (afgezien van de ruis) een veel beter resultaat. Een goede platenspeler en een maagdelijke LP kunnen daardoor veel beter klinken dan een 16 bits CD. In dit voorbeeld is digitaal dus zelfs nog niet nauwkeurig genoeg.
Ik zou zeggen, lees eens wat verslagen van de AES (audio engineering society, moest je dat al kennen).
Nogmaals toverkoning, wanneer een digitaal geluid/klankopwekking onze oren bereikt is het al lang omgezet in een continue, analoog signaal (voordat het naar een versterker en luidspreker gaat). Blijkbaar ken je zelfs de basis niet van digitale troep en interessert het je ook niet om er meer over te weten.
Tot op heden heeft ook nog altijd niemand aangetoond dat geluid boven de 20 Khz ook maar belangrijk is voor de mens (het is eerder schadelijk, vanaf een 40 khz!). Vanuit technische redenen is het wel zo dat een hogere sampling rate bepaalde technische zaken enorm vergemakkelijkt.
Moest een analoge oscillator of filter zo random werken, bv. altijd ontstemmen ... zouden weinig mensen er gebruik van maken. Ik vind het nogal belachelijk om een uitvinding van de mens (elektronica, analoge synths) te gaan liggen vergelijken met de natuur. In de natuur komen ook geen huizen voor, toch woon ik in een huis, pfff grapjas