Deepmind 12 gebruik en patchmaking.

skrie

Ingeburgerd
Ik probeer al een tijdje leuke patches te maken met mijn Deepmind12.
Ik deed hetzelfde al een tijdje met veel plezier op mijn Novation Peak.

Maar ik als ik werk met de DM12 dan wordt ik altijd een beetje
gefrustreerd over hoe lelijk mijn patches blijven op de DM.
Ik heb er wel een paar aardige basic leadsounds uitgekregen , allemaal gebaseerd op een sawtone.

(bijvoorbeeld deze leadsound
vindt ik echt prachtig en ook fijn spelen. Mooier dan ik ooit met Plugins heb gekregen.)

Maar zodra ik de squarewave en OSC 2 in de mix gooi wordt het eigenlijk altijd lelijk
En eigenlijk eindigt elke DM12 sessie met het voornemen de DM te verkopen en een 2de Peak te kopen.

Zijn er hier mensen met een DM12 die buitengewoon tevreden zijn over de synth en
die mogelijk hints hebben over de patch-making filosofie van de Deepmind?

Ik heb de DM niet. Je zou kunnen overwegen om zo een soundset aan te schaffen (of andere of gewoon met de presets) en dan gebruik te maken van de editor van de DM op de computer om (eenvoudiger) uit te kunnen pluizen hoe de patches in elkaar zitten. Wellicht kraak je zo de “code” voor jou.

Het feit dat je vindt dat je mooie klanken uit de Peak krijgt, bewijst dat het niet aan jouw klankontwerpkunsten ligt. Misschien is de Deepmind gewoon niet je instrument. Kan toch? Had ik met de Elektron Analog Keys ook. Legio mogelijkheden en analoog, maar niet passend qua klank (en bediening).

Ik heb geen deepmind maar zou het te maken kunnen hebben met gainstaging? Mixen van oscs kan ervoor zorgen dat interne vca's / mixer overdriven raken. Dit kan gewenste of ongewenste resultaten geven. Experimenteren met de level van oscs kan helpen. En kan je anders een voorbeeld geven van een patch die wel mooi op de peak is en niet op de DM? Liefst dezelfde patch

Ik heb geen deepmind maar zou het te maken kunnen hebben met gainstaging? Mixen van oscs kan ervoor zorgen dat interne vca's / mixer overdriven raken. Dit kan gewenste of ongewenste resultaten geven. Experimenteren met de level van oscs kan helpen. En kan je anders een voorbeeld geven van een patch die wel mooi op de peak is en niet op de DM? Liefst dezelfde patch

Wat me juist zo irriteert aan de DM is dat je niet het volume kan bepalen van OSC1.
Die staat dus altijd voluit... en OSC2 kan je erin mixen met een slider.

Dus OSC1 is altijd zo hard als ie kan. En dat merk je. Vooral als je beide golfvormen gebruikt.
In de MOD-matrix kan je ook niets doen met het volume van de Oscilators.
Een onbegrijpelijk staaltje ontwerp.

ik heb ook een bank geprogrammeerd. het is me aardig gelukt op de deepmind. ondanks dat de oscilators heel eenzijdig lijken. ik vind het heel verrassend wat eruit komt. inspirerende synth.

JB's Collection of Deepmind 6, 12 & D Presets

"JB's Collection of Deepmind 6, 12 & D Presets.zip" is een bestand met 17 (originele) betaalde-, als freeware beschikbare- en factory presets en preset-banks voor alle varianten van de Deepmind. Gaarne deel ik mijn verzameling voor educatieve doeleinden.

Bevat de volgende packs:

• Alba Ecstacy Patches
  • Retro Electro
  • Synth Wizards
  • Alle fabriekspresets (Factory Banks)
  • Oscillator Sink Patches
  • Jorb J3XP Factory Presets
  • Jorb Juno 106 Factory Presets
  • Jorb Polysix Factory Presets
  • Conforce Deepmind Patches Taster
  • DeepFind
  • Presets by Mr. Card
  • Enkele van mijn eigen presets, verstopt tussen de banks
Van harte wens ik u vele educatieve situaties en tevens groetjes aan de kids toe!

JB

Attachments

• JB's Collection of Deepmind 6, 12 & D Presets.zip
    3,6 KB · Bekeken: 69
Wat betreft de variatie in sound: deze is significant groter bij de Deepmind 12. Ik heb jaren met plezier op de deepmind 6 muziek gemaakt maar heb het altijd jammer gevonden dat ik geen zes-stemmige unison kan bespelen ;)

Tips van de week voor de gefrustreerde variatiezoekers:
- Ga helemaal los met de effectalgoritmes
- gebruik naast de 3 envelopes de modmatrix om de 1) LFO's, 2) note number/velocity, 3) env 3 in loopmodus, 4) de arp en 5) seq VOORMAMELIJK i.c.m. de interne effecten (zoals de mood filter, panning, doubler, flanger/phaser, tremolo, amp en overdrive) om complexe texturen BOVEN je amp- en filterenvelope te maken.
- probeer eens een bas te maken met 6x uni of 6x mono, elke subwoofer is ineens te zwak voor de monstergeluiden die je daaruit kan halen
- zoek eens een tutorial op over zelfgenerende deepmindpatches (soms ook 'krell-patches' genaamd

Tot slot: de tip om patchbanks aan te schaffen voor inspiratie isner één waar ik volkomen achter sta!

Attachments

• 18bc3ce4c63347112545a6b5c76c96cb (1).jpg
    18bc3ce4c63347112545a6b5c76c96cb (1).jpg
    23,1 KB · Bekeken: 59
Met mijn DM heb ik leuke dingen kunnen maken. Vooral het stoeien met de modmatrix maakt het leuk.
Een mooie brass patch gemaakt waarbij de lengte van de attack word gestuurd door de keyvelocity. Bij trage aanslag mooi legato verloop en bij snelle aanslag een stevige staccato.
Dat geeft een heel dynamisch spel.

Back