Kopen van software is kapitaalvernietiging

Klein onderscheidje maken tussen update en upgrade...
- Update is voor mij voornamelijk bugs uit de s/w halen (geldt ook voor hardware: A3k, MPC4k, etc)
- Upgrade is (veel) nieuwe functionaliteit aan een produkt toevoegen, inclusief nieuwe bugs! (geldt ook voor hardware: K2000>K2661)

Het eerste geval moet volgens mij service van de zaak zijn: gratis voor de gebruiker. Nu slaat Steinberg bijv. de plank wel een beetje heel erg mis met zijn razendsnelle updates van SL/SX; ik vind het de naam upgrade niet echt waard!

Soms is het verschil heel moeilijk te zien: nieuwe electribes serie bijv: nieuwe looks, zelfde sound/engine...

Voor wat betreft de originele vraagstelling: ja! Software is pure kapitaalvernietiging! maar als je met díe instelling muziek wilt gaan maken, stop er dan maar meteen mee: als je er geen lol aan hebt, of je mooie hobbie geen centjes mag kosten dan moet je er niet aan beginnen! Een zeer wijs man heeft ooit gezegd: 'alles wat je voor niets krijgt kun je niet op zijn waarde schatten'...

Eens met het feit dat je niet hoeft up te graden, ik werk met volle tevredenheid met Cubase SX 1.
De verschillen tussen 1.0 2.0 en 3.0 zijn mij het het investeren niet waard. Bovendien, zul je zoals al eerder is opgemerkt je dan ook moeten blijven investeren in computer 'kracht' voor je het weet ben je meer bezig met systeem beheer ipv muziek maken. Bovendien, ik denk dat ik geeneens alle mogenlijkheden van de software heb ontdekt.

De vergelijking tussen hardware upgrade ( idd bijv K2000 K2661 of the electribes) gaat volgens mij niet op, ik heb zelf ook bijv de electribes gehad ( de eerste versies) en die heb ik nog prima kunnen verkopen. Mijn rm1x die ik tweede hands had gekocht, voor vrijwel dezelfde prijs kunnen verkopen. Een voorbeeldje logic silver 75 euro op marktplaats 100 euro geboden op Logic gold of platinum. Dat zijn forse verschillen t.o.v de nieuw prijs.

Wat betreft dat een hobby geld kost ja, tuurlijk, maar ik probeer dat toch wel binnen perken te houden, mijn budget is in ieder geval niet onbeperkt. Wat mij opvalt is dat hardware meer waarde behoud, een voordeel hiervan is dat je veel gemakkelijker ( en ook nog eens tweedehands) kunnen kopen en verkopen en op die manier je setup kunt samen stellen zoals je dat wilt. Ik snap niet helemaal wat dat heeft te maken met instelling of het wel of niet lol hebben....

Ik ben op zich wel huiverig om te inverteren in software of computer hardware.. Compatibilteit voor de toekomst is niet gegarandeerd.. Dezelfde dure PCI kaart kan over 2 jaar wel eens incompatible zijn met je nieuwe hardware. Zelfde geld voor software. De prijzen voor hardware zijn meer waardevast heb ik het idee.

Over dat constante upgraden ben ik het wel eens.. het hoeft niet steeds. Als het werkt, dan werkt het..

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Wie heeft er wel eens 2e hands software gekocht?
Moi, en ook wel eens verkocht. Ik vind het helemaal niet erg als mensen gedesillusioneerd hun software verkopen omdat het niet hun ding is. Maar dat geldt ook voor hardware.

Maar sommige bedrijven hebben hun versie updates wel erg kort achter elkaar zitten. En neem nou Steinberg die van VST naar SX een aantal features eruit haalt en ze dan bij de volgende updates weer stuk voor stuk instopt. Dat is wel behoorlijk irritant ja.

Ik ben zo aan Logic gekomen. Ideaal om het zo te kopen (voor mij dan) in dit geval was het de Big Box versie.
Ben nog steeds bezig met de eerste stapjes op muziek gebied ( en wil dus niet meteen zwaar investeren, moet toch een hobby blijven).
Eerst gerommeld met een illegale versie (sorry). Maar daar had ik toch het idee bij dat het niet helemaal goed draaide en het missen van een handleiding.
In mijn geval is deze versie goed genoeg, ken nog lang niet alle functies dus waarom versie 6 of 7, moet ik ook nog een Mac kopen.

Daarnaast (zoals Fuse aangeeft) je koopt toch ook weleens 2e hands hardware.

Ik. Cubase SX 1.0, maar ik heb nu 3.0 besteld vanwege een heel stel positieve berichten. Die verschillen maken 't voor mij -wel- de moeite waard. Totaal kostte SX 3.0 mij dus 350 + 150 = 500 euro, en ik heb me in de tussentijd een beetje bekend kunnen maken met de workflow :).

Wat een 3D-pakket betreft - nee, in ASCII maak je absoluut niet zo makkelijk zo'n dingen. Als je ooit eens POV-Ray hebt geprobeerd... dit staat mijlenver weg van muziek, iets wat al eeuwen beoefend wordt en waarvoor MIDI al tientallen jaren lang bestaat. Een 3D-pakket krijgt nu voornamelijk opties erbij die eindelijk eens voor realistische lichtval zorgen. Modelleren van gebouwen werkte altijd al goed, maar IK (spier/skeletsysteem), radiosity, GI en HDRI (geloofwaardige lichtberekening) en sub-surface scattering (voorbeeld : hou je vingers eens tegen een felle lichtbron en kijk hoe de randen rood gloeien terwijl de rest 'massief' is) zijn dingen die eerder nog niet fatsoenlijk haalbaar waren, omdat de code er niet was. Terwijl muziekpakketten vooral updaten in termen als gebruikersvriendelijkheid, resolutie (192khz - een 3d pakket kan 't geen zak schelen wat de resolutie is), stabiliteit, etc.

Re: Kopen van software is kapitaalvernietiging

Origineel geplaatst door jojo
Mijn stelling (als je net als ik niet je boterham er mee verdient):

Het kopen van software is pure kapitaal vernietiging.

Vanwaar de illusie dat alles wat je aanschaft een investering moet zijn? Das typisch Hollands, je koopt iets en als je er later vanaf wilt (of niet) dan MOET je er winst op maken, of zo min mogelijk verlies..

ik zie het anders, je koopt iets wat vaak een beperkte levensduur heeft. Als die levensduur lang is, heb je geluk. Maar als na wat jaren het niet meer werkt of voldoet, dan heb je gewoon pech en moet je aan iets nieuws (of upgrade).

R

Ik vind het allemaal weer een beetje overdreven. Kapitaalvernietiging? Zo kun je het noemen, maar dat is het huren van een huis dan ook, en je moet toch ergens wonen. :)

Ik hoef geen winst te maken, ik kan die uitspraak ook niet terug vinden in mijn post.

Wat ik wel prettig vind, en geen must, is dat wanneer ik iets inruil dit nog enige waarde vertegenwoordigd.
Van mij mag je dat typisch Hollands vinden..... alhoewel ik zeker weet dat je deze redenering ook buiten onze landsgrenzen zult aantreffen.

De stelling is eigenlijk dat oudere software een mindere waarde vertegenwoordigd dan oudere hardware t.o.v de aanschaf prijs. En dan heb ik het niet over de waarde wat iets voor jou betekend.

Zelf vind ik dat wanneer je een beperkt budget hebt het goed is om na te denken waaraan je wel of niet iets wilt uit geven, en of wanneer iets nou niet bevalt je het weer kunt verkopen om iets anders aan te schaffen.

Wat ik wel mooi vind te zien dat er inderdaad hier ook tweedehands software wordt gekocht. Dat had ik eerlijk gezegt niet verwacht. Wellicht zullen we dit ook meer en meer zien op bijv. marktplaats.

En ja.... huren is kapitaal vernietiging :-) om het dan wat beter te zeggen, geld weg smijten.

Origineel geplaatst door Yoozer
Ik. Cubase SX 1.0, maar ik heb nu 3.0 besteld vanwege een heel stel positieve berichten. Die verschillen maken 't voor mij -wel- de moeite waard. Totaal kostte SX 3.0 mij dus 350 + 150 = 500 euro, en ik heb me in de tussentijd een beetje bekend kunnen maken met de workflow :).

Wat een 3D-pakket betreft - nee, in ASCII maak je absoluut niet zo makkelijk zo'n dingen. Als je ooit eens POV-Ray hebt geprobeerd... dit staat mijlenver weg van muziek, iets wat al eeuwen beoefend wordt en waarvoor MIDI al tientallen jaren lang bestaat. Een 3D-pakket krijgt nu voornamelijk opties erbij die eindelijk eens voor realistische lichtval zorgen. Modelleren van gebouwen werkte altijd al goed, maar IK (spier/skeletsysteem), radiosity, GI en HDRI (geloofwaardige lichtberekening) en sub-surface scattering (voorbeeld : hou je vingers eens tegen een felle lichtbron en kijk hoe de randen rood gloeien terwijl de rest 'massief' is) zijn dingen die eerder nog niet fatsoenlijk haalbaar waren, omdat de code er niet was. Terwijl muziekpakketten vooral updaten in termen als gebruikersvriendelijkheid, resolutie (192khz - een 3d pakket kan 't geen zak schelen wat de resolutie is), stabiliteit, etc.

Inderdaad. 3D upgrades zijn 8~ ... Ongelooflijk wat ze op een jaar tijd allemaal nieuw uitvinden. *D
Dit is echt niet te vergelijken met Photoshop of Logic of wat dan ook.

Origineel geplaatst door jojo
Ik hoef geen winst te maken, ik kan die uitspraak ook niet terug vinden in mijn post.

Wat ik wel prettig vind, en geen must, is dat wanneer ik iets inruil dit nog enige waarde vertegenwoordigd.
Van mij mag je dat typisch Hollands vinden..... alhoewel ik zeker weet dat je deze redenering ook buiten onze landsgrenzen zult aantreffen.

De stelling is eigenlijk dat oudere software een mindere waarde vertegenwoordigd dan oudere hardware t.o.v de aanschaf prijs. En dan heb ik het niet over de waarde wat iets voor jou betekend.

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de 'materiele waarde' van een hardware instrument. Hoe je het ook went of keert, een fysiek instrument heeft een bepaalde waarde. Met software ligt dat denk ik heel anders. Het is en blijft een virtueel iets. 1en en 0en kosten nu eenmaal nix! :D

R

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de 'materiele waarde' van een hardware instrument.

Okay.... ik denk dat je hier de kern pakken hebt! Je zou eigenlijk kunnen concluderen dat wij op een 1 of andere manier geen of weining materiele / emotionele waarde toe kennen aan (oudere) software. Terwijl dat eigenlijk dat volkomen onterecht is. Veel hardware is eigenlijk gewoon software in een kastje........

Ik vertik het om 500 euro uit te geven aan een kartonnen doos met 2 cdrommetjes, een boek en een dongle.
Vaak is het ook nog een kwestie van je windows installatie overhoop halen om het foutloos te laten werken en je zit nog steeds voor tegen een scherm aan te loeren. Hardware is plug en play, soms wat midi configuratie maar meer ook niet.
En ja, dr zit een OS in een synth, en soms een hele synthengine op software basis.

Maar ik ben het met de stelling NIET eens.
Software kopen is geen kapitaalvernietiging. Als je het koopt heb je immers waar gekregen voor je geld?
Jij betaalt 500 euro en krijgt je felbegeerde LEGALE pakketje met alles dr op en dr aan, inclusief support (ja dat zit ook in de aanschafkosten meeberekend).

Je vernietigt pas je kapitaal als je het gaat verkopen voor een fractie van de aanschafprijs. Dus als je geen kapitaal wil vernietigen moet je alles houden.

-C-

Het overhoop halen van Windows ligt aan Bill Gates, niet? Op Macintosh gebeurt dit toch niet, of wel?

Origineel geplaatst door ikke
Het overhoop halen van Windows ligt aan Bill Gates, niet? Op Macintosh gebeurt dit toch niet, of wel?

Idd het is allemaal bill zijn schuld!
;)

Bij windows computers heb je vaak een hoop aan het OS te configgen voor het werkt, zeker als je een schoon geinstalleerde machine hebt. En een Mac, das ook een hoop geld uitgeven. Je krijgt dr wel een goed product voor terug hoor ik links en rechts.
Ik bekeek het vanuit PC perspectief.

-C-

Origineel geplaatst door ikke
Inderdaad. 3D upgrades zijn 8~ ... Ongelooflijk wat ze op een jaar tijd allemaal nieuw uitvinden. *D
Dit is echt niet te vergelijken met Photoshop of Logic of wat dan ook.

3DSMAX rulezzzzzz

Origineel geplaatst door C738

Maar ik ben het met de stelling NIET eens.
Software kopen is geen kapitaalvernietiging. Als je het koopt heb je immers waar gekregen voor je geld?
Jij betaalt 500 euro en krijgt je felbegeerde LEGALE pakketje met alles dr op en dr aan, inclusief support (ja dat zit ook in de aanschafkosten meeberekend).
-C-

icl support? dacht het niet!

Tweede hands software prijzen lijden ook onder het vraag en aanbod mechanisme wat volkomen onderuit wordt gehaald door illegale software.

Back