Stappenplan afmixen?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Ik begrijp dat iedereen het op zijn eigen manier doet maar ik heb wat houvast nodig, vandaar deze vraag: hoe pak ik het afmixen van een nummer (en dan met name EQ'en) aan?

Ik heb er vreselijk veel over gelezen op internet, en de theorie is me duidelijk, maar waar begin ik? Voor de duidelijkheid, het gaat om trance.

Begin ik met de kick? Laat ik die intact en ga ik dan net zo lang tweaken met de bas tot ze samen lekker klinken? Is het aan te raden in het begin een spectrum analyzer te gebruiken? En wat is dan een goeie?

Iets van een stappenplan van iemand die eerder met dit bijltje gehakt heeft zou heel aardig zijn, want ik word nu een beetje overweldigd door alle mogelijkheden. Iemand? :confused: Op voorhand bedankt :halleluja

Re : Stappenplan afmixen?

Re : Stappenplan afmixen?

Voor mij is dit ook altijd een gedoe.
Wat ik meestal doe is een 'gekochte'
cd opzetten en proberen mijn track ook
in die verhoudingen te laten klinken.
Maar ja wat ik al zei, ik blijf het moeilijk
vinden dus tips van harte welkom =)

Groeten, MeThOxY :biertje: :peukie:

Met house mix je tijdens de het arrangeren/produceren al af.
Het is te ingewikkeld om achteraf te doen.

Het best is inderdaad met de kick en bas te beginnen, dan de rest van je beats,
daarna lead, dan andere melodielijnen en als laatst de efecten.

Elemental audio systems onspector is een goede spectrum analyzer.
Een track pakken die je bevalt en daarvan afkijken en vergelijken
met je eigen track via die analyzer.

Mixen leer je niet even in een stappenplan. Daar gaat jaren overheen (ja, helaas).
Maar als je het echt wilt en een beetje doorzettingsvermogen hebt kom je er wel.
Veel vragen, lezen en vooral veel doen en je oren trainen.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
gr. Tom

En bovendien kan bijv. een mix/mastertool als compressie in house een deel van je compositie/productie zijn...extreem voorbeeld: call on me van eric prydz

Er zit natuurlijk wel een soort logische volgorde in. De geluiden met de meeste energie wil je er als eerste in hebben omdat die de meeste invloed op de mix hebben. Dus de kick en de bas.
Want als je die er als allerlaatste in zou stoppen dan raakt je mix al heel snel uit onbalans. Dus als je de laagste frequenties als eerste pakt en dan omhoog werkt dan lijkt me dat een handige vuistregel. En als bijkomen voordeel dat je frequenties die dicht bij elkaar in de buurt liggen bij elkaar brengt. En valt het laatste en een na laatste spoor ook wat makkelijker te EQ'en.
En als een spoor een FX heeft dat ook gewoon gebruiken maar het level van die FX pas afregelen als je alle sporen gemixed en EQ'ed hebt. Tenzij het teveel stoort tijdens het mixen en ff omlaag draaien.
En als je dan de mix af hebt even een half uurtje een koffie pakken of even een potje :kont: . En dan weer met frisse oren die mix met een (paar) referentie track(s) vergelijken.

Origineel geplaatst door Tom Thomas

Het best is inderdaad met de kick en bas te beginnen, dan de rest van je beats,
daarna lead, dan andere melodielijnen en als laatst de efecten.

Elemental audio systems onspector is een goede spectrum analyzer.
Een track pakken die je bevalt en daarvan afkijken en vergelijken
met je eigen track via die analyzer.

Mixen leer je niet even in een stappenplan. Daar gaat jaren overheen (ja, helaas).
Maar als je het echt wilt en een beetje doorzettingsvermogen hebt kom je er wel.
Veel vragen, lezen en vooral veel doen en je oren trainen.

gr. Tom

goeie tip bedankt voor de free plug

Kunnen we deze thread niet bombarderen tot algemene afmixthread?

Denk dat er nogal veel mensen zijn die nog in het basis leerproces zitten op dit gebied.

:geslaagd:

nog een goeie tip:
ga dit boek lezen:
"the secrets of the mastering engineer Bob Katz"
voor de liefhebbers heb ik een pdfje liggen maar die kan je niet bijvoegen...

Als ik ga mixen zet ik eerst alles neutraal en clean. Dan zorg ik ervoor dat de mix qua nivo en balans goedklinkt. Daarna ga ik meestal EQ'en en compressie toe passen. Mijn idee is dat als de standaard mix niet goed staat, het een klote mix blijft. Hoe denken jullie over deze filosofie?

Nou mix ik wel voornamelijk poptracks en weinig dance tracks.

En een echt goede track, met een goede keuze aan geluiden, mixt zichzelf al bijna. Dit maak je zelden mee, maar het is mij al een keer of wat overkomen. Meestal is het echter zwoegen.

- Wat nog niet aan bod is gekomen is dat je je speakers heel goed moet kennen. Dat is echt retebelangrijk. Luister vaak,
veel en kritisch naar goed klinkende commerciele opnames. Probeer dat na te maken.

- Oh ja...erg belangrijk qua volgorde van mixen...

1. tijdens het tracken/opnemen moet eingelijk alles al zo goed mogelijk klinken. Daar bepaal je 70% van je geluid.
2. bij het mixen moet alles zo gaan klinken zoals JIJ het op plaat wilt. Mastering moet je niet over nadenken. 20% erbij
3. Bij mastering zou eigenlijk NIETS meer moeten gebeuren. Hier kan maar 10% gehaald worden.

Origineel geplaatst door hansbakker
ga dit boek lezen:

Als je nog maar net begonnen bent met mixen kan het even heftig zijn vanwege een best wel hoog technisch gehalte en diepgang in de materie. En zijn verhaal vind ik niet uitgebreid genoeg om een duidelijk uitleg te geven hoe je kan beginnen. Het gaat er vanuit dat je al een behoorlijke basiskennis hebt.

Origineel geplaatst door hansbakker
nog een goeie tip:
ga dit boek lezen:
voor de liefhebbers heb ik een pdfje liggen maar die kan je niet bijvoegen...

Zou je die misschien online kunnen zetten ?? Mail m anders even naar mij dan zet ik m even online. Mailen kan naar emkedouwe[at]gmail.com

1. tijdens het tracken/opnemen moet eingelijk alles al zo goed mogelijk klinken. Daar bepaal je 70% van je geluid.

Mee eens. Je kan er b.v. voor zorgen dat de meeste geluiden in een eigen frequentie gebied zitten. Je hebt b.v de bas waar je een paar stappen boven een geluid gebruikt, en een paar stappen boven dat geluid gebruik je weer een ander geluid.
Voor bas zou ik een virtueel analoge synth gebruiken. Bas is heel belangrijk voor je mix en bassen uit dit soort synths zijn er heel geschikt voor. Drum en percussie geluiden kunnen je mix wat opvullen/dragen mocht het wat leeg klinken.

Wat eq betreft: je kan best boosten. Je leest veel dat je geluid moet weghalen met eq, maar je kan best boosten, mits het maar goed klinkt, en het is goed om met het verwijderen van frequenties te beginnen. Haal b.v. wat laag weg van de geluiden die boven de bas zitten.

Ik zou ook de volgorde aanhouden die hiervoor genoemd is.

Origineel geplaatst door Saturation

Voor bas zou ik een virtueel analoge synth gebruiken. Bas is heel belangrijk voor je mix en bassen uit dit soort synths zijn er heel geschikt voor.

Ik zou analoog nemen voor bas. Door een groter bereik in het spectrum door boventonen kan je er in de mix meer mee doen. Een betere "mix presence".

Origineel geplaatst door sjeijk
goeie tip bedankt voor de free plug

Kan je iets meer over die "free " pluggo vertellen?

Back