Afmixen...
Levels:
Allereerst zet ik al mijn apparaten op bijna het maximum volume, ik zorg dat ik een klein beetje overhoud. Dan ga ik per kanaal alles op niveau brengen, dus fader op 0dB en dan gainen tot ik, met gebruikmaking van de solo functie, het signaal helemaal in het groen heb van mijn VU meter, de amber ledjes mogen net niet knipperen. De kick mag meestal wel iets harder, net in het amber.
EQ-en
Mijn mixer staat zo goed als vast ingesteld voor een X aantal kanalen.
Dit gaat om de kick, de hihats, snare, clap en baskanalen. Waarom? Ik gebruik een vaste configuratie met elk geluid op een vast kanaal. Aangezien ik live dingetjes wil doen (en al een paar keer gedaan heb) heb ik dus geen tijd om tijdens een set voor elk nummer de mix om te batterijen, bijstellen kan natuurlijk wel.
De kick boost ik in het midlaag, soms ook in het midhoog maar dat resultaat ben ik niet echt over te spreken dus meestal krijgt ie rond de 200 tot 400 hz een flinke boost. De baslijn gaat door een compressor en die laat ik heel lichtjes sidechainen door de kick. Hoe ik het beste de bassen kan EQ-en ben ik nog niet echt uit. toen ik nog geen compressor had, sneed ik wat weg uit de bas precies waar ik de kick boostte dat hielp meestal wel, maar wat ik nu moet doen... boosten bij de kick? De bas wordt toch weggeduwd door de kick, aan de ene kant heb ik het idee dat door kick en bas in hetzelfde gebied te boosten ik een massievere basis krijg. Aan de andere kant wil ik toch weer de ouwe methode (kick boosten, bass cutten) toepassen omdat dat meer ruimte lijkt te geven.
Hihats boost ik heel iets in het midhoog en soms snij ik zelf iets hoog dr uit. Ik ben heel sterk geneigd om hihats hard te zetten. Ik weet dat ze hard staan, ik hoor het ook maar ik vind het wel lekker

.
leads, strings, pads, vulmateriaal, effecten etc vind ik niet zo moeilijk te eq-en.
panning:
kick en bass in het midden, hihats voorlopig ook, snare iets rechts, clap iets links en de rest van de geluidjes vind ik meestal ook wel een plekje voor. Ik werk het liefst zo mono mogelijk maar door clap en snare iets te pannen heb ik dus wat meer ruimte voor de hihats.
Al met al, het blijft verdomde moeilijk
-C-