Stappenplan afmixen?

Origineel geplaatst door Saturation
Dat is beter idd.

Het moet ook maar net passen in een nummer.

Er is nou eenmaal geen standaard recept voor gebruik van synths in nummers. En dat maakt het nou net zo verdomde interessant. Lekker doen wat je zelf wilt.

Origineel geplaatst door hansbakker
dit is dezelfde die ik aanbood...dus pb'en is niet meer nodig!

Ik heb een paar maanden geleden het echte boek gekocht voor maar 60,- ( :stupid ) pleuri. Dit is overigens heel anders (en veel en veel uitgebreider)dan de online pdf. Het is echt een zeer interessant boek en idd wel langdradig technisch geblabla waarvoor je wel een beetje fijn engels moet kunnen begrijpen. Maar het is een erg mooi boek en een goede referentie voor de echte perfectionisten onder ons. Het (zoals met alles) geeft je geen 100% oplossing want ieder geval is natuurlijk weer apart he. Maar de leidraad en richtlijnen en tips zijn zeer goed en zeer gedetailleerd beschreven. Nee, het is zeker geen boek voor iedereen, en ook zeker als je net begint met het fenomeen muziek maken, kan je beter eerst eens zelf een flink lange tijd ervaring opdoen ala trial en erreur omdat je anders bij de eerste paar pagina´s al in slaap valt van alle stof :) Naast je eigen ervaring is het dus een goede aanvulling.

Ik zelf maak vaak psycho en progressive achtige trance en andere house gerelateerde herrie. Het idee voor de meeste liedjes bij mij begint altijd met een melodie die ik al spelend op mn synth bedenk of die zomaar in een keer als ik net in bed lig in me opkomt (en dan als een gek naar mn pc rennen en op rec drukken voor t te laat is!). Hier kan ik dan perfect de rest op baseren. Als ik echter alles daadwerkelijk ga neerkwakken in mn sequencer, dan begin ik altijd met de kick en de bass en A/B dan de melodie drbij om alles harmonisch perfect op elkaar af te stemmen qua toonhoogte en klank. Met de kick en de bass ben ik vaak erg lang bezig (want het moet natuurlijk wel lekker fris en gedefinieerd stampuh he). Eerst de kick zelf naar mn eigen hand zetten (want ik hou niet zo van die standaard samples) dmv compressie en eq. dan kick en bassie nog eens met n tweetjes door een compressor halen om ze lekker samen te laten smelten. (UAD I luv u!) Als je dit alles goed hebt dan heb je eigenlijk het ergste gehad. Dan kan je op tig manieren met percussie gaan klooien, er nog een tweede begeleidende melodie drbij doen, fx geluidjes... Als je dan de basis van alles goed hebt en dan ook nog de op en afbouw en de break enzo, dan ga je alle geluiden nog een keertje A/Ben en qua volume en eq en pan nog beter en fijner op elkaar afstemmen. Deze workflow werkt altijd prima bij mij, maar jah, zoals al duizenden keren gezegd door iedereen, er is geen vaste regel.

Even een vraag van mij. Ik merk dat het afmixen bij mij een track helemaal de vernieling in kan brengen. Ik probeer echt van alles om het eindresultaat zo perfect mogelijk in balans te krijgen, maar vaak lukt het niet. De tracks waarbij het wel lukt zijn eigenlijk tijdens het produceren al dik in orde qua klank.

Mijn vraag: Als ik een bepaald volume van een bepaald spoor niet helemaal goed vind gooi ik het wat omhoog. Soms gaat het geluid daardoor clippen, althans niet op het gehoor. Ik zie in Cubase bij het mixvenster echter wel die 'c' rood kleuren. Is dit verkeerd? Of is clipping alleen erg wanneer je geluiden voor het gehoor kunt horen clippen?

Origineel geplaatst door Disorder
Mijn vraag: Als ik een bepaald volume van een bepaald spoor niet helemaal goed vind gooi ik het wat omhoog. Soms gaat het geluid daardoor clippen, althans niet op het gehoor. Ik zie in Cubase bij het mixvenster echter wel die 'c' rood kleuren. Is dit verkeerd? Of is clipping alleen erg wanneer je geluiden voor het gehoor kunt horen clippen?
Bij mij clipt Cubase altijd dat kom door de effecten die ik gebruik maar dat is ook juist de bedoeling vette scheurende bass drum's (in mijn geval dan;) ) Als je mixer van je geluidskaart maar niet clipt:duivels:

Ik heb nog geen goede geluidskaart, dus dat kan ik zo niet zien. Maar om op mijn vraag terug te komen, kan ik uitgaan van mijn gehoor, of moet ik me houden aan dat rode 'c' symbool?

Afmixen...

Levels:
Allereerst zet ik al mijn apparaten op bijna het maximum volume, ik zorg dat ik een klein beetje overhoud. Dan ga ik per kanaal alles op niveau brengen, dus fader op 0dB en dan gainen tot ik, met gebruikmaking van de solo functie, het signaal helemaal in het groen heb van mijn VU meter, de amber ledjes mogen net niet knipperen. De kick mag meestal wel iets harder, net in het amber.

EQ-en
Mijn mixer staat zo goed als vast ingesteld voor een X aantal kanalen.
Dit gaat om de kick, de hihats, snare, clap en baskanalen. Waarom? Ik gebruik een vaste configuratie met elk geluid op een vast kanaal. Aangezien ik live dingetjes wil doen (en al een paar keer gedaan heb) heb ik dus geen tijd om tijdens een set voor elk nummer de mix om te batterijen, bijstellen kan natuurlijk wel.

De kick boost ik in het midlaag, soms ook in het midhoog maar dat resultaat ben ik niet echt over te spreken dus meestal krijgt ie rond de 200 tot 400 hz een flinke boost. De baslijn gaat door een compressor en die laat ik heel lichtjes sidechainen door de kick. Hoe ik het beste de bassen kan EQ-en ben ik nog niet echt uit. toen ik nog geen compressor had, sneed ik wat weg uit de bas precies waar ik de kick boostte dat hielp meestal wel, maar wat ik nu moet doen... boosten bij de kick? De bas wordt toch weggeduwd door de kick, aan de ene kant heb ik het idee dat door kick en bas in hetzelfde gebied te boosten ik een massievere basis krijg. Aan de andere kant wil ik toch weer de ouwe methode (kick boosten, bass cutten) toepassen omdat dat meer ruimte lijkt te geven.
Hihats boost ik heel iets in het midhoog en soms snij ik zelf iets hoog dr uit. Ik ben heel sterk geneigd om hihats hard te zetten. Ik weet dat ze hard staan, ik hoor het ook maar ik vind het wel lekker :D.
leads, strings, pads, vulmateriaal, effecten etc vind ik niet zo moeilijk te eq-en.

panning:
kick en bass in het midden, hihats voorlopig ook, snare iets rechts, clap iets links en de rest van de geluidjes vind ik meestal ook wel een plekje voor. Ik werk het liefst zo mono mogelijk maar door clap en snare iets te pannen heb ik dus wat meer ruimte voor de hihats.

Al met al, het blijft verdomde moeilijk :D

-C-

Ik heb nog geen goede geluidskaart, dus dat kan ik zo niet zien. Maar om op mijn vraag terug te komen, kan ik uitgaan van mijn gehoor, of moet ik me houden aan dat rode 'c' symbool?

Altijd vanuit gaan.

De mensen die jou track op de dancefloor horen, 'horen' dus jou track. Ze 'zien' hem niet...

gr. Tom

Probeer voor je zelf goed duidelijk te houden in welke fase je bezig bent.

bijv
fase 1 - Ben je bezig om je geluiden zo hard mogelijk de pc in te krijgen?
fase 2 - Ben je bezig om de geluiden die je reeds op hebt genomen weer goed in te passen in de mix?

Deze 2 handelingen lijken best wel op elkaar en ik merk vaak dat mensen bij hun (toch vaak goede) tips niet duidelijk aangeven welke van de 2 ze het over hebben. (vaak fase 1)

Want soms bewerk je een en hetzelfde geluid 2X met dezelfde compressor maar met andere instellingen :)
Vaak Eq je een geluid in fase 1 (bij sommige geluiden hoef je geen hoog of laag op te nemen) en dan nog een keer in fase 2 omdat-ie een ander geluid misschien in de weg zit.

glashelder toch? :D

Laatst gewijzigd:
De rode C van cubase hoef je je niet aan te houden maar als je computer rood word zou ik stoppen}:|

Back