Hypersonic VS Hardwarematige drummachine wat is het verschil ?

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Hey mensen wat is het verschil tussen een hardware-matige drummachine en en een van de drumkits uit steinberg hypersonic VST (software) Ik heb namelijk al zoveel mogelijkheden met hypersonic dus zou graag willen weten wat nou de echte voordelen zijn van een hardware-matige drummachine..

een vraag van een maat van Havelock

Meestal heeft een hardwarematige drummachine een bepaalde karakteristieke klank/punch die je niet uit software haalt (MPC serie,Linndrum et.etc.) De manier van programmeren en de quantisering (groove,feel,shuffle,whatever...) spelen ook een rol.

zweren

zweren

Ik zweer het ook bij hardware.
Omdat hardware zijn eigen processor gebruikt en niet die van de computer.
Maar jah hij(maat van mij) had ook gezecht dat hij hardware zou gaan kopen.8~
of is hij van gedachten verandert :D
Maar ja ik zeg maar zo een combinatie van die zou nog mooier zijn.8~
soms heb je wat met software dat genen wel kan en wat hardware niet kan en om gekeert net zo :P

Havelock

Hardware drum vs. software:

Erg belangrijk is wat je verder gebruikt, heb je een kamer vol met synthesizers, of doe je alles met een sequencer en soft synthesizers.

Groot nadeel van hardware drum, is als je je drum-box aanstuurt vanuit b.v. Logic of Cubase, de beat niet strak is, er zijn kleine afwijkingen in het ritme. (of je moet een Atari ST gebruiken). Dit komt omdat een Windows PC met een usb midi interface (meest gebruikelijk) niet de optimale setup is. Een softsynth voor de kickdrum is veel strakker. Voor mij was het in ieder geval de reden om mijn MC505 hier niet meer te gebruiken.

Voordeel van een hardware drum-box is dat je het geluid in realtime kan bewerken, filter, resonance, pitch, ADSR envelope, en dingen als de flam knop op de TR-909. Dat lijkt leuk als je een beetje aan het freaken bent, alleen is de toepassing wat minder nuttig als je een hele track aan het bouwen bent.

Dan is er nog de discussie analoog vs. digitaal, hier wil ik niet al te veel op ingaan.. Een analoge drum zoals de TR808 en TR909 hebben een eigen geluid, diep en warm (overigens alleen de kick en snare?, hihats etc. zijn wel digitaal in deze machines, in ieder geval wel bij de 909). Maar: als je al je geluiden met de computer op harddisk opneemt, is het geluid digitaal geworden, en is dat voordeel al weer verdwenen. Naar mijn idee moet je dan op tape in een studio opnemen om het analoge karakter te bewaren. Je kan dan net zo goed een sampler nemen met een goede kick-drum sample (24 bit) van een 909 of 808.

Processor kracht: als je een beetje een snelle PC hebt merk je bijna niks van een simpele softsytnh die de drums voor zijn rekening neemt, ik gebruik Waldorf Attack, of de Logic ESX-sampler. of een drumkit in sampletank.

Een leuke hardware machine is denk ik de Korg ER-1, er is een oude en een nieuwe versie, misschien is die oude voor een zacht prijsje ergens te koop. Maar goed, het is niet meer dan een softsynth met een paar knopjes erop (en een eigen sequencer), het geluid is identiek aan dat van een goede softsynth.

Wat misschien een veel interessantere optie is: de Yamaha DD-55 drum, dit is een drum-synth met aanslaggevoelige pads, en een pedaaltje voor hihat en kick, met midi out. Met dit ding kan je echt drum ritmes inspelen, dat is al veel creativer en meer inspirerend dat in een sequencer met een potloodje op je gevoel of random wat klanken intekenen.

Origineel geplaatst door raabje
Hardware drum vs. software:

Erg belangrijk is wat je verder gebruikt, heb je een kamer vol met synthesizers, of doe je alles met een sequencer en soft synthesizers.

Groot nadeel van hardware drum, is als je je drum-box aanstuurt vanuit b.v. Logic of Cubase, de beat niet strak is, er zijn kleine afwijkingen in het ritme. (of je moet een Atari ST gebruiken). Dit komt omdat een Windows PC met een usb midi interface (meest gebruikelijk) niet de optimale setup is. Een softsynth voor de kickdrum is veel strakker. Voor mij was het in ieder geval de reden om mijn MC505 hier niet meer te gebruiken.

Wat een lulverhaal.. Duidelijk een verhaal van "ik heb de klok..." Ook met software aansturing van een drummachine kan je het superstrak krijgen.. Blijkbaar heb jij slechte ervaringen met de MC505, maar om dan meteen maar te concluderen dat het nooit strak kan, dat is stierenpoepjes natuurlijk..

stierenpoep...??

Er is natuurlijk een nuance mogelijk: als je een goede midi interface hebt, zoals een Emagic Unitor of een AMT8 (in combinatie met Logic) of een Steinberg Midex (andere prijsklasse, die 1/3, met Cubase SX), dan heb je waarschijnlijk wel een strakke timing (ik heb er geen ervaring mee).

Als je een simpele Midiman midisport o.i.d hebt, zal het naar mijn idee nooit echt strak worden. Het maakt natuurlijk wel uit of je heel veel midi data naar buiten stuurt, b.v. veel filters etc. of alleen wat noten voor de beat.

http://www.soundonsound.com/sos/may01/articles/steinbergmidex8.asp

Origineel geplaatst door raabje

Dan is er nog de discussie analoog vs. digitaal, hier wil ik niet al te veel op ingaan.. Een analoge drum zoals de TR808 en TR909 hebben een eigen geluid, diep en warm (overigens alleen de kick en snare?, hihats etc. zijn wel digitaal in deze machines, in ieder geval wel bij de 909).

Yo gozah de tom`s, rimshot en clap zijn ook erg analoog op de 909.;)

Enne het loopt hier ook allemaal retestrak ondanks dat ik m`n 909 aanstuur met een midex 8 die door usb word gevoed.

Er is wat mij betreft maar één echt relevant verschil en dat is de user-interface. De meeste hardware drumdozen (en dan heb ik het niet over een 19" drum-expander) hebben knopjes om aan te draaien en een onboard sequencer. Wanneer ik met een bijvoorbeeld een Machinedrum of een ER1 aan de slag ga, nodigt het apparaat uit om lekker op los te gaan. Wanneer ik met een Attack op de pc aan de slag ga, zit ik na een paar uur nog te klikken met m'n muis..... Misschien werkt het voor jou anders, maar een hardware bak werkt gewoon intuïtiever.

Origineel geplaatst door Kevin
Meestal heeft een hardwarematige drummachine een bepaalde karakteristieke klank/punch die je niet uit software haalt (MPC serie,Linndrum et.etc.)

Bij een MPC maakt 't ook wel heel erg uit wat je erin stopt he... Als ik crappy samples in de mpc stop, dan klinkt het nog nergens naar. 't Is geen toverdoos die opeens punch geeft aan brakke drumgeluiden (helaas :D ). :)

Origineel geplaatst door Hazes
Er is wat mij betreft maar één echt relevant verschil en dat is de user-interface. De meeste hardware drumdozen (en dan heb ik het niet over een 19" drum-expander) hebben knopjes om aan te draaien en een onboard sequencer. Wanneer ik met een bijvoorbeeld een Machinedrum of een ER1 aan de slag ga, nodigt het apparaat uit om lekker op los te gaan. Wanneer ik met een Attack op de pc aan de slag ga, zit ik na een paar uur nog te klikken met m'n muis..... Misschien werkt het voor jou anders, maar een hardware bak werkt gewoon intuïtiever.

Helemaal mee eens. Als je een begint te tweaken op een hardware box heb je al snel iets bijzonders of wat lekker knalt te pakken. En het grooved meer met een interne sequencer als je wat rommelt met de quantize. Met een software sequencer zit je toch langer te klooien om het gevoel minder machinaal te krijgen.

Maar van wat ik on-the-fly bij elkaar jam vind ik vaak lastig om te gebruiken in een hele track met kop en staart. Kan mijn beperking zijn natuurlijk... Een loopie maken is geen kunst. Misschien een idee om een jam-sessie met audio op te nemen en dan later met knippen en plakken de structuur goed krijgen, nog niet geprobeerd.

Over de knopjes, als je alleen met softsynths werkt moet je natuurlijk wel een degelijke midi controller hebben (b.v een Evolution), met je muis draaien sucks. Ik heb nog een AN1X staan, als master keyboard, er zitten 8 draai knoppen op die je vrij kan toewijzen (soort phat-boy). En een toy-box MC505 met veel knoppen en schuiven. In Logic kan ik met transformers de knoppen die gefixeerd zijn toch gebruiken voor knoppies in softsynths. Als een softsynth midi learn heeft is dat ook wel prettig.

Maar het blijft op deze manier een heel geklooi voordat je een ideale set-up hebt... (de goedkope manier dan hè.. zo een Mackie Controle Universe lijkt me ook wel wat...)

Origineel geplaatst door Hazes
Bij een MPC maakt 't ook wel heel erg uit wat je erin stopt he... Als ik crappy samples in de mpc stop, dan klinkt het nog nergens naar. 't Is geen toverdoos die opeens punch geeft aan brakke drumgeluiden (helaas :D ). :)

Ho ff Andre !
Ik zeg ook niet dat een natte scheet er als een kanon uitkomt !
Maar dat het soms wel herkenbaar is waar het uitkomt.
Je kan een drumcomputer herkennen aan de ''groove'' (Linndrum,MPC) of aan de klank (12,16 Bit) en/of een bepaalde kleuring van het geluid.:W

Back