Hardware drum vs. software:
Erg belangrijk is wat je verder gebruikt, heb je een kamer vol met synthesizers, of doe je alles met een sequencer en soft synthesizers.
Groot nadeel van hardware drum, is als je je drum-box aanstuurt vanuit b.v. Logic of Cubase, de beat niet strak is, er zijn kleine afwijkingen in het ritme. (of je moet een Atari ST gebruiken). Dit komt omdat een Windows PC met een usb midi interface (meest gebruikelijk) niet de optimale setup is. Een softsynth voor de kickdrum is veel strakker. Voor mij was het in ieder geval de reden om mijn MC505 hier niet meer te gebruiken.
Voordeel van een hardware drum-box is dat je het geluid in realtime kan bewerken, filter, resonance, pitch, ADSR envelope, en dingen als de flam knop op de TR-909. Dat lijkt leuk als je een beetje aan het freaken bent, alleen is de toepassing wat minder nuttig als je een hele track aan het bouwen bent.
Dan is er nog de discussie analoog vs. digitaal, hier wil ik niet al te veel op ingaan.. Een analoge drum zoals de TR808 en TR909 hebben een eigen geluid, diep en warm (overigens alleen de kick en snare?, hihats etc. zijn wel digitaal in deze machines, in ieder geval wel bij de 909). Maar: als je al je geluiden met de computer op harddisk opneemt, is het geluid digitaal geworden, en is dat voordeel al weer verdwenen. Naar mijn idee moet je dan op tape in een studio opnemen om het analoge karakter te bewaren. Je kan dan net zo goed een sampler nemen met een goede kick-drum sample (24 bit) van een 909 of 808.
Processor kracht: als je een beetje een snelle PC hebt merk je bijna niks van een simpele softsytnh die de drums voor zijn rekening neemt, ik gebruik Waldorf Attack, of de Logic ESX-sampler. of een drumkit in sampletank.
Een leuke hardware machine is denk ik de Korg ER-1, er is een oude en een nieuwe versie, misschien is die oude voor een zacht prijsje ergens te koop. Maar goed, het is niet meer dan een softsynth met een paar knopjes erop (en een eigen sequencer), het geluid is identiek aan dat van een goede softsynth.
Wat misschien een veel interessantere optie is: de Yamaha DD-55 drum, dit is een drum-synth met aanslaggevoelige pads, en een pedaaltje voor hihat en kick, met midi out. Met dit ding kan je echt drum ritmes inspelen, dat is al veel creativer en meer inspirerend dat in een sequencer met een potloodje op je gevoel of random wat klanken intekenen.