Into The Mad Cave (niet "gemastered")

Een mastering engineer kan héél duur zijn maar die kan/wil ik ook niet betalen. Er zijn echter genoeg vakkundige mensen die aan heel democratische prijzen een volledig album masteren. In het verleden heb ik een CD in eigen beheer uitgebracht en die tracks heb ik toen laten masteren door een voormalig forumlid. Voor dat album was het 300€. Dit is natuurlijk niet niets maar gezien het werk en de vakkennis die ervoor nodig was, is dit eigenlijk peanuts :).

Maar staar je gewoon niet blind op mastering. Een goede mix is de basis van alles en dat leer je vooral door veel experimenteren en ervaring opdoen.

Grappig trouwens dat je laat uitschijnen dat je met anderhalf uur al lang bezig bent met de mix. Op dit moment ben ik bezig met "Jupiter - V". Het inspelen en de mix hebben voorlopig al meer dan 130 uur in beslag genomen (het is dan wel een stuk van 15 minuten). Maar iedere keer hoor ik kleine details die nog niet goed zitten en dan pas ik de mix aan en wordt het stuk beter en beter :mexico:.

:doei:
Danny

Hey Danny, ik zal je de uren vertellen die ik aan die liedje heb gewerkt. Schrik niet.

Een week lang:

Opstaan om zes uur ten laatste, sommige dagen was ik al op om half zes. Beginnen werken aan mix. 8 uur vertrekken naar werk. Pak van 6 tot 8 is 2 uur alreeds en de dag moest nog beginnen.
Thuis komst: 13.45 (werk part time momenteel) en terug beginnen werken aan song tot 22 uur, de laatste 2 werkdagen zelfs tot 12 uur.
Neem van 14-22 uur, dat zijn 8 uur. Dan komen we uit op 10 uur per dag.

Dat waren de werkdagen, dat zijn er 5 dus 5x10 is 50 uur. Dan komen we aan in het weekend. Zaterdag heb ik er minder aangewerkt omdat ik toen een volle dag moest gaan werken. Dus weer om zes uur op tot acht uur is al 2 uur. Thuis om 17.30. Gewerkt tot 20.30 en dan naar vrienden een bezoekje gaan brengen. Thuis gekomen om middernacht en nog 2 uur gewerkt. Dat zijn op die dag weer 6 uur.

Gisteren? Gewoon heel de dag gewerkt. Om 8 uur opgestaan en ommiddernacht gaan slapen. Constant aan de mix gewerkt. 14 uur.

Weekend was dus 20 uur. Dat komt uit op 70 uur in totaal op een week. Voor een liedje van 3 minuten.

Als we even vergelijken met jou 130 uur voor 15 minuten dan moet je mijn 70 uur maal 5 doen. 3minuten mijn liedje x 5 is gelijk aan 15 minuten jou liedje.
70x5 is 350 uur.

Ik ga nu het overal volume nog een beetje naar omlaag halen want ik vermoed dat de mix veel te hard staat. Maar dat is het dan ook. Ik hoor bijvoorbeeld ook nog dat de hihat iets te luid staat in het begin maar so be it.
Je kan blijven werken aan een nummer denk ik. Je moet daar een limiet op plakken uiteindelijk en zeggen: na zolang stop ik.

Ik denk na 70 uur op een week, voor een liedje van 3 minuten, het genoeg is geweest :)

En dat is puur mix uren. Het liedje spelen duurt immers maar een uur, maximum twee uur maar daar zit al een beetje ruw mixen van volumes in.

Ik heb op het andere forum ook te horen gekregen hoe lui ik wel niet was. Niet dat jij dat zegt. Maar omwille van dat mijn arrangement repetitief is. Ik quote: het is gewoon copy paste.

Blijkbaar snappen die mensen niet dat er nog andere dingen te doen zijn dan inspelen...

Dat doet pijn als mensen zoiets zeggen als je letterlijk AL je vrije tijd erin steekt. Geen tv kijken, niet gamen. Voor werk mixen, na werk mixen.
Zondag? Mixen.

Dat wou ik nog even meedelen.

Dat is erg veel tijd in een korte periode, voor één productie. Kan zijn dat je je tijd efficiënter kan benutten door niet zoveel tijd in één ruk te besteden daaraan. Ga je boven een zekere limiet qua tijd, leg het een tijdje aan de kant en doe iets heel anders. Beluister het werk na een paar weken ofzo nog 'ns, kan zijn dat je met "frisse" oren beter weet wat je nog wil veranderen en dit dan ook wat sneller kunt doen.

Dat is erg veel tijd in een korte periode, voor één productie. Kan zijn dat je je tijd efficiënter kan benutten door niet zoveel tijd in één ruk te besteden daaraan. Ga je boven een zekere limiet qua tijd, leg het een tijdje aan de kant en doe iets heel anders. Beluister het werk na een paar weken ofzo nog 'ns, kan zijn dat je met "frisse" oren beter weet wat je nog wil veranderen en dit dan ook wat sneller kunt doen.

Veel heeft ook te maken met het uitzoeken van de effecten en nu met het experimenteren met ozone 9 en neutron 3. Maar eens ik weet wat wat doet zullen dingen inderdaad veel sneller gaan.

Hey Danny, ik zal je de uren vertellen die ik aan die liedje heb gewerkt. Schrik niet.

Een week lang:

Opstaan om zes uur ten laatste, sommige dagen was ik al op om half zes. Beginnen werken aan mix. 8 uur vertrekken naar werk. Pak van 6 tot 8 is 2 uur alreeds en de dag moest nog beginnen.
Thuis komst: 13.45 (werk part time momenteel) en terug beginnen werken aan song tot 22 uur, de laatste 2 werkdagen zelfs tot 12 uur.
Neem van 14-22 uur, dat zijn 8 uur. Dan komen we uit op 10 uur per dag.

Dat waren de werkdagen, dat zijn er 5 dus 5x10 is 50 uur. Dan komen we aan in het weekend. Zaterdag heb ik er minder aangewerkt omdat ik toen een volle dag moest gaan werken. Dus weer om zes uur op tot acht uur is al 2 uur. Thuis om 17.30. Gewerkt tot 20.30 en dan naar vrienden een bezoekje gaan brengen. Thuis gekomen om middernacht en nog 2 uur gewerkt. Dat zijn op die dag weer 6 uur.

Gisteren? Gewoon heel de dag gewerkt. Om 8 uur opgestaan en ommiddernacht gaan slapen. Constant aan de mix gewerkt. 14 uur.

Weekend was dus 20 uur. Dat komt uit op 70 uur in totaal op een week. Voor een liedje van 3 minuten.

Als we even vergelijken met jou 130 uur voor 15 minuten dan moet je mijn 70 uur maal 5 doen. 3minuten mijn liedje x 5 is gelijk aan 15 minuten jou liedje.
70x5 is 350 uur.

Ik ga nu het overal volume nog een beetje naar omlaag halen want ik vermoed dat de mix veel te hard staat. Maar dat is het dan ook. Ik hoor bijvoorbeeld ook nog dat de hihat iets te luid staat in het begin maar so be it.
Je kan blijven werken aan een nummer denk ik. Je moet daar een limiet op plakken uiteindelijk en zeggen: na zolang stop ik.

Ik denk na 70 uur op een week, voor een liedje van 3 minuten, het genoeg is geweest :)

En dat is puur mix uren. Het liedje spelen duurt immers maar een uur, maximum twee uur maar daar zit al een beetje ruw mixen van volumes in.

Ik heb op het andere forum ook te horen gekregen hoe lui ik wel niet was. Niet dat jij dat zegt. Maar omwille van dat mijn arrangement repetitief is. Ik quote: het is gewoon copy paste.

Blijkbaar snappen die mensen niet dat er nog andere dingen te doen zijn dan inspelen...

Dat doet pijn als mensen zoiets zeggen als je letterlijk AL je vrije tijd erin steekt. Geen tv kijken, niet gamen. Voor werk mixen, na werk mixen.
Zondag? Mixen.

Dat wou ik nog even meedelen.

Dit klinkt tamelijk obsessief maar ok, ook wel enigszins herkenbaar. :D
Zonder echt een mening over je track te hebben, het is mijn stijl niet, denk ik dat je enorm op de mix bent gefocust geweest en dat betekend bijna automatisch dat je elementen binnen je track minder aandacht geeft die het wel verdienen.
Ik denk dat als je deze track een jaar niet luistert en dan nog eens op zet je dan ineens zal beseffen dat je easy heel effectieve verbeteringen kan toepassen maar dat hoor je nu gewoon niet meer. Ook niet na een nachtje slapen.
En als mensen zeggen dat het te repetitief is dan is dat misschien wel waar? Het is in elk geval geen excuus je arrangement te verwaarlozen omdat mixen al zoveel tijd kost. En dat zeg je in feite hierboven wel.

HI,

ik heb de track even opnieuw gebalanceerd dan heb je een beetje een referentie track.
Jouw versie klinkt doffig omdat je mid en mid/high frequencies tezacht staan en je bass frequencies veels te dominant(hard) zijn.
Tis lage kwaliteit Mp3 dus verwacht geen pracht sound .:D
Mix je met een subwoofer?Dit is cruciaal.Anders hoor je gewoon niet goed wat er met de low end(SUB frequencies) gebeurd.
Mixen van muziek is niet makkelijk , het kost jaren aan praktijk ervaring.Vooral leren door het veel tedoen en ook veel fouten temaken daar leer je het meest van.

Begin bij EQ'en(frequencies)en balans(volume) tussen de instrumenten goed krijgen dan ben je al een heel eind op weg naar een prima mix.
Hier al genoemd geloof ik maar idd geef je oren rust.Mix voornamelijk op lage volumes.Tuuurlijk een keer even de boel harder zetten om tekijken hoe alles klinkt.
Maar hoe harder je het zet hoe meer de ruimte om je heen een rol begint tespelen in de vervorming van wat je daadwerkeijk hoort.

Keep up the good work.:walker:

Attachments

• Into The Mad Cave New mastered.mp3
    2,8 MB · Bekeken: 216
HI,

ik heb de track even opnieuw gebalanceerd dan heb je een beetje een referentie track.
Jouw versie klinkt doffig omdat je mid en mid/high eefrequencies tezacht staan en je bass frequencies veels te dominant(hard) zijn.
Tis lage kwaliteit Mp3 dus verwacht geen pracht sound .:D
Mix je met een subwoofer?Dit is cruciaal.Anders hoor je gewoon niet goed wat er met de low end(SUB frequencies) gebeurd.
Mixen van muziek is niet makkelijk , het kost jaren aan praktijk ervaring.Vooral leren door het veel tedoen en ook veel fouten temaken daar leer je het meest van.

Begin bij EQ'en(frequencies)en balans(volume) tussen de instrumenten goed krijgen dan ben je al een heel eind op weg naar een prima mix.
Hier al genoemd geloof ik maar idd geef je oren rust.Mix voornamelijk op lage volumes.Tuuurlijk een keer even de boel harder zetten om tekijken hoe alles klinkt.
Maar hoe harder je het zet hoe meer de ruimte om je heen een rol begint tespelen in de vervorming van wat je daadwerkeijk hoort.

Keep up the good work.:walker:

Hey, ik hoor aan de file dat het de oude versie is. Er staat al een nieuwe versie online. Je kan de link een paar posten terug vinden. Zit op gsm nu anders zou ik hem nog eens delen. Die nieuwe versie zou minder dof moeten klinken. Ik mix met hoofdtelefoon. Heb geen geld voor monitors.

Ah nee toch de nieuwe versie dat je hebt

Laatst gewijzigd:
Ben nu thuis en ben er mee bezig maar dat kan ik toch niet hoor...
Ik dacht dat de dofheid te maken had met een soort van filter op de track waardoor die onscherp klinkt. Dat zou ik misschien nog kunnen aanpassen, maar die volumelevels zo krijgen, dat kan ik vrees ik niet.

Ik ga direct de aangepaste versie uploaden, maar dan hier op Synthforum, dus de mp3 file.

Laatst gewijzigd:
Dit klinkt tamelijk obsessief maar ok, ook wel enigszins herkenbaar. :D
Zonder echt een mening over je track te hebben, het is mijn stijl niet, denk ik dat je enorm op de mix bent gefocust geweest en dat betekend bijna automatisch dat je elementen binnen je track minder aandacht geeft die het wel verdienen.
Ik denk dat als je deze track een jaar niet luistert en dan nog eens op zet je dan ineens zal beseffen dat je easy heel effectieve verbeteringen kan toepassen maar dat hoor je nu gewoon niet meer. Ook niet na een nachtje slapen.
En als mensen zeggen dat het te repetitief is dan is dat misschien wel waar? Het is in elk geval geen excuus je arrangement te verwaarlozen omdat mixen al zoveel tijd kost. En dat zeg je in feite hierboven wel.

Sorry maar ik verwaarloos mijn arrangement niet. Sommige muziek is nu eenmaal repetitief. Zeker dance/house muziek. Mijn arrangement is goed.

Mixen op headphones alleen is erg moeilijk.Je maakt het jezelf zo al helemaal niet makkelijk.
Ik zei dat een subwoofer wel zo handig is bij het produceren van electronic music genre.Ik zei niet dat je monitors nodig hebt.
Tis veel belangrijker dat je je speakers kent.Dus speakers waar je al jaren op luisterd net als je headphones.
Ik gebruik ook headphones maar vooral om details tehoren en om techeken of het daar ook net zo goed op klinkt als op mijn pc speakers.
Gun jezelf de tijd om het rustig teleren.Je kan alles perfekt voor elkaar hebben maar als je geen getrained oor hebt ben je nog nergens.
Produceer lekker muziek en leer ondertussen over mixen.Die combinatie helpt je met de gootste stappen vooruit.
Mixen is belangrijk maar de vibe van je track is veeeeeeeeel belangrijker!Dus maak je niet tedruk.
Ik heb vele nummers uitgebracht waar ik niet eens in mixte ...gewoon volume omhoog knallen en klaar,dat was mijn master.:DHad geen idee waar ik mee bezig was op dat gebied maar genoot van muziek maken.
Om to the point tekomen een hoop van die tracks van toen die absoluut shit klinken als ik ze nu hoor doen het net zo goed als dan de meeste gepolijste mix/ mastered track die ik nu kan maken.
En elke mix is weer anders de 1 is makkelijk en de ander zit je opeens de haren uit je kop te trekken
Ik ben pas 3 jaar serieus bezig met mixen en nog is het soms een uitdaging.Ik had er een hekel maar nu is het zo leuk en er gaat een hele nieuwe wereld voor je open8)

Dan snap ik niet wat je bedoeld. Ben de clip beetje ant aanpassen want hij had clipping. Maar zo ga ik hem dan ook laten en ik ga door naar de volgende. Bedankt om te willen helpen maar meer dan de bass omlaag en de high een beetje omhoog kwa volume kan ik echt niet doen.

Kijk, ik heb er al eens over gesproken maar ga het nu laten horen.
Ik heb al eens gesproken van een click geluid in de kick. Ik probeer dat altijd weg te werken omdat dat na een tijd op men zenuwen werkt.
Daarom dat ik altijd veel bass op de kick zet, dan hoor ik de click om de 1 of andere reden niet meer.

Nu heb ik alle bass afgezet, maar nu is die click erweer. Heb de click wel kunnen fine tune in punchbox en nu lijkt hij soms meer een deel van de kick, maar soms hoor ik die verdomde click.
Het rijmt, maar je snapt wat ik bedoel.

Horen jullie dit toch ook?

https://soundcloud.com/themadscientistbelgium/into-the-mad-cave-new-version

Ik denk dat ik het gevonden heb. Ik was een beetje aant experimenteren met extra neutron plugin op masterbus en nu hoor ik dat het vele klaarder klinkt.

Direct nieuwe versie uploaden. Als dit niet goed is dan weet ik het echt niet meer.

https://soundcloud.com/themadscientistbelgium/into-the-mad-cave-version-30092020

Ik denk dat ik het gevonden heb. Ik was een beetje aant experimenteren met extra neutron plugin op masterbus en nu hoor ik dat het vele klaarder klinkt.

Direct nieuwe versie uploaden. Als dit niet goed is dan weet ik het echt niet meer.

https://soundcloud.com/themadscientistbelgium/into-the-mad-cave-version-30092020

Edit: op ander forum zegt men dat men de hoofdsynth iets te luid staat tegenover de kick. Ben bezig met dat iets beter te maken. Maar hij zegt dat het in ieder geval wel klaar is (als in, niet dof)

Back