Bitwig Thread

je koopt eerst de full version, dat is inclusief een jaar updates, na dat jaar kan je gewoon BW blijven gebruiken alleen krijg je dan geen nieuwe major updates. Vanaf dan moet je dus een upgrade plan van een jaar kopen om een nieuwe update te krijgen.
Ah oké, bij Ableton moet je voor updates ook meestal betalen.
Ik ga maar 'ns kijken op yt wat de verschillen zijn.

Wel een beetje Waves.com stylo ... vind ik minder maargoed heb upgrade wel gedaan.. ik hou het alleen max 5 min vol.. mn korg nanostudio ziet ie ook niet bijvoorbeeld..
Iemand een goed introductie instructie video voor een beginner?

op de bitwig site zijn eigenlijk alle functies wel in youtube vorm te vinden.
andere aanraders zijn
https://www.youtube.com/@mossgraber (qua controlers)

:D

Wel een beetje Waves.com stylo ... vind ik minder maargoed heb upgrade wel gedaan.. ik hou het alleen max 5 min vol.. mn korg nanostudio ziet ie ook niet bijvoorbeeld..
Waves heeft plugins, vind ik toch net iets anders dan een DAW waarin significante verbeteringen toegevoegd worden. Waves heeft amper updates in zijn plugins behalve dat ze zelfs hun updates voor nieuwe OS versies achter die paywall zetten, is niet erg netjes.
Er zijn wel voor- en tegenstanders op de upgrade plans van Bitwig maar ik ben er zelf wel blij mee, het is aardig transparant omdat je altijd het bedrag voor een upgrade plan betaald, dus ook als je bijvoorbeeld van versie 1 naar 5 zou gaan, bij andere DAWs worden nieuwe versies steeds duurder als je ze over slaat. Daarnaast verplicht het Bitwig ook wel een beetje om updates uit te blijven brengen, anders blijft iedereen lekker hangen in hun huidige versie en komt er geen vers geld in het laatje.

Ik schat de kans niet in dat het creatieve muziek maken groots gaat veranderen, tenzij je graag AI wilt gebruiken en met 1 druk op de knop een liedje wilt genereren, ook al zal dat waarschijnlijk bestaan over 2 of 3 jaar (bestaat zelfs nu al), verwacht ik dat ik net als de afgelopen 10 jaar gewoon nog met Bitwig aan het rommelen bent. Voor mij dan ook geen risico om voor 24 maanden bij te kopen.
Ik bedoel die suffe muziek AI websites van nu niet, ik bedoel waar de tool die nu DAW heet naar toegaat met al die rekenpower en kennis databases, is de DAW nog een werkbaar vertrekpunt om muziek te maken.
Wat gaan de devs van Bitwig bijvoorbeeld doen met de mogelijkheden die het nieuwe IT landschap biedt?
Gaat het ingebakken zijn in instrumentachtige machientjes die ALLES kunnen qua muziek van elk soort input tot en met gemasterd uitleveren en publiceren of wordt het een muziektheorie vertrek punt of toch gewoon een website?
Ik heb het niet alleen over Bitwig... Heeft bijv. Cubase nog bestaansrecht als je straks al die functies in 1 handeling, zin of andere expressie methode, kan laten uitvoeren op een manier die jij wil, met de kennis van de hele wereld tot je beschikking.
AI zal onzichtbaar zijn.

Voor de DAW kwam je niet veel verder zonder een examenpapiertje van je muziekleraar, straks heb je de ouderwetse DAW niet meer nodig.

Ik heb het niet alleen over Bitwig... Heeft bijv. Cubase nog bestaansrecht als je straks al die functies in 1 handeling, zin of andere expressie methode, kan laten uitvoeren op een manier die jij wil, met de kennis van de hele wereld tot je beschikking.
Dat is denk ik een beetje koffiedik kijken, zolang er trouwe aanhangers zijn van deze vorm van muziek maken zie ik daar geen gevaar in, en alle DAW's integreren de vernieuwingen die op de markt komen ook denk ik. Ja het kan dat Bitwig of Cubase etc.. er heel anders uit gaat zien en misschien dat er zelfs wel een button in zit waarbij je een complete track genereert maar daar zullen de producers van nu waarschijnlijk toch geen gebruik van maken. Ik denk dat de meeste van de DAW's er ook over 10 jaar nog wel zijn.

Ik kijk 'ns wat op yt wat ik kan vinden over Studio 5 Producer versie, de middenmoter zeg maar maar Bitwig maakt het niet makkelijk, letterlijk alles wat je tegenkomt gaat over Bitwig Studio 5 volledige versie?
Ik had gehoopt op een soort van introdkutie wat er met specifiek deze mogelijk is, wat je krijgt voor je geld zeg maar, da's niet echt klantvriendelijk van ze, houdt me wel wat tegen om het te kopen op die manier.
Bij andere daws vind je specifieke clips over de verschillende versies, dat ze daar geen aandacht aan besteden bij Bitwig.

Waves heeft plugins, vind ik toch net iets anders dan een DAW waarin significante verbeteringen toegevoegd worden. Waves heeft amper updates in zijn plugins behalve dat ze zelfs hun updates voor nieuwe OS versies achter die paywall zetten, is niet erg netjes.
Er zijn wel voor- en tegenstanders op de upgrade plans van Bitwig maar ik ben er zelf wel blij mee, het is aardig transparant omdat je altijd het bedrag voor een upgrade plan betaald, dus ook als je bijvoorbeeld van versie 1 naar 5 zou gaan, bij andere DAWs worden nieuwe versies steeds duurder als je ze over slaat. Daarnaast verplicht het Bitwig ook wel een beetje om updates uit te blijven brengen, anders blijft iedereen lekker hangen in hun huidige versie en komt er geen vers geld in het laatje.
Ik zeg ook beetje.. Eigenlijk ben ik een keihard Ablton gebruiker maar die update vond ik gewoon gierig. Ben al sinds Meneer Albleton een eenmanszaak was netjes aan het lappen.
Update kost nu 199,- Ik blijf bij 11. En wie weet ga ik leuke dingen ontdekken voor de afwisseling in Bitwig studio :mega:

Ik kijk 'ns wat op yt wat ik kan vinden over Studio 5 Producer versie, de middenmoter zeg maar maar Bitwig maakt het niet makkelijk, letterlijk alles wat je tegenkomt gaat over Bitwig Studio 5 volledige versie?
Je mist vooral een hoop devices, ik denk dat dit lastig is om in YT filmpjes samen te vatten maar hier kan je de verschillen zien: Feature List | Bitwig
er is overigens ook een maand volledige trial beschikbaar: Try | Bitwig

EDIT: zelf ook even naar de verschillen gekeken, de producer versie mist the grid en toch ook wel een hoop modulators, dat zijn wel kenmerkende onderdelen van Bitwig, de synths en fx die missen zijn te verwaarlozen. De Essentials versie vind ik wel extreem kaal, daar zit bijna niks in.

Laatst gewijzigd:
Je mist vooral een hoop devices, ik denk dat dit lastig is om in YT filmpjes samen te vatten maar hier kan je de verschillen zien: Feature List | Bitwig
er is overigens ook een maand volledige trial beschikbaar: Try | Bitwig
Yes I know, dank je, ik had die featurelijst gezien maar niets op yt, het verbaasde me dat er helemaal geen clip is van de verschillende versies itt andere daws.
Als je dan wat clips kijkt van Studio 5 dan is het toch wat lastig als het een onbekende daw is om dan meteen te weten welke dingen wel of niet te gebruiken zijn die ze in die clip laten zien, dan moet je die lijst met devices aflopen en nakijken.
Had fijn geweest als ze gewoon een paar tutorials van de mogelijkheden hadden laten zien.

Heb trouwens ooit een uur private "conversion" to bitwig bij midi-amsterdam gekregen bleef niet hangen..

Ik ben een jaar of 3 geleden overgestapt, maar na een half jaartje Bitwig weer teruggegaan naar Ableton. Er ontbraken mij teveel essentiele/handige functies uit Live, het hele Warp gebeuren was een lachertje en MIDI implementatie met externe hardware en controllers vrij ruk. En de Push wordt wel gesupport, maar ziet er meer uit als een Linux fan project dan een volwassen UI. Er zaten wel wat toffe dingen in (met name de combinatie van arrangement en clip view en natuurlijk die modulatieopties), maar uiteindelijk vind ik Live toch completer en lekkerder werken. Bij deze aanbieding was ik heeeel even in de verleiding het weer eens te proberen en bedacht toen dat ik niet voor niets mijn vorige licentie weer heb verkocht.

Had fijn geweest als ze gewoon een paar tutorials van de mogelijkheden hadden laten zien.
Denk dat de youtubers zelf allemaal full version Bitwig hebben en Bitwig zelf liever niet de goedkope versies als selling point willen neerzetten? Maar je hebt wel gelijk dat de Youtubers aan het begin van een filmpje over bijvoorbeeld een update of een nieuwe device best erbij mogen zeggen wat alleen in de full version zit en niet, eigenlijk nooit gezien in een filmpje, ook niet bij ableton denk ik?
Maar als je hem echt eens wilt proberen kan je beginnen met een basic tutorial van bijv. Polarity, volgens mij heeft hij een beginners playlist. En dan de feature lijst er toch eens bij houden. Persoonlijk ben ik nooit van de uitgeklede versies, ik krijg wel eens "Lite" plugins bij bijv. Pluginboutique maar het is dan altijd veel te basic en het interessante zit dan achter de full version.

Die 'Lite' versies zijn meestal ook meer een verkapte demo als stepping stone naar de full version. Zo krijg je Ableton Live Lite (of Essentials of hoe het ook heet) vaak 'gratis' als je MIDI controllers etc. koopt, met het idee dat je 'iets' hebt om mee te starten, maar vooral dat je daarna zo snel mogelijk upgradet (vaak met een aardige korting) naar de volledige versie.

oops nevermind las over een eerder antwoord heen.

Als je nog vragen hebt kan je ze gerust hier stellen volgens mij kennis genoeg van deze tool hier.

Er ontbraken mij teveel essentiele/handige functies uit Live, het hele Warp gebeuren was een lachertje en MIDI implementatie met externe hardware en controllers vrij ruk. En de Push wordt wel gesupport, maar ziet er meer uit als een Linux fan project dan een volwassen UI.
Dat zijn inderdaad dingen die Live beter doen, ik zou graag de midi functies zoals swing willen zien. De warp equivalent in bitwig is inmiddels wel verbeterd maar de hoofd ingrediënten van bitwig blijven toch de sounddesign en modulatie mogelijkheden, en sequencing staat bij hun ook boven midi, het is daarmee niet de meest geschikte DAW voor traditioneel composen, het kan wel maar de meeste andere daw’s hebben de pianoroll iets beter voor elkaar. Hoewel ik de operators inmiddels onmisbaar vindt.

Belangrijk verschil is denk ik ook de workflow. Je kan vaak met minder clicks meer bereiken en ik vind het persoonlijk een stuk overzichtelijker en fijner om naar te kijken vergeleken met ableton.

Ik zit al vanaf versie 1.1 bij Bitwig. Soms moet ik even terug naar Ableton voor een collab projectje bijvoorbeeld en dan mis ik bijna alles wat ik leuk vind aan muziek maken.

Ik kwam van Cubase (eerst Atari daarna PC). Live sprak me altijd aan maar wilde niet klikken. Ik kreeg Bitwig 8 Track bij Linnstrument en was meteen hooked. Toen ik met veel korting een full upgrade doen. Andere Draws hadden nog geen MPE dus het was een no brainer om bij Bitwig te blijven.
Dat je alles met alles kan. moduleren EN super makkelijk kan cross moduleren is 🤯

Back