Korg Trident

Stond laatst een Promars te koop, ik dacht op Interface. Maar ik kan 'm even niet meer vinden.

Op papier is de Promars beter, want de architectuur van de Jupiter 4 maar dan met 2x VCO.
Maar die tweede VCO heeft behoorlijke beperkingen:

So, the Promars has two VCOs. But where are the waveform and octave controls for the second? If you look at the 'Dual VCO' section of the control panel, you will find just one octave selector, one waveform selector, and one set of pulse width/PWM controls. Consequently, you could be forgiven for thinking that there is, in fact, just one oscillator with some kind of doubling trick concealed under the Promars' hood. The only nod towards the existence of the second oscillator is low on the far right of the angled panel behind the keys. If you look closely, you'll find two small knobs and a switch here. These purport to control the pitch of VCO2 (or turn it 'off'). So, what's going on?

The answer is weird. The primary oscillator (VCO1) is on the main synthesizer voice board; these boards are the same as were used for each of the Jupiter 4's four voices. The second oscillator, VCO2 (which the Jupiter 4 lacks) is an 'add-on' that plugs into the main board, and which mixes its signal with that of VCO1 before it passes to the VCF. Having added the second oscillator, Roland then cut corners and, in duplicating the bulk of the Jupiter 4's control panel on the Promars, left no space for independent control of VCO2. Furthermore, the Promars' software has no provision for the extra five parameters that it would need to separate the two oscillators.

Consequently, you must at all times have the same waveform, the same basic pitch, and the same PW parameters (with manual or LFO-driven PWM) for both VCO1 and VCO2. The only thing that you can control independently on VCO2 is its fine-tuning. This is unfortunate because it severely curtails the Promars' usefulness.

Daarbij, het is toch ook mogelijk om de Jupiter 4 monofoon te schakelen? Als je dan nog geen dikke monosynth hebt, weet ik het niet meer... :D

Origineel geplaatst door mono-poly
De jp4 heeft een mono mode.
Alleen geen detune.

Detune is voor mietjes met DCO's.
Echte mannen gebruiken VCO's en hebben dus geen detune nodig... ;)

Jup4 heeft wel detune hoor :geslaagd:

4 draaischroefdraaiknoppen aan de achterkant... daar kan je de osc's onafhankelijk me detunen.

Origineel geplaatst door maxdox
Jup4 heeft wel detune hoor :geslaagd:

4 draaischroefdraaiknoppen aan de achterkant... daar kan je de osc's onafhankelijk me detunen.

Dat weet ik.
Dat zijn de tuning potmeters van de vco's
Lekker handig als je er na weer polyfoon weel spelen. :geslaagd:

De in de Forrest Bijbel vermelde "microprocessor"-besturing van het VCO op de Jupiter-4 slaat denk ik op de geheugens/presets (dus het - 8 bits? - sampelen van CV waarden), en doet niets af aan het feit dat de oscillatoren VCO's zijn, geen DCO's.

Origineel geplaatst door Randy
De in de Forrest Bijbel vermelde "microprocessor"-besturing van het VCO op de Jupiter-4 slaat denk ik op de geheugens/presets (dus het - 8 bits? - sampelen van CV waarden), en doet niets af aan het feit dat de oscillatoren VCO's zijn, geen DCO's.

Jjij snapt 'm. :)

En nog eentje, zonder effecten, gortdroog uit de Trident:

http://www.xs4all.nl/~awolfe/trident2.mp3

't is een tijd voor nog een plaatje:

trident-s.jpg

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mono-poly
Dat weet ik.
Dat zijn de tuning potmeters van de vco's
Lekker handig als je er na weer polyfoon weel spelen. :geslaagd:

yoo mp
ik ga graag ergens tegen in
hier heb ik niks tegen in te brengen ,...dit klopt
een poly bak die je in ubnison zet en dan [!] de vco.s gaat de-tunen tov elkaar ....wat ben je dan aan t doen ,..???
koop dan een bak die 4 osc heeft en die je tov elkaar kan verstemmen en dmv een knop weer in de unison mode kan zetten ,..zijn die er ,...?
jaaaaaaaaaaaah ,.......de korg monopoly [wat een bak ]
misshien heeft mr monopoly daar naar gekeken toen die zich zelf een ,.NICK name moest aan meten ,..yoke
iig mp kan dat switchen;... van mono naar poly;... dus 4 osc mono verstemmen van elkaar en daarna poly spelen
en vcos getuned hebben
kan een jp 4 dat ook ....weer wat geleerd:halleluja
dus een trident kan niet tippen aan een jp4 = anders ,...en een monopoly is weer veel meer ...wat een bak
heel anders dan de meeste korg ,....anders & toch fatter vindt ik dan een ms serie
t gaat erom dat je weet wat je wilt...toch
ik heb nu sinds vandaag een sigma ,..is eg een hele andere benadering van synth spelen ,...
[adsr =weg]
nu moet ik prsets bespelen met joystick van highpass naar lowpass
en met mn andere hand van adsr mod naar cutt of mod in een move,...met een joystick

mooie voor een nieuwe trhead ,...zijn er meer suynthz met YOY-stickz,...
prophet vs ok wat doe je met je stick ;....wave formz mixen ,...cut of mixen ,...???
ik heb er twee op mn sigma
[ik hou van ander dan andere synthz ]!!!!!!!!!!!!!:geslaagd:
aldoende leert men :z

Back