Anti-kerstmuziek?

Op dat SomaFM kanaal wat ik postte wordt flink de draak gestoken met mainstream kerstmuziek.

Dat heb ik wel even bekeken, maar daar zag ik winkelwagenicoontjes bij. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk wat daar de bedoeling van is. Is dat gewoon een gratis online radiostation?

@3ddie Ik heb nooit beweerd dat ik zelf betere muziek kan maken.

Zo komt dat wel op mij over. Als jij je moeilijk een muzieksoort voor kunt stellen die slechter en infantieler is dan kerstmuziek dan vind je jouw eigen muziek beter dan kerstmuziek.. anders was het triviaal om je dat voor te stellen namelijk "mijn eigen muziek".

Dat hoeft ook helemaal niet, want er is genoeg andere muziek waar ik kerstmuziek wel mee kan vergelijken, en dan belandt kerstmuziek - wat mij betreft - ergens helemaal onderaan de ladder. Schandalig? Wellicht - maar het is niet anders. :biertje:

Schandalig? Nee hoor, als dat jouw gefundeerde overtuiging is dan is daar niets schandalig aan. Ik zet alleen vraagtekens bij jouw fundatie.

Ik zie het namelijk zo: ik beschouw "Kerstmuziek" niet als een genre/muzieksoort maar als een thema. Ironisch genoeg is daardoor anti-Kerstmuziek ook een vorm van Kerstmuziek. Zelfde thematiek ander standpunt. Daaruit afgeleid ben ik van mening dat muziek met Kerst als thema genre-overschrijdend is, die mening wordt ondersteund door legio voorbeelden van "Kerstmuziek" in verschillende muzieksoorten: klassiek, blues, kinderliedjes, rock, jazz, ballad, hip hop, instrumentaal in allerlei samenstellingen, metal,progressive rock etc. etc.

Daarmee kun je ook duiden dat "Kerstmuziek" geen gemeenschappelijke karakteristieken kent anders dan de thematiek. Gevolg daarvan is dat, om een oordeel te kunnen geven over het geheel je eerst een oordeel moet vellen over de individuele onderdelen waaruit dat geheel bestaat. Met andere woorden: je zult eerst alle "Kerstmuziek" moeten kennen om het geheel te kunnen beoordelen. In dat kader kan ik melden dat ik prachtige Kerstmuziek ken maar ook Kerstmuziek die ik niet nog eens hoef te horen en bovenal: er is een boel Kerstmuziek die ik niet ken en daar kan ik derhalve dus geen oordeel over vellen.

Op mij komt jouw stelling nogal ondoordacht over. Het is hetzelfde als roepen dat "alle boeken over vrouwen zijn slecht en infantiel" zonder ze allemaal gelezen te hebben. Nou ik heb genoeg andere boeken gelezen om te kunnen zeggen dat als een boek over vrouwen gaat dat het dan zeker een van de slechtste en infantielste boeken zou zijn die ik nooit gelezen heb. Zie je? Het komt nogal ondoordacht over. Dat is mijn probleem met jouw stelling.

Maar ja - dat mag dan weer niet. Iedereen moet en zal er ieder jaar weer aan geloven of die wil of niet.

oooooohhhhhh.. maar dat neemt even een flukse wending... Is het echt de Kerstmuziek waar je zoveel weerstand tegen hebt? Of zou het kunnen zijn dat jij je gedwongen voelt om mee te doen en dat je daar even tegenaan moet schoppen? Dat zou pas infantiel zijn: als je volwassen bent en dat je gedwongen wordt om iets te doen wat je niet wilt. Dat is namelijk iets dat je in de kindertijd meemaakt. Dan bepalen ouders wat je doet en dat je mee moet naar Tante Pien en dat je op school moet meezingen terwijl je dat helemaal niet wilt.

Nou genoeg om over na te denken tijdens deze dagen. Lekker de gordijnen dicht en dan waait die Kerst vanzelf over... er zijn zelfs mensen die zelf muziek opzetten die ze wel willen horen.. is ook een tip voor de donkere dagen.

Ik zal verder je topic niet vervuilen met reacties en wens iedereen, welgemeend, veel plezier met de anti-Kerstmuziek (dat stiekem ook Kerstmuziek is he? Denk daar maar eens over na). En ik beluister en/of bekijk deze ook dus ik volg het topic maar zal niet meer inhoudelijk reageren op de stelling zelf.

- Ad hominem (3ddie)

Ahhh.. heerlijke trollert. Deze laat ik gaan.. Kerstcadeautje voor jou. :okdan:

Dat heb ik wel even bekeken, maar daar zag ik winkelwagenicoontjes bij. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk wat daar de bedoeling van is. Is dat gewoon een gratis online radiostation?

Ja.. SomaFM is gratis internetradio. Ik dacht dat het wel vanzelf zou spreken.

Ja.. SomaFM is gratis internetradio. Ik dacht dat het wel vanzelf zou spreken.

Nog eens geprobeerd. Het is kennelijk gekoppeld aan Amazon, maar daar hoef je niets te kopen. Zitten inderdaad een paar lekkere gratis muziekkanalen bij!

3ddie

Ik heb geen behoefte aan zinloze (want van drogredenen vergeven) polemiek, en ik gun ieder zijn/haar eigen muzieksmaak en/of -weerzin. Gelukkig begrijpen de meeste andere leden die hier reageren uitstekend waar dit topic over gaat, dus daar ligt het niet aan. Verder zijn eventuele persoonlijke redenen of oorzaken van mijn weerzin tegen kerstmuziek eveneens offtopic. - Dus ik hap niet. :P

Ik kan juist dus erg slecht tegen anti kerst muziek.
​​​​De koopgoot moet je sowieso nooit komen.

Ik kan juist dus erg slecht tegen anti kerst muziek.
​​​​De koopgoot moet je sowieso nooit komen.

Dan ben je een gezegend mens, want anti-kerstmuziek zal je zelden of nooit worden opgedrongen. Maar kerstmuziek daarentegen wel, een mens moet nu eenmaal geregeld bootschapen doen, en mensen die zelf in winkels werken zullen er (afhankelijk van het type winkel) mogelijk uren achterheen onder te lijden hebben. Tenzij je ervan houdt natuurlijk.

ik heb de afgelopen weken nog nergens kerst muziek gehoord. Je doet iets verkeerd denk ik.. :D

https://somafm.com/xmasinfrisko/

"From the offensive, raunchy and nasty to the silly and childish, a mix of music for Hanukkah, Kwanza, Winter Solstice and of course Christmas. You'll probably get in trouble if you listen out loud at the office, but it might be worth it just to offend your annoying co-workers."

Niet anti-kerst, maar wel anti gladde mainstream.

Ja dit is geweldig inderdaad. Staat al jaren standaard aan tijdens de feestdagen hier.

Je geeft nergens een definitie van kerstmuziek, maar het gaat je kennelijk om wat je in de winkel hoort. Onder kerstmuziek versta jij dus kersthits en muzak die in deze tijd in de openbare ruimte worden gedraaid. Dan moet anti-kerstmuziek zijn: de muziek die je enkel voor je eigen genot, in je eigen omgeving draait. Wat anti-kerstmuziek is, bepaal je dus helemaal zelf. Het is geen genre.

het ding is dat muziek associaties oproept en daar reageert men op met een bepaald gevoel.

sta je positief in het leven en is de kerst voor jou een gezellig periode ieder jaar weer dan is de kans groot dat je kerst muziek leuk vind.

Wat mensen ergens van vinden zegt een heleboel over hoe die mensen in het leven staan en mogelijk dus ook wat over hun achtergrond.

Daarom dat er ook zo weinig begrip is in de wereld, bijna iedereen reageert vanuit zijn eigen achtergrond.
Ipv open te staan sluit je je zelf af. Dat is jammer.

btw, ik hou ook niet van (pop) kerst muziek, :D maar het triggert wel een gevoel gezelligheid, maar niet voor iedereen dus.

Ik heb niets tegen kerstmuziek, waarom?
Waar ik wel moeite mee heb is de continue stroom kerstliedjes die dan gedraaid worden om vooral de consument maar tot kopen aan te zetten net als al die reclames, overdaad roept weerzin op.
Ik vind het jammer dat de verstilling van de natuur en de sfeervolle winterse dagen gereduceerd worden tot iets wat op elke mogelijke manier via allerlei kanalen op tv, radio en in de supermarkt je opgedrongen wordt.
Dan is het heerlijk om in januari weer in een normale situatie te zitten zonder al dat hijgerige gedoe.

Waar ik wel moeite mee heb is de continue stroom kerstliedjes die dan gedraaid worden om vooral de consument maar tot kopen aan te zetten net als al die reclames, overdaad roept weerzin op.

De eeuwenoude traditie van de middenstand die ons een feestdag door de strot ramt. :D

Hier een mooi pianostukje voor bij de kerstboom (ik vínd 'm geweldig overigens; Scriabin is mijn favoriete componist).

En een leuk verhaaltje om erbij te lezen:

https://www.scmp.com/news/hong-kong/...ong-kong-court

Alexander Scriabin - Vers La Flamme

Fun facts: Scriabin werd geboren op kerstdag en stierf op paasdag (juliaanse kalender). Hij zag zichzelf als een soort muzikale Messias. Met zijn ultieme (onafgemaakte) compositie "The Mysterium" wilde hij de wereld eindigen, maar hij stierf uiteindelijk aan de gevolgen van een infectie door een puist op z'n lip.

die laat ik bezorgen.

In dat geval en als je ook niet zelf in een winkel of bedrijf werkt dat of een partner of huisgenoot hebt die aan de jaarlijkse kerstgekte meedoet, dan kun je inderdaad die kerstmuziek ontlopen.

Je geeft nergens een definitie van kerstmuziek, maar het gaat je kennelijk om wat je in de winkel hoort. Onder kerstmuziek versta jij dus kersthits en muzak die in deze tijd in de openbare ruimte worden gedraaid. Dan moet anti-kerstmuziek zijn: de muziek die je enkel voor je eigen genot, in je eigen omgeving draait. Wat anti-kerstmuziek is, bepaal je dus helemaal zelf. Het is geen genre.

Die definitie zet de puntjes op de i. Dank - maar voor de welverstaander was het ook al wel duidelijk dat dit topic daarover gaat.

Dat anti-kerstmuziek geen genre is daar valt wel iets voor te zeggen. Mensen kunnen zich aan verschillende aspecten van kerstmuziek ergeren en muziek zonder die aspecten of zelfs met daaraan tegengestelde aspecten zou je dan als anti-kerstmuziek kunnen beschouwen. En dat is persoonsafhankelijk.

Back