Kijktip: dit verdienen artiesten aan jouw streams

Dat wist je toch al neem ik aan?

Zeker, maar niet precies hoe weinig het was. Ik kreeg gisteren wel een mailtje van de Buma dat ik 70 euro had verdiend. Het is een begin :D

P.S. Spotify maakt volgens mij nog steeds geen winst en ik snap hun positie. Maar het zou goed zijn als makers een eerlijker vergoeding krijgen. Hoe het nu werkt verschraalt bovendien het aanbod. Als je geld wilt verdienen moet je haast commercieel gaan en precies maken wat mensen willen horen. Net als Netflix dus voor series. Alle spontaniteit en risico's gaan eraf.

Precies maken wat mensen willen horen is ook nog wel best lastig hoor. Even los van de smaak van de dag, moet je technisch en muziektheoretisch toch echt wel talent hebben. Wil je onderscheidend zijn, dan gaat het verder dan een akkoord progressie over een Ableton templatetje prakken. ;)

Precies maken wat mensen willen horen is ook nog wel best lastig hoor.

Absoluut. En op bijvoorbeeld Q Music hoor ik allemaal waanzinnige producties. Maar het is zo saai en voorspelbaar :gaap: Dan hoor ik iemand fantastisch zingen op een slap Avicii-aftreksel. En iedereen keurig binnen de lijntjes kleuren, anders draaien ze je sowieso niet.

Gelukkig hebben fans via Spotify wel meer macht. Maar je moet toch mee in wat populair is, anders kom je nooit in een playlist. Trouwens, over playlists gesproken: die plekjes worden ook vaak verkocht hoorde ik laatst. Bereik is geld en dat kun je vermarkten. Ik word er altijd een beetje verdrietig van. Maar goed, 'muziekindustrie'.

Precies maken wat mensen willen horen is ook nog wel best lastig hoor. Even los van de smaak van de dag, moet je technisch en muziektheoretisch toch echt wel talent hebben. Wil je onderscheidend zijn, dan gaat het verder dan een akkoord progressie over een Ableton templatetje prakken. ;)

Ik weet het niet. Die gasten van dat k*tnummer Despacito moeten toch aardig wat verdiend hebben met hun >7 miljard views op Youtube.
En dat is de meest generieke pop cr@p die je maar kunt bedenken. Maar blijkbaar wel precies wat mensen willen horen.
Hoezo is dat zo groot geworden eigenlijk??

mijn mening is dat de lol er snel vanaf zal gaan als je gaat najagen wat 'men' precies wil horen om zodoende een maximaal bereik te hebben met je producties. Je gaat dan iets perfectioneren wat helemaal niet je eigen ding is. Niet dat je het niet moet doen ofzo, maar zou je niet liever bezig zijn met iets wat jij echt wil maken?

Het probleem is een beetje dat je je muziek onder de aandacht moet krijgen. Er zijn teveel mensen die te gekke muziek maken en tekort luisteraars/interesse. Ik kom soms muziek tegen op YT, zo geweldig met maar een paar 100 plays..
Wat wel werkt is (goede) optredens/video's doen, opvallen .. het maakt ook niet uit wat je doet, als je wat je doet maar leuk vindt... wat Demian zegt idd.
Ergens in augustus kwam ik een Japanner tegen op YT die met een paar grooveboxen wat deed.. echt geweldig.. toen had ie iets van 30 subscribers.. nu zit ie op dik 600... Ik kwam op zijn kanaal door te zoeken op een type synthesizer type. Maar het is maar net waar je naar op zoek bent natuurlijk.
Een maatje van me op het forum had laatst wat synths en zijn Linn drumcomputer uitgeleend aan een persoon hier uit de buurt. Wel een goeie muzikant maar die heeft aardig wat subscriber, door puur te coveren. Ik weet trouwens niet eens of je dan wel inkomsten krijgt... paar liedjes die ik heb gecoverd op YT staat ook een claim bij dacht ik.

En ja, money makes the world go round.. en succes is te koop. Maar gelukkig kun je tegenwoordig ook genieten van muziek maken zonder al te veel te investeren. :)Aan de andere kant is dat ook nu net weer het probleem.. niemand luistert meer naar je omdat ze allemaal zelf crap aan het maken zijn :dubbel:

Bombario ik wil je dag zeker niet verzieken maar ik denk dat die 70 euro gewoon je basisuitkering van de Buma is:)

Ik ook! Ben er net nog even ingedoken en je hebt helemaal gelijk. Kon me ook niet voorstellen dat het zo'n mooi rond getal is. Ik schrijf ook boeken en heb een paar luisterboeken ingesproken. Dat zijn altijd kleine bedragjes aan royalty's, 25,34 euro en zo. Nou ja, heb ik me toch even rijk gerekend :W

Niemand luistert meer naar je omdat ze allemaal zelf crap aan het maken zijn :dubbel:

IK denk dat het een kwestie van 2 dingen is: geluk en een eenduidig verhaal verhaal vertellen. Je hebt tegenwoordig een duidelijk profiel nodig dat je heel consequent uitdraagt. Met je muziek en zeker ook via sociale media. Dan weten mensen precies wat ze bij je krijgen. Als je dat lang en goed genoeg doet vergroot je bovendien de kans dat je geluk afdwingt. Want mensen moeten het je ook gunnen. Ik zal zien of beiden me lukken in 2021 8~

Ik ook! Ben er net nog even ingedoken en je hebt helemaal gelijk. Kon me ook niet voorstellen dat het zo'n mooi rond getal is. Ik schrijf ook boeken en heb een paar luisterboeken ingesproken. Dat zijn altijd kleine bedragjes aan royalty's, 25,34 euro en zo. Nou ja, heb ik me toch even rijk gerekend :W

Als je dan een kleiner bedrag dan 70 euro aan Buma moet betalen per jaar is dat wel interessant natuurlijk :D.

IK denk dat het een kwestie van 2 dingen is: geluk en een eenduidig verhaal verhaal vertellen. Je hebt tegenwoordig een duidelijk profiel nodig dat je heel consequent uitdraagt. Met je muziek en zeker ook via sociale media. Dan weten mensen precies wat ze bij je krijgen. Als je dat lang en goed genoeg doet vergroot je bovendien de kans dat je geluk afdwingt. Want mensen moeten het je ook gunnen. Ik zal zien of beiden me lukken in 2021 8~

Het belangrijkste is plezier hebben in de muziek die je maakt. En niets verwachten.. dan krijg je veel meer :mega:

Vroeger moest je met je muziek naar muzieklabels gaan.Daar was het duim omhoog of omlaag.De weinigen hadden talent en verdiende er hun brood mee.
Vandaag de dag zwiert de grootste onbenul zijn muziek op internet.De Justin Biebers die beroemd zijn geworden door YT zijn op één hand te tellen.En de nummers werden dan nog meestal geschreven door ghostwriters.
Ik maak muziek voor m'n plezier,dat moet niet iedereen horen.

Artiesten steunen doe ik wel door via bandcamp hun vinyl te kopen ;)

Back