Kijktip: dit verdienen artiesten aan jouw streams

Het inschrijfgeld bedraagt momenteel €45,76 voor tekstschrijvers en componisten
ooh das interresant. Lijkt erop dat je dus geld krijgt.
Als de 70 euro maandelijks is...

Geeft BUMA je jaarlijks 400 euro om ingeschreven te staan? kan toch haast niet?

EDIT: Het is per jaar
Dus eenmalig 92,00 inschrijfgeld en dan nog 64,00 per jaar, dus na 2 jaar loop je binnen met 7,00 winst als je niks verkoopt, verkoop je wel wat gaat dat al weer van die 6,00 af. :D

Basisuitkering

Wanneer er geen of minder dan 70 euro (140 voor uitgeverijen) in een bepaald jaar aan leden en aangeslotenen is uitgekeerd, vult Buma/Stemra dit aan het eind van het jaar aan tot een bedrag van € 70 (voor componisten en tekstdichters) of € 140 (voor uitgevers; ex-BTW).

Leden en aangeslotenen verliezen op deze manier nooit geld aan Buma/Stemra. Als de inkomsten in een jaar nihil blijken, volgt de basisuitkering.

Bracht het uitbrengen van geluidsdragers ook niet altijd extra kosten met zich mee via BS? Vraag me af hoe dat in deze tijd is geregeld.
Ik moest een tijd terug een of andere code aanvragen omdat een kanaal een liedje van me ging promoten.. (check het net.. IRSC was dat). Daarmee kon je je eventuele inkomsten op plays innen zonder er ook maar iets voor te betalen. (ka-ching!! :okdan:) Het is nu inmiddels een paar jaar terug.. kleine 8k plays verder.. Ik verwacht geen happymeal maar een likje aan een ijsje zou ik wel liken. :P
Ik geloof dat BS pas echt een ding wordt als je op het randje van succes krijgen staat, op tv/ radio uitgenodigd wordt..

Keek net nog even naar een paar collabs op Spotify die ik ooit met Querist heb gedaan. https://open.spotify.com/artist/7KlPRR1IQOveiyw3tpAtPw Ik bedacht de zang en deed nog wat sax, onder een nickname 'bob'. Hij heeft echt bijzonder veel aan promotie gedaan.. stations afgaan enzo en bij 1 internet station (Indie XL) heeft 'n single (55ft) een aantal weken op 1 gestaan in 'n lijst. Een andere single is op radio 3 gedraaid. Best leuk maar als ik dan al die moeite zie en het aantal plays wat het heeft opgeleverd, is het wel een beetje vergeefse moeite..

Wat wel helpt is als als je dingen live kunt doen. Op YT of een ander video platform. Op festivals, etc.. desnoods gratis voor promotie, dat geeft naamsbekendheid. Je moet een kunstje kunnen vertonen, de aandacht trekken.. dat is waarmee je de ogen op je gericht krijgt. Echt, ik heb bewondering voor iedereen die er in gelooft en er in blijven geloven dat het ooit lukt. En idd.. het kan ook echt zomaar gebeuren.. kijk maar naar Orgel Joke. :mega:

Laatst gewijzigd:
Klinkt mij allemaal teveel als werk. Ik blijf wel gewoon lekker muziek maken naast mijn dayjob :)

En idd.. het kan ook echt zomaar gebeuren.. kijk maar naar Orgel Joke.

Toen ik de naam zag moest ik ff kijken natuurlijk, geinig toch zo'n oud dametje die niet geremd wordt door het idee dat ze misschien beter nog wat kan oefenen voor ze een clipje maakt.
Voor haar is het gewoon leuk en de eventuele reakties van anderen.
Zanger Rinus met Romana op de scooter heeft ondertussen ook al 1.7 miljoen views dus het kan zeker zomaar gebeuren.

Js, maar beiden zijn meer in de categorie “man bijt hond” / leedvermaak / exploitatie rariteiten kabinet.

Toen ik de naam zag moest ik ff kijken natuurlijk, geinig toch zo'n oud dametje die niet geremd wordt door het idee dat ze misschien beter nog wat kan oefenen voor ze een clipje maakt.
Zanger Rinus met Romana op de scooter heeft ondertussen ook al 1.7 miljoen views dus het kan zeker zomaar gebeuren.

Je kan ook gewoon op een rots gaan spelen - solo lockdown performance - https://youtu.be/cVFzblT5VPE

Mooie plaatjes.. :) En leve de drone. We leven echt in een fijne tijd met alles wat mogelijk is. Maar een aggregaat op locatie krijgen lijkt me wel een pittig probleem nog.. ik denk dat je ook wel wat bekijks trekt zoals Daan Boom het doet.. al was hij voor Corona al een beetje Celeb natuurlijk. :) Maar Orgel Joke is idd wel een soort van eh.." joke " zonder dat ze het zelf in de gaten heeft. :D
Als je serieus bezig bent naamsbekendheid te (proberen) verwerven telt alles mee.. ook de haters. Er zijn zelfs artiesten die naast hun eigen acht een compleet trollenleger managen welke andere artiesten weer belachelijk proberen te maken. Nu was Dotan wel een zeldzaamheid met al zijn zelf verzonnen verhalen die hij zou meegemaakt hebben om de aandacht te trekken maar je kunt er vanuit gaan dat dit ook kleinschalig gebeurt.

Ja.. er is zo'n oud gezegde.. gekken trekken de kaart. Helaas soms een beetje waar. 8D

Back