Yamaha brand has zero mojo

Vooral een kwestie van smaak denk ik. Ik heb zelf juist behoorlijk veel Yamaha gehad vroeger en nu ook weer een TG77 en EX5r in het rack hangen omdat ik ze echt heel tof vind qua klank en mogelijkheden. Ik heb wat minder met die hele ingewikkelde workstations (vervelende interface en veel te veel menu graven (overigens wil ik nog steeds wel een Montage)) of dat Reface speelgoed (te beperkt en minikeys zuigen), maar het klinkt toch altijd wel top.

Maar ik herken wel wat je zegt, ik heb dat met Korg. Ik heb in de loop der jaren aardig wat Korg onder handen gehad, zowel digitaal als analoog als plugins en voor mij klinkt het allemaal maar wat flets en vlak ... geen kippenvel. Maar volksstammen lopen ermee weg dus ik ga er maar vanuit dat het aan mij ligt.

Vooral een kwestie van smaak denk ik. Ik heb zelf juist behoorlijk veel Yamaha gehad vroeger en nu ook weer een TG77 en EX5r in het rack hangen omdat ik ze echt heel tof vind qua klank en mogelijkheden. Ik heb wat minder met die hele ingewikkelde workstations (vervelende interface en veel te veel menu graven (overigens wil ik nog steeds wel een Montage)) of dat Reface speelgoed (te beperkt en minikeys zuigen), maar het klinkt toch altijd wel top.

Maar ik herken wel wat je zegt, ik heb dat met Korg. Ik heb in de loop der jaren aardig wat Korg onder handen gehad, zowel digitaal als analoog als plugins en voor mij klinkt het allemaal maar wat flets en vlak ... geen kippenvel. Maar volksstammen lopen ermee weg dus ik ga er maar vanuit dat het aan mij ligt.
Ja Korg is een beetje een Two-Face voor mij, mijn 1e echte eigen synth was de meeste populaire ever, de M1, maar wat mij betreft ook de meest inspiratie loze van al hun producten (ja, wel vernieuwend, maar om nou te zeggen dat ie lekker klinkt :D). Ik heb recent nog een Minilogue XD in huis gehaald, maar ik denk dat ik die maar weer verkoop, doe er nooit wat mee. Producten die ik wel van ze kan waarderen is het vintage/re-issue spul, 2600, MS-20... Maar de nieuwe Wavestates, OP-Six etc, nee loop ik ook nog niet echt warm voor, maar het design en de interface (de M1 uitgezeonderd haha) trekt mij dan wel een hoop meer dan het spul van Yamaha.

Yamaha heeft behoorlijk wat interessante synths uitgebracht in the 90-2000 ( en naturlijk de decennia daarvoor ) ,en heeft altijd het voortouw genomen op gebied van innovatie etc..physcal modelling etc..
An1x , tg 77 , sy series , rs 7000 , fs1r, ex5 ..stuk voor stuk fantastische bakken , en nog steeds !
Het wordt inderdaad eens tijd dat ze hun naam opnieuw eer aandoen
Tis wel zo dat yamaha een vrij conservatieve en een wel doordachte marketingsstrategie heeft , het is niet zo dat ze snel producten lanceren puur gebaseerd op trends .

Oh ja de QY700 was erg leuk. Ook nog de QY100 gehad. RM1X en RS7000 hebben me ook altijd aangesproken. Dus samen met de CS synths en toch ook wel de DX'en best wel wat mooie dingen gedaan uiteindelijk. Maar op zich was Yamaha wel meer preset gericht denk ik.

Maar op zich was Yamaha wel meer preset gericht denk ik.
Het zijn vaak niet de vriendelijkste synths om te editen, maar met wat geduld (of een PC editor) wel vaak erg fraaie bakken voor sounddesign als je de energie erin stopt om ze onder de knie te krijgen.

Grappig dat je dit zo stelt want...
Ik dacht altijd dat Roland koning was en heb een hele tijd niet naar Yamaha gekeken.
Maar gaandeweg heb ik ontdekt dat Yamaha in het verleden wel hele leuke instrumenten gemaakt heeft.

Het begon met een aankoop van een AN1X; die had ik samen met een Virus B gekocht. De virus heb ik verkocht omdat ik AN1X beter vond.
De AN1X, TG33 en RS7000 staan hier nog steeds!
DX11 is ook tof maar ik zit momenteel hard aan het Elektron spul waardoor ik die vervangen heb door een DigiTone. Qua klank komt die heel aardig in de buurt maar vooral de interface op de DigiTone is zo veel beter dat ik overstag ben gegaan.

Vernieuwend is ook helemaal geen noodzaak toch? Een instrument hoeft volgens mij maar 1 ding goed te doen: inspireren.
Heb je de MODX aleens beluisterd/bekeken? Heeft synthwise vrijwel dezelfde engine en functies als de Montage. Kost alleen een stuk minder. (1099,-). Ik had die bijna eerst gekocht maar omdat ik FM volledig onder mijn vingers wil hebben (alles 8 operators) en nog wat extra toch functies wilde voor de Montage gegaan.
Ik vind dit een prima instrument om een (inspirerende) basis te maken. Eigenlijk een soort arranger arpeggiatoren sequencer in-een. Het doet me qua hands-on-ness ook een beetje denken aan de RS7000 maar die heeft weer geen arranger arp. Eigenlijk is het een beetje een mix van de QY700 en de RS7000. Het enige jammere eraan is dat je de sequences niet kan editen maar ik hoop en verwacht ook dat ze dat nog in een update gaan doen.. voor nu is het gewoon spelen en gaan voor de beste 'take'.

Mmm
Heb zelf een CS10 ( niet de meest interessante van die CS serie, CS5, CS10, CS15, CS30 ).
Vindem toch wel speciaal, gekocht omdat het toch goed is in silky smooth, bubbly en gewoon heel goed doet wat mijn andere mono synths minder doen.
( Moog, Dreadbox ). Is eigenlijk een aanvullig op mijn SK20. Wat ik een geweldige bak vind. ( Ok, slechte stringer, maar heel spacey vintage ensemble bak ).

CS20m, CS40m enzovoort vind ik ook echt te gek klinken, vooraal voor soundtrack achtige dingen, heb het zelf niet maar een vriend wel.

En de CS80, 60 groep, toch ook heel mooi.

FM vindek ook heel cool, maar heb het niet en kan het niet programeren ofzo.
Hebbet nooit gehad, enkel in VST.

Die AN1X vindek ook een van de betere VA's.

Dus of het brol is.

Yamaha vindek beetje speciaal en raar.
Kwa synths, moet je opzoek zijn naar precies dat.
En ze zijn vaak altijd wel een beetje raar ...

Maar die CS en SK serie zijn toch best wel heel expresieve muziekale bakken.

Maar de meeste Yamaha bakken ken ik niet. Enkel de oude.

Mijn Home Cinema van Yamaha doet ook veel betere home cinema dan mijn Marantz Home Cinema.
( is best oud, beiden zijn van tussen de 2005 - 2010 ).

Wat ze nu doen. Reface had beter gekund denk ik.

Idd , het overgrote deel van de old skool techno basslines = yamaha FM , pure mojo
Als er al een fabrikant is die geen mojo heeft denk ik meteen aan behringer , want dat is nu niet iets wat je zo easy copy/pasted :)

Ik denk dat mijn statement door sommige wat verkeerd begrepen wordt. Ik heb het nl niet over de sound of mogelijkheden, maar slechts over enig ontbrekend sexappeal (vind ik) bij dit merk. En dat dat de reden is dat ik deze synths links laat liggen, ze trekken en inspireren mij dus voor geen meter, waarschijnlijk stom/onterecht, maar blijkbaar werkt het toch zo (bij mij in ieder geval). Btw ik loop dus ook helemaal niet enig historisch relevantie te bashen of te ontkennen, of te zeggen daf het slechte synths zijn, ik heb het dus puur over smaak.

Ik denk dat mijn statement door sommige wat verkeerd begrepen wordt. Ik heb het nl niet over de sound of mogelijkheden, maar slechts over enig ontbrekend sexappeal (vind ik) bij dit merk. En dat dat de reden is dat ik deze synths links laat liggen, ze trekken en inspireren mij dus voor geen meter, waarschijnlijk stom/onterecht, maar blijkbaar werkt het toch zo (bij mij in ieder geval). Btw ik loop dus ook helemaal niet enig historisch relevantie te bashen of te ontkennen, of te zeggen daf het slechte synths zijn, ik heb het dus puur over smaak.
An sich volg ik je wel, ik heb ook weinig met Yamaha op. Hoewel ik veel plezier heb gehad van de Yamaha spulletjes die ik had is daar nu niks meer van in huis gebleven. Het is wel degelijk spul, maar voor mij ook niet zo'n GAS aanjager. Als ik oude Rolands of Korgs zie dan heb ik dat wel. Bij Yamaha denk ik eerder aan de ervaring die ik had met een CS-5 die ik een tijdje heb gehad. Weinig opwindend, beetje nette sound. Ze kleuren bij Yamaha niet snel buiten de lijntjes. De DX-200 die ik had had dat wel een beetje, ontzettend vette geluiden. En de RS7000 was misschien niet sexy, maar in mijn optiek wel zo'n beetje de beste MIDI sequencer die er is (nog steeds). Ze zouden bij Yamaha misschien wel de beste standalone MIDI sequencer uit kunnen brengen die er is, maar ze blijven op safe spelen. Beetje middle of the road spul. Dat zal waarschijnlijk ook wel het beste verkopen?

Welk merk heeft wel mojo dan?
Mojo == sexappeal

Ik heb veel van Korg Yamaha, en Roland.
Ensoniq, Oberheim, doepfer, novation en behringer en niets heeft mojo. Allemaal nerd shit :)

Mijn drum kit, gitaren en op1 hebben wel mojo. Ook mijn pre-amp's want die hebben sexy metertjes.

Dat is dus als je het over het merk hebt. Maar ieder apparaat heeft mojo. Is alleen de vraag of je dat eruit kunt halen.

De DX11 is trouwens wel een sexy mofo.

Jammer dat ze nu geen op de dance scene gerichte bakjes maken. De rm1x, rs7000, an1x, cs1x,cs2x waren coole dingen.

Ze waren hun tijd vooruit met midi clips; 'Phrases' genaamd op de rm1x en rs7000. Dat was nog voordat Ableton Live bestond..

Zijn hier volgens mij zat draadjes die “nergens” over gaan.
No kidding! :D

Een disclaimer, ik weet van het vroegere spul niet veel, in vergelijking met anderen hier op het forum die enorm veel ervaring met deze gear hebben. Maar kijk ik naar de gear die nu uitkomt (of vrij recent, in elk geval) dan ontbreekt het misschien een beetje aan 'mojo' in het algemeen bij de grotere fabrikanten. Ik heb de indruk dat de leukere dingen vooral komen van de kleinere, opkomende synthbouwers. Uitzondering is Korg wellicht, die komen soms met iets wat je niet gauw ziet bij de andere grotere fabrikanten.

Ik heb toch altijd wel een zwak voor Yamaha gehad. Van een Clavinova, CS6x (heb ik niet meer), Motif XS, AN1x en DX200. Altijd heerlijke synths voor mij dan.

Persoonlijk vindt ik de strakke monolithische zwarte 90's racks/synths van roland en yamaha enrom veel sex appeal hebben , esthetisch heel aantrekkelijk

Back