Beste hardware software hybride synths.

Ik zou Peak zeggen, maar Luctae was me voor.
De Moog Subsequent 37 en Minitaur hebben beide ook een erg goede editor.
(verder wel heel analoog natuurlijk)

Niet meer gesupport door Roland, maar concept werkt nog goed via windows (niet via app), Roland Aira fx units. Voor de purist geen synth, maar je kan er wel een van maken.

ik vond die modal editor tergend... alsof je voor je plezier in een editor werkt... zag er puik uit maar jezus. iets wat zo digitaal als een vst klinkt en dan in een editor werken... geef mij dan maar een vst... waarom loop je dan nog zo te pingpongen tussen hardware en software. pointless

Een van de leuke bijkomstigheden van de Deepmind editor is dat je 4 verschillende presets op een X-Y as kunt zetten en ze die manier kan blenden met elkaar en bij de DM 12 dmv wifi de synthesizer en de editor draadloos met elkaar samenwerken.
Hebben ze goed gedaan bij Uli.

De Roland Jupiter X en XM bieden zeer goede integratie met de synth en software. Patches die je in de software maakt kan je laden in de synth en vice versa. Enig nadeel is wel dat de software (en de synth zelf) niet heel goedkoop is.

Push is natuurlijk heel fijn maar dat is een controller. Ik heb nu een digitakt, en er zijn dingen die ze daar heel slim aanpakken met dat overbridge, het is ook niet zo dat ik niet aan knoppen wil draaien maar bijv. het bij houden van je preset in je session waar je hem opneemt scheelt zo veel gedoe. Ik zie ook niet in waarom je niet gebruik zou maken van een computer voor dingen waar een computer veel beter in is. Dat is denk ik echt een heel groot nadeel aan bijv een synth als de reface DX, stel daar zou een goeie editor bij zitten om je presets op te slaan, alle env. tegelijk aan te passen of al is het maar een overzicht te geven van je patch zou dat ding echt een heerlijke synth zijn. Nu heb ik hem weggedaan en gebruik ik of operator of fm8 als ik fm sounds wil. Gemiste kans zou ik zeggen.

Dat is denk ik echt een heel groot nadeel aan bijv een synth als de reface DX, stel daar zou een goeie editor bij zitten om je presets op te slaan, alle env. tegelijk aan te passen of al is het maar een overzicht te geven van je patch zou dat ding echt een heerlijke synth zijn.
Er bestaat een goede editor/librarian: Mijn editor voor Ctrlr ( zie Ctrlr Editor Panels ) en sinds kort een goede editor voor Patchbase (iPad, Mac). En Yamaha zelf heeft de online editor en cloudopslag via de Soundmondo website. Keus genoeg dus.

Zoals Timecop terecht opmerkt heeft Roland een goede integratie tussen hard- en software.
De ZenCore hardware en Zenology patches kunnen moeiteloos worden uitgewisseld en ook klanken van de expansion models zijn makkelijk over te zetten.
Zenology is echter geen editor, maar ssn softwynth op zichzelf.

Voor de Jupiter-X is er inmiddels wel een standalone editor die qua interface erg lijkt op Zenology.
Het werkt op zich prima en deze editor is ook nog gratis.

Het probleem dat ik heb met software editors is dat het prima werkt zolang het wordt ondersteund en of dat over weet ik veel hoeveel jaar nog het geval is moet je maar afwachten.
De Roland VariOS die ik ooit had is daarvan een goed voorbeeld. Prima apparaat met prima software, totdat het niet meer werd ondersteund.
Hetzelfde voor de Nord Modular, hoewel daar wel workarounds voor zijn volgens mij.

Ik weet niet of het telt, maar de huidige generatie MPCs hebben wel erg interessante standalone, controller en hybride functies. Zo kun je de hardware standalone gebruiken, maar ook als controller voor de MPC desktopsoftware. En je kunt er Ableton Live mee besturen terwijl je de standalone MPC modus tegelijkertijd ook kunt gebruiken en heen en weer kunt springen tussen bediening van de MPC en Live terwijl de muziek gewoon door blijft lopen enzo. Hebben ze goed gedaan.

Maar goed, technisch gezien is het geen 'echte' synth natuurlijk maar meer een sampler/groovebox/workstation..

Kom maar op.
Ik ben wel benieuwd welke synth dit nou eens echt goed doet. Het is 2021 dus je zou denken dat dit nu toch relatief makkelijk makkelijk zou moeten zijn. Iedereen kent de Virus TI, Moog heeft een soort van editor en als ik de filmpjes mag geloven moet Elektron met overbridge ook erg goed werken.
Welke synths vergeet ik, en wat maakt nou eigenlijk een echt goede hard-software combinatie? En wat slaat echt de plank helemaal mis?
Modal electronics
Heeft ook goeie integratie met iOS en Android en Windows en macOS app !

Nonlinear Labs C15 heeft ook een mooie editor. Gebruik hem zelf amper omdat de C15 prima te editten is op het paneel maar de editor werkt prima via de browser op mijn ipad en android toestellen,

interessant topic!
Gelukkig steeds minder 'veredelde spreadsheets' en plaatjes van encoders, schermpjes en notenhouten zijpanelen.
Wel vaak nog 2-dimensionaal heb ik het idee.

Nonlinear Labs C15 heeft ook een mooie editor. Gebruik hem zelf amper omdat de C15 prima te editten is op het paneel maar de editor werkt prima via de browser op mijn ipad en android toestellen,

Belangstelling.Alleen heb je niet echt veel demo's en hoor je veel nonlinear labs sounds.Kun je er ook specifieke elektronische sounds en pad sounds maken?

Belangstelling.Alleen heb je niet echt veel demo's en hoor je veel nonlinear labs sounds.Kun je er ook specifieke elektronische sounds en pad sounds maken?
Jazeker! de 4 expressie inputs kun je ook met CV's gebruiken dus ik gebruik hem ook vaak met een externe lfo of met stepsequencers. Vind hem erg organisch klinken. Ideaal voor pads en een fantastische interne reverb. Ik zal eens wat demo's posten in de C15 thread als die er is

Ik weet niet of het telt, maar de huidige generatie MPCs hebben wel erg interessante standalone, controller en hybride functies. Zo kun je de hardware standalone gebruiken, maar ook als controller voor de MPC desktopsoftware. En je kunt er Ableton Live mee besturen terwijl je de standalone MPC modus tegelijkertijd ook kunt gebruiken en heen en weer kunt springen tussen bediening van de MPC en Live terwijl de muziek gewoon door blijft lopen enzo. Hebben ze goed gedaan.

Maar goed, technisch gezien is het geen 'echte' synth natuurlijk maar meer een sampler/groovebox/workstation..
Ik heb m’n mpc ingeruild toen ik push kocht, met live kan ik alles wat ik met de mpc ook kan en meer. Ik kan me voorstellen als je de Akai mpc daw software gebruikt dat het dan wel echt veel meer waarde heeft.
Modal electronics
Heeft ook goeie integratie met iOS en Android en Windows en macOS app !

Dit lijkt me ook echt super chill werken. Gewoon een vst prima. Beetje ala moog.

Ik heb m’n mpc ingeruild toen ik push kocht, met live kan ik alles wat ik met de mpc ook kan en meer. Ik kan me voorstellen als je de Akai mpc daw software gebruikt dat het dan wel echt veel meer waarde heeft.
Ik gebruik ook een Push 2 met Live. Ik vind het voor veel toepassingen perfect, maar op de MPC vind ik het klooien met real time samples opnemen en dan knippen en choppen en kits van maken enzo leuker. Ik gebruik de MPC ook meer als hardware-sampler en drumsequencer dan om hele tracks op te maken. Het is ook wel bonus dat je de dingen die je op de MPC maakt makkelijk naar Ableton kan exporteren om het daar verder te bewerken of iets van te bouwen.

Ik heb jaaaaaren met een 1000 gewerkt en heb die gewoon met een drumrack in live na gemaakt eigenlijk en sinds je in simpler kan choppen gebruikte ik hem eigenlijk niet meer

Het schijnt dat er ook een hele goede editor is voor de novation peak...
Ja ik gebruik 'm met de Summit. Slechts 6,95€ voor de editor !!! (en imo een normale prijs)

Het schijnt dat er ook een hele goede editor is voor de novation peak...
De Sigabort editor bedoel je? Dat is volgens mij de enige die echt alle parameters (ook bijv. LFO 3 en 4) kan bedienen. Ik heb hem geprobeerd, maar helaas werkt hij bij mij niet in Ableton om de 1 of andere reden. Het lijkt erop dat dit komt omdat ik een mioXL ertussen heb. Echter standalone werkt hij wel..
Dezelfde maker heeft ook een Hydrasynth editor, maar deze werkt bij mij helaas ook niet. Waarschijnlijk wederom door de mioXL...

System-8 werkt ook fijn; je kan met de hardware de plugin versie bedienen, maar je kan ook makkelijk patches heen en weer sturen. Je hoeft in feite niet eens de audio op te nemen, gewoon patch sturen naar je DAW en evt. renderen/freezen als audio indien je niet de CPU load wil (de plugins zijn vrij zwaar voor je CPU). Dit werkt natuurlijk alleen als je geen hardware effecten oid achter je System-8 hebt hangen oid.

goeie tip voor de microfreak editor! en net toen ik wat wilde gaan typen over dat vroegah alles voor nop werd gemaakt en elke gek tegenwoordig overal geld voor vraagt, zag ik de vraagprijs van 7 euro ;-) sold! is er ook iets dergelijks voor de matrixbrute?

ik ben geen fan van dingen die echt software nodig hebben om te functioneren domweg omdat support altijd eindig is. ik had een ob-12, was een editor voor.. alleen win95 of zoiets en nooit werkend gekregen. dx200 zelfde, zat ook zon yamaha editgedoe bij, werkte nog net onder win7 maar daarna? en zo zijn er velen. zal arturia over 20 jaar nog een midi control center hebben? god knows.

grootste ramp? de vyzex editor voor de m-audio venom. hoe je als bedrijf een supergave synth kan verneuken..

Back