Pioneer Toraiz SP16 vragen

Beetje laat antwoord maar ja dat kan. Andere optie is om een submixertje te gebruiken met ten minste 8 inputs en dan simpelweg alleen de stereo mix op te nemen. Voordeel daarvan is dat je nog wat kunt spelen met effecten enzo. OF, je neemt iets van een soundcraft MTK, heb je een mixer EN kun je digitaal alles per kanaal naar je DAW sturen. OF, je rendert loops intern op de SP16 en laad die dan apart in je DAW (maar dan heb je dus alleen loops van patterns, niet van een hele arrangement als je dat gebruikt).
Thanks voor je feedback, de stereo mix kan ik nu ook opnemen in ableton. Maar wel eigenlijk per kanaal. Renderen pakt hij dit filter en effecten niet mee. Soundcraft mixer zou optie zijn. Hen je een voorbeeld? Deze interface is opzich een betaalbare oplossing, en kan daarna effecten in ableton erbij zetten en mixen.

Thanks voor je feedback, de stereo mix kan ik nu ook opnemen in ableton. Maar wel eigenlijk per kanaal. Renderen pakt hij dit filter en effecten niet mee. Soundcraft mixer zou optie zijn. Hen je een voorbeeld? Deze interface is opzich een betaalbare oplossing, en kan daarna effecten in ableton erbij zetten en mixen.

Tja, een mixer is natuurlijk wel een extra stap en kosten. En je zou ook een cheap midicontrollertje kunnen gebruiken om zo realtime volume te kunnen aanpassen voor alle kanalen op de sp16. Zelf heb ik veel outboard fx dus voor mij is de hardware weg top maar het kan natuurlijk ook direct in je daw.

Hoi,

Als ik alle 8 outs apart wil opnemen in Ableton kan ik dan deze interface gebruiken? Of gebruiken jullie een andere methode?

Thanks!
2x RME Digiface en 8x profire 2626 hier, De SP-16 en Rytm zijn al 16 kanalen,,
De Profire 2626 is wel moeilker te vinden nu, en je moet 'm via firewire en de DSP mixer, de stand alone sync op adat poort A instellen,

Ik had mijn SP-16 te koop gezet. Dacht, tja het is een drum sampler en daar heb ik een OP1 voor.
Toen ineens een paar song sketches gemaakt.
Vind het geluid echt super.

Nu dan ook een eerste track gemaakt met de SP16.
Daarna mijn gitaar gepakt en akkoorden erbij gepakt.
Drums met goede swing, swing op 50% en quantize 16T en je hebt heerlijke J-Dilla swing.
De track waren 2 samples waarvan de slices zijn ingebutst. dan nog een kick, snare en hihat track.
Ik heb de tracks daarna 1 voor 1 opgenomen via de analog outs door mijn ADL600 buizen pre-amp.
Voor de samples tijdens het opnemen ook wat met het filter gespeelt en voor de drums wat met de drive.
Toen de tracks erin stonden snel de gitaar opgenomen en een dag later wat synths.

Dit is niet voor het eerst. Ik heb mijn OP1 de 2e jaar links laten liggen. dacht dat het een miskoop was. Toen een track gemaakt en verliefd geworden.
De SP16 is nu ook een schatje :-)

Dus ja met alleen drums en melodische samples slicen kun je een leuke basis maken. De SP16 zijn live quantize is ook goed zodat je makkelijk live toch goede drums kan spelen.

lekker, ik heb m niet heel veel gebruikt voor final producties. maar tracks waar de sp16 een rol speelt die zijn wel knetter dik qua snap en punch.... ik vind t opvallend transparanter klinken dan als ik bv in Ableton Live drumrack een groove bouw.

heb hier twee bx boss mixers staan die stof staan te happen. daar gaat de sp16 ook lekker doorheen straks

Thanks!
Ja echt, het is echt super hifi/punchy.
Dan kun je ook nog via de filter drive precies de hoeveelheid saturatie instellen.
Of bv wat resonance op hihats. Dat filter is echt heerlijk ook.

Tot nu toe heb ik alles door het filter getracked, als je het filter uitzet klinkt het nog anders.
Maar zie niet echt in om multi-tracks te maken want dan verlies je juist wat van de SP16 mojo.

Top aan de SP-16
- Sound die eruit komt
- Lofi effect
- Distortion
- Analoog filter
- swing
- live quantize - ook triplets
- Sample slicer
- live gebruik

Zit nu de originele pattern te luisteren op de sp16 via koptelefoon en dat klinkt nog een stuk beter.
Volgende keer ga ik eens opnemen via de headphone out.
Maar goed ik heb maar gare DAC's Motu Ultralites wellicht dat de zwakke schakel is.

Ja ben er de laaste dagen ook weer meer mee bezig, moet nog zoveel ontdekken. Wat ik het belangrijkste vind is nu kijken hoe ik de outs het beste indeel voor mijn tracks, ik heb 2x stereo ins op mijn MC 707, welke ik nu als Audio Interface gebruik. Totdat ik een grotere interface heb met meer ins. Exporteren is het niet voor mij, omdat hij de DSI Filter niet mee neemt. Ben ook aan het experimenteren met single wave forms en LFO voor granular geluiden, dat was altijd Fun op de digitakt, hij heeft zijn beperkingen, maar dat is juist ook weer zijn charme denk ik. Het geluid is heel goed.

Ik ben weer even aan de slag gegaan met de midi clock (in) issues die ik had na wat tips op facebook. Althans ik had dat ook al eerder gecheckt, zoveel opties zijn er immers niet. De problemen met de clock-in was een gigantische delay, een soort skip op 3/4 van een pattern en ook dat de timing ging driften.

Ik weet niet meer exact wat ik heb aangepast, sowieso timstretch op alle tracks uit, en toch iets aan de 'bar/bpm/oid' sync aangepast. Maar het lijkt nu te lopen. De midi jitter heb ik gemeten met een MidiGal en de midi-thru geeft iets van 0,8% jitter (met 0% via de usamo in). De sync out van de SP-16 als master was al goed met 2,5% jitter (meeste PC audiointerfaces via usb hebben rond de 5%). USB jitter bij mij is ook 5%.

Niet dat het veel verandert, ik gebruik de sp-16 m.n. standalone als master voor alle andere spullen. Maar nu zou ik wel iets betere integratie met een daw kunnen hebben, en daarnaast dus jittervrije clock via de usamo direct naar de rest kunnen sturen ipv via de sp-16 waardoor het net even strakker wordt.

Terzijde blijf ik me keer op keer verbazen over hoe goed de sp-16 klinkt EN samplet. Via een mixer monitor ik alles via een thru track waardoor ik ook snel kan samplen als ik wil. Dit klinkt echt veel beter dan als ik het eerst via mijn audiointerface opneem en dan als sample importeer.

tja, ik vind de SP-16 super strak en de shuffle werkt,
maar wat ik live inspeel is helemaal anders dat wat de SP-16 achteraf afspeeld (maar da's juist super cool,want het is rock strak)
en da's ni zo met de Atari STE Cubase, die klinkt zoals ik het inspeelde, en mss beter met start punt quantize

ik heb de SP-16 aan de multi clock hangen, en da's met een recoder audio pulse clip, niet live de plugin, wat dat hapert,

samplen met de SP-16 vond ik niet goed klinken,,

tja, straf dat ik de Midi Jitter van de SP-16 nog niet heb opgenomen,,

"0,8%" zegt niks,,, of je moet die sync echt kunnen zien,, met een DIY Midi to audio cable adapter

pff, tja,

Thanks!
Ja echt, het is echt super hifi/punchy.
Dan kun je ook nog via de filter drive precies de hoeveelheid saturatie instellen.
Of bv wat resonance op hihats. Dat filter is echt heerlijk ook.

Tot nu toe heb ik alles door het filter getracked, als je het filter uitzet klinkt het nog anders.
Maar zie niet echt in om multi-tracks te maken want dan verlies je juist wat van de SP16 mojo.

Top aan de SP-16
- Sound die eruit komt
- Lofi effect
- Distortion
- Analoog filter
- swing
- live quantize - ook triplets
- Sample slicer
- live gebruik
ik kan dit bevestigen! ook het digitaal bouncen van je sporen naar usb klinkt heel wat klinischer en smaaklozer dan alles door het filter en de drive rammen.. lijkt het wel echt af te toppen. ik heb een paar tracks met de sp gedaan, die drum tracks knallen als een gek. ik zet het lowpass filter een klein tandje lager om de hifi tops wat te temmen.. prima bak. eenvoud... de unit is wat groot. ik heb m nog niet echt meegenomen voor livesets omdat andere gear gewoon compacter is. sp16 doet gewoon duty in de studio

"0,8%" zegt niks,,, of je moet die sync echt kunnen zien,, met een DIY Midi to audio cable adapter

pff, tja,

Leuke site, het visueel maken geeft wel wat inzicht maar is het toch wat lastig vergelijken. Uiteindelijk gaat het om het horen. Voor melodische dingen en pads enzo maakt wat jitter niet zo heel veel uit, maar voor arps, hats, claps e.d. wil je het zo strak mogelijk.

Het punt daarnaast is dat het ook een optelsom is, als je 20 tracks in een project hebt, en al die tracks hebben allemaal een klein beetje (onvoorspelbare) timing dan doet dat wel iets met de groove van je track.

Maargoed, bij mij was er iets anders aan de hand waardoor het echt onwerkbaar was.

Okey,

tja, vooral de duration van de ingespeelde noten zijn helemaal anders met usb midi interfaces, of alleen de atari doet dat goed,,
maar da's al bijna off topic

De duration vd SP-16 vind ik wel bruikbaar,

Timing tussen 20 tracks, tja,, daar ga ik effe niks over zeggen mss later,

Of' k heb nu 4 midex8 via een USB Hub,
en Midi sync met de Midex8 is waardeloos,
maar hoe ik nu de atari bounce als clip en afspeel met de 4 midex'n is wel bruikbaar,

maar tja, enkel met osx, niet met win, en de midex is max osx 10.8, Mac Mini v2012
dus tja, goed voor mezelf, maar daar hebben jullie niet veel aan,

De SP16 portable met battery pack die een usb-c out heeft.
Daarop een usb-c naar 15vdc center positive.
Daar weer mijn lelijke kabel op zodat die in de SP16 kan.
ik test ff hoelang hij het doet.

Battery pack = baseus powerbank 30000mAh 65 watt max.

usb-c naar 15vdc van birdcord

ik heb ook een usb-a naar 9v voor fx en de 15v kan bv ook de o-coast en een eurorack aansturen. IMG_20220520_155157.jpg

amai, dat doet wel zeer om dat te zien,,, en waarom juist de SP-16,, er zijn MPC's en Mashines genoeg ???

hehe,,

Heeft iemand wel eens geprobeerd om via een externe bron scene/pattern changes te sturen? Scene is CC0 en Pattern CC32, ik stuur ze vanuit Bitwig en zie dat het signaal binnenkomt maar er gebeurt niet echt iets.

Hi Allen,

Ik wil graag het geluid en Midi van de SP-16 in Ableton krijgen en in een drumrack zo dat ik de tracks los kan processen. eigenijk dit idee in onderstaande video, wat hij met de TR8 doet, maar dan wil ik de sequences in SP-16 en niet in Ableton. Hoe stel ik dit in op de SP-16? snap dat Ableton op het zelfde kanaal moet hebben als de SP-16. Ik wil dus mijn 16 tracks in de SP-16 horen in Ableton en opnemen. Maar anders dan in deze video de sequences in de SP-16.

Thanks alvast!

Hi Allen,

Ik wil graag het geluid en Midi van de SP-16 in Ableton krijgen en in een drumrack zo dat ik de tracks los kan processen. eigenijk dit idee in onderstaande video, wat hij met de TR8 doet, maar dan wil ik de sequences in SP-16 en niet in Ableton. Hoe stel ik dit in op de SP-16? snap dat Ableton op het zelfde kanaal moet hebben als de SP-16. Ik wil dus mijn 16 tracks in de SP-16 horen in Ableton en opnemen. Maar anders dan in deze video de sequences in de SP-16.

Thanks alvast!

Snap niet helemaal wat je bedoelt, maar als je de sp-16 gebruikt om zichzelf te sequencen dan is het enige wat je hoeft te doen is Live syncen met de sp-16 en dan de output(s) van de sp-16 op de input(s) van je audio interface zetten?

Je zou dan elke track kunnen solo'en en alles per track kunnen opnemen, of gebruik kunnen maken van de 8 outputs en die allemaal in 1 keer kunnen opnemen (alsnog niet 16 maar misschien kunnen bepaalde tracks gecombineerd worden).

Back