Na tegen de beperkingen van de Novation Circuit Rhythm aan te lopen maar geen geavanceerde sampler groovebox te willen (want daar heb ik m'n DAW al voor) via deze omweg naar jaaaaren van uitlachen van deze pioneer spullen weer tegen de SP-16 / DJS 1000 aangelopen en gedacht "Verrek ! Deze heeft de simpliciteit die ik zoek maar dan wel degelijker gebouwd"

Nu zijn de stereo samples, indiv outs, interne opslag en de filter wel grote verkooppunten voor de SP-16. Zeker als je van de novation rhythm komt en ook naar de DJS 1000 kijkt. Ik heb wat vragen:
1. Zijn de 2 FX paralel of serieel, is daar een keuze in ? Ik hou wel van 2 fx te combineren waarvan er één standaard DISTORTION is (open die gain !)
2. Mogelijkheid externe synths te sequencen ? Ik neem aan monofoon ?
3. Heeft hij een arp ? Zo niet, is het makkelijk om externe midi arp op te nemen in de SP-16 sequencer ?
4. Is de analoge filter te kiezen op welke track/output die te zetten is of zit die standaard op de master out ?
5. Heeft de DJS 1000 inmiddels ook 2 fx blokken of is die blijven steken op 1 ? Tot mijn verbazing verkopen ze die nog steeds voor 1200+ euro
6. Hoeveel LFO's zitten erin ? Is die met een delay (tijd, niet fx) te koppelen aan de pitch van een sample met een random golfvorm ? Dit om analoge random noisestaarten na te bootsen, zoals claps.
7. Is het maken van monosynths makkelijk te doen dmv looping (en de eerder genoemde random startpunten dmv de lfo). Is portamento aanwezig ?
8. Als ik het goed begrijp is elke scene een 16 pattern + 16 sample sketchpad om pattersn mee te bouwen, met 16 scenes per project. Is er vertraging tussen het switchen van scenes tijdens het spelen ? Ook als alle settings/fx/samples hetzelfde zijn ?
9. Is interne en/of externe resampling mogelijk ? Ik las dat interne stem bouncing mogelijk was, klopt dat ? Uiteraard gaat dit zonder de analoge filter, dus daar is nabehandeling voor nodig.
10. Is de filter ook direct los te gebruiken als input van externe audio en direct naar buiten te sluizen voor heropname per stereo spoor van die eerder genoemde stems ?
11. Hoeveel ram en daarmee sampletijd heb je op die 44.1 khz ? Maakt het aantal bit hier nog bij uit ? Dit aangezien 16 bit natuurlijk de helft is van een 32 bit sample.
12. Zijn triplets mogelijk in de sequencer grid ?
13. Is inmiddels de duplicate pattern bug gefixed ?
Pioneer Toraiz SP16 vragen
Verder wil ik nog even inhaken op wat er eerder werd gezegd over de wens voor verdubbeling van bars. Als je op half tempo werkt en de 1/32e grid als 1/16e gebruikt heb je 2x zoveel lengte. Dit was ook een truc die je per track kan instellen op de novation circuit rhythm. Ik denk dat je dat niet per track/pad kan doen op de SP-16 maar wel voor de hele pattern in zijn geheel. Plus de sequencer is altijd na te nudgen zag in de uren aan tutorials die ik inmiddels heb gezien.
Ik heb extensieve ervaring met de electribe SX,ook in live situaties dus ik denk dat ik hier ook wel uit kom.
Al met al is mijn interesse gewekt