Pioneer Toraiz SP16 vragen

Je hebt 16 pads, iedere pad 1 sample, en 16 stemming multimbraal
je kan geen akkoorden aanslaan op de pads, dus ja altijd iedere sample beschikbaar.
Wel als je elke sample een losse noot maakt, lijkt mij toch ? Polyfonie door multitimbrale monofonie.

Na tegen de beperkingen van de Novation Circuit Rhythm aan te lopen maar geen geavanceerde sampler groovebox te willen (want daar heb ik m'n DAW al voor) via deze omweg naar jaaaaren van uitlachen van deze pioneer spullen weer tegen de SP-16 / DJS 1000 aangelopen en gedacht "Verrek ! Deze heeft de simpliciteit die ik zoek maar dan wel degelijker gebouwd" :D Nu zijn de stereo samples, indiv outs, interne opslag en de filter wel grote verkooppunten voor de SP-16. Zeker als je van de novation rhythm komt en ook naar de DJS 1000 kijkt. Ik heb wat vragen:

1. Zijn de 2 FX paralel of serieel, is daar een keuze in ? Ik hou wel van 2 fx te combineren waarvan er één standaard DISTORTION is (open die gain !)
2. Mogelijkheid externe synths te sequencen ? Ik neem aan monofoon ?
3. Heeft hij een arp ? Zo niet, is het makkelijk om externe midi arp op te nemen in de SP-16 sequencer ?
4. Is de analoge filter te kiezen op welke track/output die te zetten is of zit die standaard op de master out ?
5. Heeft de DJS 1000 inmiddels ook 2 fx blokken of is die blijven steken op 1 ? Tot mijn verbazing verkopen ze die nog steeds voor 1200+ euro
6. Hoeveel LFO's zitten erin ? Is die met een delay (tijd, niet fx) te koppelen aan de pitch van een sample met een random golfvorm ? Dit om analoge random noisestaarten na te bootsen, zoals claps.
7. Is het maken van monosynths makkelijk te doen dmv looping (en de eerder genoemde random startpunten dmv de lfo). Is portamento aanwezig ?
8. Als ik het goed begrijp is elke scene een 16 pattern + 16 sample sketchpad om pattersn mee te bouwen, met 16 scenes per project. Is er vertraging tussen het switchen van scenes tijdens het spelen ? Ook als alle settings/fx/samples hetzelfde zijn ?
9. Is interne en/of externe resampling mogelijk ? Ik las dat interne stem bouncing mogelijk was, klopt dat ? Uiteraard gaat dit zonder de analoge filter, dus daar is nabehandeling voor nodig.
10. Is de filter ook direct los te gebruiken als input van externe audio en direct naar buiten te sluizen voor heropname per stereo spoor van die eerder genoemde stems ?
11. Hoeveel ram en daarmee sampletijd heb je op die 44.1 khz ? Maakt het aantal bit hier nog bij uit ? Dit aangezien 16 bit natuurlijk de helft is van een 32 bit sample.
12. Zijn triplets mogelijk in de sequencer grid ?
13. Is inmiddels de duplicate pattern bug gefixed ? Pioneer Toraiz SP16 vragen

Verder wil ik nog even inhaken op wat er eerder werd gezegd over de wens voor verdubbeling van bars. Als je op half tempo werkt en de 1/32e grid als 1/16e gebruikt heb je 2x zoveel lengte. Dit was ook een truc die je per track kan instellen op de novation circuit rhythm. Ik denk dat je dat niet per track/pad kan doen op de SP-16 maar wel voor de hele pattern in zijn geheel. Plus de sequencer is altijd na te nudgen zag in de uren aan tutorials die ik inmiddels heb gezien.

Ik heb extensieve ervaring met de electribe SX,ook in live situaties dus ik denk dat ik hier ook wel uit kom.
Al met al is mijn interesse gewekt :okdan:

14. is er een "play random slice" mode ? Dit bv om round robins te emuleren. EDIT: ik zie dat je in de sequencer een specifieke slice per noot kan kiezen, maar dat is arbeidsintensiever.
15. hoeveel envs ? Zijn die aan de pitch te koppelen ?

Na weer heel wat uren kan ik alvast de volgende eigen vragen beantwoorden:
1. ik vermoed serieel
2. Ja, en via chord fucntionaliteit. Max 4 stemmig polyfoon.
3. Neen. Ja, zelfs sync via midi aan de beatgrid
4. Ja, latere firmware geeft de vrije keuze van dave smith filter toewijzing
5. Neen, 1 fx blok
6. 1 LFO. Wel aan pitch, niet met delaytijd.
7. Ja maar geen portamentoo. Wel op te lossen via automation op de performance strip links die je op -12 +12 kan zetten als een pitchbender
8. (geen antwoord nog)
9. Ja en ja. Ja, stembouncing volledige in te stellen. Bounce is altijd zonder masterfilter, daar moet je realtime voor opnemen.
10. (geen antwoord nog)
11. 256 mb ram, wat gelijk staat aan 16 minuten sampletijd op 24 bit 44.1 khz. Geen idee of aantal bit uitmaakt, dat ga ik nog testen als ik een unit heb.
12. (geen antwoord nog)
13. (geen antwoord nog)
14. (geen antwoord nog)
15. (geen antwoord nog) vermoeden is één env, die standaard aan de amp zit.

alles gaat mee! ik heb nog een duplicate pattern bug ontdekt.. het vierde patroon is standaard identiek aan de eerste.. terwijl die de tweede moet dupliceren.. gebeurt mij heel vaak..
Deze bug is gefixed in 1.60, net getest

12. geen triplets
13. gefixed in 1.60
14. nee, geen random slice play
15. 1 env, aan de amp.

Zou Pioneer nog met een opvolger uitkomen van de SP16 of zijn ze er klaar mee.. ?

Wat ik trouwens niet begrijp aan het niet uitbrengen van nieuwe firmwares, en daar hebben veel bedrijven last van, ze zien het maar als een kostenpost om nieuwe firmwares te ontwikkelen, ze brengen liever een nieuw apparaat uit en dan tsjakka, geld in het laatje.. Maar.. ze zouden toch ook gewoon 3 jaar gratis updates kunnen doen en dan nog 2 betaalde ofzo? Ik noem maar wat. Ik bedoel voor Windows moet je ook voor iedere nieuwe versie betalen steeds, zouden ze met firmwares ook kunnen doen. Dat scheelt dan ook weer ontwikkelkosten voor hardware omdat oudere hardware een langere levensloop krijgt.

Gemiste kans en slecht voor de reputatie om dat niet te doen. Maar goed, nieuwe Pioneers, iemand een idee?

Zou Pioneer nog met een opvolger uitkomen van de SP16 of zijn ze er klaar mee.. ?
Nee, ze zijn er wel klaar mee denk ik. Ze hebben wel de bugs zo goed als mogelijk gefixed in de laatste firmwares maar geen nieuwe functies toegevoegd.
Een beetje "dit is goed genoeg" en daar moeten we het mee doen. En dat is prima te doen imho.
Ze verkopen nog wel het DJS 1000 kleine broertje van de SP-16, maar die is ook alweer 5 jaar geleden uitgebracht.

Hun core business is dj spul, niet live gear/studio gear.

die sp16 gaan ze geen tijd meer in steken.. blijft toch gewoon een geweldige sampler. mist een beetje de sophistication die elektron gear heeft ofzo.. je bent eigenlijk wel spoiled qua sequencing techniek op elektron als je naar de sp16 overstapt maar man wat heeft die sp meer headroom en punch

ik haat werkelijk alles van pioneer... maar die sp is echt een uitzondering. filter is gewoon wel lekker er bij. drive ook goed om meer mojo mee te geven al is het subtiel. ik durf te wedden dat die sp16 beter klinkt dan die 1000.. die drive en dat filter geven deze bak net dat beetje extra en die cleanness is weg.

ik haat werkelijk alles van pioneer... maar die sp is echt een uitzondering. filter is gewoon wel lekker er bij. drive ook goed om meer mojo mee te geven al is het subtiel. ik durf te wedden dat die sp16 beter klinkt dan die 1000.. die drive en dat filter geven deze bak net dat beetje extra en die cleanness is weg.
100% mee eens. Ik heb veel korg electribes en dergelijke gehad, yamaha rs7000, roland aira gear. De SP-16 is echt een geweldig bak, zelfs met de beperkte mogelijkheden is het gewoon een heeeeeel gebruiksvriendelijk apparaat. De hardware is dikke prima, 8 outputs, midi, usb, een fokking usb port op de bovenkant om direct files heen en weer te gooien alsof het een CDJ is. Goed scherm, 2 FX per pad.
Ik voel mij inderdaad spoiled en snap niet dat mensen klagen. Ja, Elektron bestaat ook etc, maar de workflow is belangrijker dan toeters en bellen imho. Er hadden updates naartoe mogen komen, teveel om op te noemen, dan nog is het een mooie deal. Het apparaat nodigt uit tot spelen, iets wat veel andere gear een stuk minder bij mij doet (TR-8s bv). De TR-8 is in die zin ook een stuk speelser dan die beter klinkende en uitgebreidere opvolger. Pioneer SP-16 heeft dat speelse DJ element in zich.
ik haat werkelijk alles van pioneer...
Ik niet. Ben nog steeds erg blij met mijn CDJ 800mk2's, die ik ook makkelijk zelf kan servicen (ik heb er 5). En de DJM 250 mk1 mixer blijkt best een solide stuk hardware te zijn voor de 2e hands prijs die ik ervoor betaald heb. Leuke filters. Ook makkelijk te servicen en de klank is prima voor waar ik hem voor gebruik. Het enige wat ik echt haat is hun attitude als marktleider en de kunstmatig hoge prijzen, gebrek aan innovatie ten koste van de eindgebruikers. Gelukkig hebben we nu eindelijk concurent Denon om ze een zetje in de goede richting te geven, ik heb zelf de geweldige SC6000+LC6000 set.
Zo komt alles uiteindelijk toch weer in een soort van balans.

Eigenlijk heb ik altijd nog een Yamaha SU700 willen hebben voor samples maar sinds de SP-16 zie ik daar de noodzaak niet meer voor in. Overigens wat ik wel het voordeel van Pioneer vind is de bouwkwaliteit, knoppen en pads voelen gewoon lekker aan en nodigen uit om aangeraakt te worden :)

100% mee eens. Ik heb veel korg electribes en dergelijke gehad, yamaha rs7000, roland aira gear. De SP-16 is echt een geweldig bak, zelfs met de beperkte mogelijkheden is het gewoon een heeeeeel gebruiksvriendelijk apparaat. De hardware is dikke prima, 8 outputs, midi, usb, een fokking usb port op de bovenkant om direct files heen en weer te gooien alsof het een CDJ is. Goed scherm, 2 FX per pad.
Ik voel mij inderdaad spoiled en snap niet dat mensen klagen. Ja, Elektron bestaat ook etc, maar de workflow is belangrijker dan toeters en bellen imho. Er hadden updates naartoe mogen komen, teveel om op te noemen, dan nog is het een mooie deal. Het apparaat nodigt uit tot spelen, iets wat veel andere gear een stuk minder bij mij doet (TR-8s bv). De TR-8 is in die zin ook een stuk speelser dan die beter klinkende en uitgebreidere opvolger. Pioneer SP-16 heeft dat speelse DJ element in zich.

Ik niet. Ben nog steeds erg blij met mijn CDJ 800mk2's, die ik ook makkelijk zelf kan servicen (ik heb er 5). En de DJM 250 mk1 mixer blijkt best een solide stuk hardware te zijn voor de 2e hands prijs die ik ervoor betaald heb. Leuke filters. Ook makkelijk te servicen en de klank is prima voor waar ik hem voor gebruik. Het enige wat ik echt haat is hun attitude als marktleider en de kunstmatig hoge prijzen, gebrek aan innovatie ten koste van de eindgebruikers. Gelukkig hebben we nu eindelijk concurent Denon om ze een zetje in de goede richting te geven, ik heb zelf de geweldige SC6000+LC6000 set.
Zo komt alles uiteindelijk toch weer in een soort van balans.
ja klopt wat je zegt van die prijzen. belachelijk gewoon. staat niet in verhouding tot het product en de gebrekkige innovatie.. de originele prijs van de sp16 is ook idioot... dat had ik er overigens nooit voor over gehad..

Je kan wel 8 bar loops doen.
Ik heb het een soort van werkend maar om het perfect te krijgen moet je loop wel precies 8 bars zijn.

1. neem een 8 bar loop op
2. Zet een trigger op step 1
3. Assign de LFO op die track met:
Destination: Start
Shape: Saw
Settings -> Mode: Free
Sync: On
Speed: 128
Depth: -32 (+32 werkt soms maar -32 werk beter)
Phase Offset: 50

Nu speelt de loop 8 bars

Je kunt natuurlijk in songmode veel langer maar dan kun je niet lekker aan je idee werken.
Ik heb zo met een MegaFm en een Keystep Pro met de SP-16 een leuk setje waar ik ideeen mee kan maken.

Het lofi effect is erg tof als je dan een delay achterzet.
Dan met de LFO het filter moduleren.
Dit kun je ook op een input (thru) track doen.
Dan ook nog het analoge filter erop en dan een 8 bar loop opnemen.

Heerlijk :)

Het filter is echt goed. BV om oude fm bakken mee te bewerken. etc

Het is jammer dat de sequencer zo slecht is voor akkoorden.
Je kan namelijk geen midi opnemen.
Maar met een keystep pro eraan werkt het wel erg fijn.
En al sequence ik daarmee je kunt nog steeds met de SP16's sequencer parameter locks doen.

Iemand nog leuke tips om te proberen?

@Harry Turtle kun je die single sycle waves nog eens delen?

"Iemand nog leuke tips om te proberen?"

k heb ook nog altijd drie andere drumcomputers aan te sturen bij een nieuwe track

De samples library vind ik belangrijker,
en ik kan met de SP-16 werken
nieuwe features of doorgronden is mss nog eens voor later

de midi timing van midi keyboard recorded noten vind ik toch niet 100% goed klinken
inspelen van de drumpads wel, maar da's recorded helemaal anders dan wat je live hoort

dat choppen vind ik ook goed, 16 ST key noten inspelen ni, dan is 1 note te weinig
de analog dave smith boost, vind ik maar dave smith marketing,, wie wil er nu noise op z'n sounds, ?? de analoge jack cables hebben dat toch ook al altijd

okeyy

Back