Beschermen van apparatuur (in testomgeving)

tobias

Stamgast
Ik ben wat aan het breadboarden (2 oscillatortjes aansturen met een korg sq-1) en krijg erg leuke resultaten. Ik merk alleen dat soms de korg sq-1 ermee kapt. Ik bedoel daarmee dat die uitgaat. Ik vroeg mij af wat hier de reden voor is. Ik wil natuurlijk niet de sq1 kapot maken. Zou het backcurrent kunnen zijn? Zou je het dan kunnen oplossen door er een diode tussen te plaatsen? Het gehele circuit is nu beschermd door dit schematje:
1621767022847.png

Misschien iets soortgelijks. Ik merk dat die eruit vliegt nu ik 2 oscillators heb gemaakt gebaseerd op een cd40106. Trekt dat misschien te veel current? Ik heb op het moment even geen schematic van het circuit omdat het in ontwikkeling is. Als dit te veel in het donker tasten is zal ik natuurlijk een schematje maken ter ondersteuning van mijn vraag.

De 1N4148 zou tot ongeveer 300 mA moeten kunnen doorlaten. Misschien moet je eens een 1N4001 proberen, die kan tot 1.000 mA

Verder lees ik in de manual van de SQ-1 het volgende:

Auto power-off function The SQ-1 has an auto power-off function.
When approximately four hours have elapsed without the SQ-1 running,
the power will turn off automatically.

You can disable the auto power-off function (see ”Global parameter settings”)

Misschien dit eerst even uitzetten ?

Ik zal het eens proberen! Het rare is dat de sq1 alleen aangesloten zit op de pnp zoals in ondstaand plaatje. Ik was wat aan het experimenteren en wilde graag 2 VCOs maken. De sq1 was dus aangealoten op 2 pnp (dus 2 maal het circuit deel links onder in). De tuning klopte toen geen snars meer van wat ik wel verwachte. Het rare is alleen dat die dan dus uitvalt. Is er dan misschien te weinig weerstand in het circuit voor de output voltage van de sq1? Kan het dat er dan te veel stroom komt uit dat kastje. Ik moet er sowieso een OpAmp tussen zetten om meerdere oscilators te besturen denk ik. Dan is het probleem misschien opgelost. Echter weet ik dan nog steeds niet if het veilig is..

Screenshot_20210523_220755.jpg

Ik heb net de sq1 laten lopen zonder hem ergens op aan te sluiten. Op gegeven moment valt die uit. De twee AA batterijtjes geven nog wel 1.35 V (ongeveer). Zijn er meer mensen met dit probleem? Er staat achter op dat de sq1 op 3V loopt. Misschien zijn dit slechte batterijen?

Back