ideetje voor analoge bitcruser...werkt in synthedit met basis-modules...

omdat je bij een quantizer niet de controle hebt over de individuele bits.
Dankzij de comparators kun je nog allemaal geintjes uithalen met de bits voor grote of kleine waarden.
Met de quantizer zorg je dat elke waardeverandering stapsgewijs gaat, met dankzij de comparators kun je zorgen dat die enkel een stap maakt bij bepaalde waardes.
Dus bijvoorbeeld, zet de bit voor 1.25 volt uit. In dat geval zal je 2 saw-vormen achter elkaar zien van 0v tot 1.25v totdat de 2.5v comparator in komt en het hele 'dubbele saw' vormpje 2.5v omhoog gooit.
Met een quantizer zorg je echter bij elke waardeverandering voor dezelfde stapgrote. (ik moet toegeven dat dit effect voornamelijk met de 3 grootste bits op valt en daarna nauwelijks onderscheiding brengt, maar goed :D)

maar goed, op deze manier zijn er nog een hoop andere geintjes uit te halen dankzij de comparators:
gebruik de 'gate-on' van de comparators om een ander audio-in signaal door te laten. Zo kan elke 'bit' een gate zijn voor een ander audio-signaal. Vraag me alleen af wat er staat te gebeuren dan XD

:D
Code:
st = 30
SCREEN 12
FOR z = 0 TO 639
i = INT(RND(1) * 100)
LINE (z, i)-(z, j), 2
LINE (z, 150 + INT(i / st) * st)-(z, 150 + INT(j / st) * st), 2
c = c + 1
IF c > 10 THEN c = 0: q = i: LINE (z, 300 + q)-(z, 300 + w), 2
LINE (z, 300 + q)-(z, 300 + q), 2: w = q
j = i
NEXT z

ofterwijl:

attachment.php

- normaal
- bitcrush
- S&H

redelijk verschil dus :koffie:

Attachments

• esenhaenbitplatslaanderverschillen.gif
    esenhaenbitplatslaanderverschillen.gif
    18,6 KB · Bekeken: 147
Laatst gewijzigd:
Goed bezig 6. Dat ziet er inderdaad stevig anders uit, dus zal ook wel stevig anders klinken. Nateluureluurlijk zullen beide oplossingen dichter bij elkaar liggen naarmate hun effect subtieler is, dus indien de bitcrusher meer bits heeft en de S/H een snellere klok. Maar het blijven fundamenteel verschillende algoritmen om een golfvorm te vernaggelen.

Nateluureluurlijk zullen beide oplossingen dichter bij elkaar liggen naarmate hun effect subtieler is, dus indien de bitcrusher meer bits heeft en de S/H een snellere klok.
dat is uiternaad correct ende kloppeerend maar dan is het effect ook bijna niet meer hoorbaar dus vandaar deze extremen...

ik heb ook even een scoopie gemaakt van wat ik er ongeveer van verwacht.. Door een LP-filter op de gate off/on te zetten zie je dat de stappen geleidelijker gaan, wat voor een ietswat aangenamere bitcrush zorgde. Hetzelfde zou ik verwachten van de analoge comparators (ook al heb ik in deze setup geen comparators gebruikt maar eerder quantizers nagebouwd omdat de 'floor' module blijkbaar net iets sneller lijkt te werken dan de Synthedit-comparator..)

Attachments

• analoog bitcrusher verwachting.jpg
    analoog bitcrusher verwachting.jpg
    22,4 KB · Bekeken: 132
ps... zoals het nu gebouwd is had ik net zo goed een LP-filter aan het einde kunnen zetten. Maar het idee is dus dat elke bit, gezien de individuele verschillen tussen de gebruikte comparators, een eigen curve zou hebben en zo dus iedere gebouwde "bitcrusher" zijn eigen charakteristiek...

tja, dit bedoel ik dus eigenlijk hahaha
maar zoals je ziet, en nu lijkt mij het verschil met een digitale bitcrusher wel duidelijk worden, is er dus geen sprake van bitreductie, maar eigenlijk stiekem meer sprake van bit-shaping.. Ook al wordt de audio-in gequantized, zal elk stapje net iets anders verlopen en heeft elke bit zijn eigen charakter. Als je dit tegenover een normale quantizer zet, zal die elke stap nagenoeg hetzelfde laten verlopen.

Dus terwijl er nog steeds sprake is van quantificatie, zal die niet zo scherp klinken..(als ik het goed heb)

Attachments

• analoog bitcrusher verwachting.jpg
    analoog bitcrusher verwachting.jpg
    62,4 KB · Bekeken: 126
Volledig offtopic: Leuk om te zien dat mijn aanpassing op Scope3 ( Scope3_nolines ) nog wordt gebruikt in de SE community.. :P

En toch...als je de werking van AD en DA converters ernaast legt kom je wel heel aardig in de buurt. DA converters houden ook wel van een LPFje om alles wat smooth te maken.

Wat je natuurlijk wel hebt: als je het discreet bouwt kan je er heel veel invloed op hebben zoals je zegt bv de grootte van elke "bit".

hier een voorbeeldje in vst-vorm. Als je de bit-reduction knop draait, zie je ook goed het verschil met een normale quantizer.
je kunt m switchen tussen normale bitcrusher en de aangepaste. Ik heb ook elke LPfilter een eigen waarde gegeven.

Attachments

• bitcrusher example.zip
    1,7 MB · Bekeken: 135
Ik wacht tot iemand quantanamera doorheen de regelbare quantizer haalt voor de quntmix 10...

maar goed, met een paar welgekozen Doepfer moduultjes moet dit dus zonder veel moeite in het analoge domein te testen zijn?

maar hoe groot is een bit dan? :D

gwuun, un bitje gruuter as dees en un bitje klaaner as dees. :W

Allen aan de Doepfer A-155 dus! *D Moet je daar niet nog een of meer A-156 bij hebben dan, want ik zie geen quantizing functie in de A-155 zitten?

de waardes die ik in synthedit hanteer, nemen met de 'grootste' bit rekening met volume dat tot 2x het standaard volume kan komen, welke -5 tot +5 is. Dus wanneer alle bits aan staan dan is de max 10v, wat enigzins hard in een vst-host binnen komt.

Maar het hangt er natuurlijk een beetje vanaf..
als je het voor doepfer gebruikt (ik heb er geen maar als ik me het goed herinner was het tussen -15 en +15 volt?) Als dat niet harder mag, kun je dat als max stellen, dus de 'grootste' bit moet dan 7.5v zijn.

oja...wat mijn design betreft is het handig te vermelden dat ik een negatief/positief comparator heb gebruikt die de doorgegeven bitwaarde inverteert wanneer het inkomende signaal negatief was. Het ingaande signaal voor het 'bit-verwerkings'-gedeelte wordt gerectified. Zo hoefde ik niet 2x hetzelfde systeem op te bouwen..gezien ik de uitkomst kon multipli-en met de 'sign' van het ingangssignaal zodat het positief/negatief-verloop niet verandert.

Dus heb je op zich enkel 1 kant van het +/- spectrum nodig aan 'bit-verwerking' dankzij de rectifier en gebruik je de sign om het weer geinverteerd te maken als het ingangs signaal dat ook was.

Back