Modular vraag ivm Quantizers

astcfx

Stamgast
Dag iedereen,

nogmaals een vraag en dit maal over quantizers.

eerst even schetsen:
Ik ben zopas begonnen met modular en ben een 9u 84HP sequencer/utility rackje aan het bouwen om mijn semimodulars uit te breiden. Het zou leuk zijn om generatieve sequences te kunnen maken.

De setup:
ik heb 3x neutron en een erebus v3 staan samen met een analog four.

De vragen:
Heb ik, met wat ik reeds heb staan, quantizers uberhaupt nodig?

indien ja, zou 2x ladik s-010 easy quantizer volstaan? of kijk ik beter ineens naar zoiets als de ornaments en crimes.

nu ik de vraag post denk ik ineens, is het niet simpeler en goedkoper om al dit in vcfrack of mirack te maken en zou al mijb huidige synths generatief te laten spelen en ben ik vooral een duur rack aan het maken voor wat het maar doet. Hardware blijft natuurlijk leuker dan een scherm.

hieronder het rack:
De neutron zit er in om de plaats op te vullen momenteel.
2708B4D9-4469-4EE8-AFE0-B2BC61CCFF80.jpeg

Ja denk het wel. Je wil de vco's waarschijnlijk aansturen via een quantiser als je er melodie uit wil halen. Alles wat voor de quantiser zit kan vanalles zijn, sequences, lfos, envs, etc etc

O&c a sowieso handig. De quantiser is goed en ook nog veel ander leuks om mee te experimenteren.

Wat @SB-SIX zegt idd. De vraag is ook hoeveel controle je wil hebben over het quantiseren. Ik heb er bv een simpele 2HP quantizer inzitten, voor quick & dirty zogezegd. Maar ook een O_c voor als ik wat meer wil finetunen. Maar O_c vind ik wel wat minder hands-on, over het algemeen pak ik toch de simpele 2HP Quantizer. Als je wel O_c zou nemen dan zou ik in jouw geval denk ik wel de Hemispheres firmware gaan draaien omdat je waarschijnlijk minder behoefte hebt aan 4 quantizers tegelijkertijd.

VCVrack is uiteraard een prima tool om eens wat mee te proberen, maar het blijft software. Een echte modular reageert toch anders en ik vind het veel ontspannender om daar wat mee te patchen dan achter een beeldscherm. Het is een soort Zen-momentje 's avonds voor het slapengaan voor mij. :z

Zou eerst eens kijken in VCVRack of je überhaupt interesse / plezier / je ding vind in generatieve melodieen, dan weet je tegen die tijd of / hoeveel quantizers je nodig hebt.

Goeie tip. Ik ben dan zoveel aan het YT kijken, forums afsnuisteren en vooral dingen willen dat ik soms vergeet dat ik de situatie ook eens kan uittekenen in mirack.

dat deed ik dus eerst om te zien om modulair wel wat voor me is. Waar ik van overtuigd ben geraakt en dus nu weer vergeten ben dat ik ook even kan gaan terugkijken.

Als je wel O_c zou nemen dan zou ik in jouw geval denk ik wel de Hemispheres firmware gaan draaien omdat je waarschijnlijk minder behoefte hebt aan 4 quantizers tegelijkertijd

goeie tip, ik wilde die van mij weg doen omdat ik het frustrerend vond niet twee dingen te gelijk te kunnen doen. Toen maar eens hemispheres erop gezet (heel makkelijk) en sindsdien gebleven. Meestal aan een kant een dubbele quantizer en de andere kant wisselt nogal. soms een sequencer, soms een clock divider. Af en toe de scope om ’min of meer’ te zien wat een lfo nu eigenlijk aan het doen is :). Heb de microversie van Tomatek (staat op marktplaats als Thomas), werkt top :).

Ik was bet aan het kijken wat het verschil is tussen beide versies.
die originele firmware ziet er wel lekker diep uit!
Is wisselen van firmware simpel over usb?

De dingen die ik 2dehands bij mekaar sprokkelde: zijnde
2x eudemia
Ataxia
Nostalgia (maar die gaat er dus uit)
196 PLL
A124 wasp
A151 seq switch
A160+161 clock div en seq
A-137-2 wave mult

Utopia, dystopia en a-130-8 zijn onderweg van Thomann.

Rackupdate
hier zijn we dan nu weer beland.
Ik ben nog aan het uitzoeken:

Of Doepher 8 vca een goed idee is (ik heb 6 attenuators op de 3 neutrons)

welke filter ik nu graag hoor, die eudemia reken ik niet echt als een leuke filter..

wat ik met die wave mult aan kan

welke logic modules interessant zijn. Dat ben ik in mirack al eens aan het testen.
5586F3A4-347B-4F18-A400-0C3904DA1C8C.jpeg

De andere optie is nog steeds gewoon een niftycase te kopen en me te beperken tot 84hp.
Ik kocht een 9u 84HP van doepher tweedehands voor niet veel meer dan wat een niftycase kost, vind de houten look leuker en kan uitbreiden als t me bevalt.

3U 84hp zou me dan beperken tot 1 filter en een hoop utilities. Zeker de creatievere uitdaging. Maar steekt snel tegen als ik wat wil experimenteren met doepfer vanwege de grootte en diepte.
9EA69DBE-4CA8-4709-9321-BBBCD4C7DC50.jpeg

De andere optie is nog steeds gewoon een niftycase te kopen en me te beperken tot 84hp.
Ik kocht een 9u 84HP van doepher tweedehands voor niet veel meer dan wat een niftycase kost, vind de houten look leuker en kan uitbreiden als t me bevalt.
Ik zou gewoon met de Doepfer verder gaan, prima case. Ik zou zelf die A-130-8 inderdaad niet doen maar voor wat VCA's met attenuators gaan. Ik heb in het begin een dual VCA van Doepfer gehad zonder attenuaters en stiekem gebruik je die dan toch minder omdat je meer moet patchen. Eudemonia zou ik ook iig 1 van wegdoen, misschien zelfs wel beide. Die is weliswaar goedkoop, maar ik hou meer van het modulaire principe; elke module een eigen functie.

Back