Waldorf Microwave I - D O O D

Disturbo

Ingeburgerd
Help, ik zet net mijn Microwave aan en hij gaat direct de hoek om. Geen sjoege meer, niks. Over en sluiten.

Ik heb hem gelijk maar even open gemaakt. Tja, ziet er allemaal netjes uit. Niks geks, geen stank of verbrand spul te zien. De zekering is wel gesprongen.

Zoals jullie wel begrijpen heb ik de ballen verstand van wat er daarbinnen allemaal gebeurt. Dus wat is nu slim? Nieuwe zekering erin en gaan? Of toch even bij iemand langsbrengen?

Ik had net allemaal nieuwe sounds gemaakt en die in een paar nummers gebruikt. Uiteraard nog geen backups van gemaakt. Hoe groot is de kans dat ik die kwijt ben?

die zekering faalt niet zomaar. Niet vervangen dus. Binnenbrengen. Met wat "geluk" is 't een voedingsprobleempje en is 't geheugen ok

Ik zou juist zeggen dat een je een zekering best een keertje kan vervangen. Die dingen hebben uiteindelijk ook geen oneindige levensduur en het gebeurt wel eens dat ze doorslaan zonder dat er verder iets met je apparaat mis is. Maar zorg wel dat je er de juiste zekering voor in de plaats zet en als die daarna meteen weer doorslaat is er duidelijk iets anders aan de hand. Dus niet meer dan 1 keer doen en daarna naar een reparateur als het nog steeds mis is.

Als je dan toch het apparaat open hebt kijk dan meteen even iets nauwkeuriger of je iets ziet. Maakt er iets sluiting in je kast? Een stukje metaal dat erin gevallen is of iets dergelijks. Zijn alle condensatoren nog goed, dat zijn die vaak blauwe tonnetjes die rechtop op je printplaat staan, als de metaal-kleurige bovenkant daarvan opbolt is er iets mis. Kijk ook even rondom de geheugen-batterij. Als die is gaan lekken moet je apparaat ook meteen naar de reparateur.

Als het alleen de zekering is of als er iets mis is met bijvoorbeeld de voeding, en het kan gerepareerd worden, is er redelijke kans dat je je sounds nog terug kan halen. Laat het bij de reparateur wel even weten zodat hij niet de batterij eruit haalt voor je je sounds gebackupt hebt.

Mijn Micro hield er ook opeens mee op. Zekering vervangen (en laten checken) en we gaan weer 25 jaar door! De accu van mijn auto sterft vaker.

Hartelijk dank voor replies.

Ik heb toch maar even een zekering gehaald en die erin gestopt. Waarschijnlijk door het bericht hier rechtboven, en doordat ik nou eenmaal een goedkope luie zak ben die voor de makkelijkste weg gaat wanneer die zich aanbiedt. Bij thuiskomst direct maar in het apparaat gepropt en ja hoor, hij doet het weer. Als een zonnetje draait hij.

Hij zag er sowieso van binnen echt helemaal spic en span uit. Niks los of verbrand, geen zwangere elco's of batterijen die overgegeven hebben. Mijn lekenoog bespeurde niets verdachts.

Naja, heel blij dat ie het weer doet. Wat komen er toch een zieke geluiden uit dit kastje. 8D Niet te geloven.

Hopelijk post je hier deze week niet opnieuw! have fun - en ik wil wel eens een snippet horen :)

Nou, toch wel haha.

Hij doet een beetje raar, maar ik weet niet of dit nou direct hieraan gerelateerd kan worden.

Ten eerste, als hij een uurtje aan staat, dan merk ik dat hij vrij warm is aan de kant van de On/Off knop tot aan de voeding. Zoals jullie begrijpen word ik hier zenuwachtig van. Is dit normaal?

Ten tweede, hij bulk dumped niet meer. Ik kan wel sounds ontvangen in m'n editor (MonstrumWave), en daar aanpassen en weer opslaan in m'n Microwave. Maar ik krijg niet de hele bank eruit. Niet via een librarian, maar ook niet door met de hand een sysex transfer 'Dump Sounds' in gang te zetten. Hij zegt wel 'transmittting, please wait', maar er komt gewoon helemaal niets uit. Dat was voor dit gebeuren wel zo.

Eigenlijk wil ik hem alsnog even weg brengen en laten nalopen. Het kost een paar tientjes, maar beter dat dan dat hij straks compleet krokant is van binnen. Zo is het ook weer. Maar juist daarom wil ik zo snel mogelijk m'n sounds uit dat kreng trekken. Iemand tips om mijn bulk dump als een zonnetje te laten draaien? Of ben ik gewoon even de sjaak?

Het kan zijn dat de backup batterij een te lage spanning heeft en het geheugen is aangetast. Bepaalde sounds bevatten dan rare characters die niet kunnen worden gedumpt. Welk model heb je en wanneer is je batterij vervangen? Hieronder de 3 versies, ik neem aan dat je version 2.0 draait van de firmware.
imgext.jpeg

Ik heb een Rev B en er zitten inderdaad de V2.0 eproms in. Ondertussen heb ik m'n sounds er alsnog uit kunnen trekken :) Blijkbaar had het niks met het hele gebeuren van de zekering en het uitvallen te maken, maar met de midi poort van m'n interface. Die loopt blijkbaar niet zo goed als m'n externe midi interface. Beetje gek, maar het is in ieder geval opgelost.

Het enige dat ik me nog wel afvraag is hoe heet bij jullie dat voedingsblok wordt dat achterop hangt. Hier begint die wel redelijk warm te worden met een half uur tot een uurtje. En dan in de lengte tot aan de On/Off wordt het warm. Ik ga hem dus alsnog wel even wegbrengen denk ik, tenzij dit gewoon heel normaal is? Ik heb wel meer muziek gerelateerde apparaten die warm of zelfs heet worden, maar dat zijn geen synths...

Die van mij wordt ook vrij warm. Ongeveer zoals de Horizon box van Ziggo, verwarming kan 's winters uitblijven. Belachelijk.

Zo'n ouwe Microwave kan je maar beter goedkoop van de hand doen voor hij weer faalt. Ik haal 'm gratis op !

De omvormer 7805 en 7809 (of andere converters) zijn redelijk inefficiënt, er zijn vervangers die wat beter werken en hierdoor kan je 230 volt transformator iets ontlast worden. Helaas gebruiken die oude bakken iets meer stroom. Ik heb er een paar nieuwe omvormers liggen en ga testen of ze betrouwbaar zijn. Kan een oplossing zijn.

Back