Wie gebruikt er Reference Tracks tijdens het mixen?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik lees vaak dat reference tracks onmisbaar zijn tijdens het mixen. Ik heb er mee gespeeld, maar nooit echt grip op gekregen Misschien maak ik het ook wel te groot. Daarom de vraag:

• Gebruik je Reference Tracks tijdens het mixen?
  • Waar let je op?
  • Wanneer vergelijk je met je eigen track?
  • Gebruik je een plug-in of wat anders?
  • Vind je reference tracks onminisbaar?

En dat soort dingen. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen en of ik iets mis.

Ja, ik zweer erbij, maar dat wist je al. Ik gebruik Reference van Mastering the Mix en ik kijk vooral naar het volume van de individuele frequentiebanden (staan mijn hihats hard genoeg, zit er niet te veel low-mid of sub in mijn track, hoe hard is de referentietrack ge-cut onder de 30Hz). Maar ook hoe het totaalvolume in de transities en break zich verhoudt (klapt de boel wel hard genoeg in de drop). Stereobeeld en compressie kijk ik minder naar; dat gaat zonder referentie ook al wel goed vind ik.

Vergelijken doe ik regelmatig tijdens het mixen. Het blijft een richtlijn, ik gebruik maximaal 2 referentietracks om mezelf niet blind te staren, en als het goed klinkt dan lukt het me steeds beter om het gewoon te laten zoals het is. Ik verwacht echt wel dat als ik over een paar jaar de mixen die ik nu maak terugluister ik me afvraag wat ik in godsnaam aan het doen was. Maar dat is voor later.

Ik gebruik t elk project, heb 1 nummer die voor mij perfect is qua stereobeeld (sides), frequentiebalans en transients. Maar gebruik er wel meerdere die ik op dat moment voel. Ga vaak met koptelefoon per frequentieband er ff langs om te vergelijken en te eq en waar nodig.

Werkt voor mij erg goed, ik gebruii magicab om snel te switchen tussen tracks

Ik gebruik voor uplifting trance Giuseppe Ottaviani - 8K en voor "main stage" trance Fisherman & Nifra - The New Breed.

ik heb zo'n AB vst - ik heb echter 1) geen idee hoe ie heet 2) geen idee hoe ie werkt 3) geen idee of ie installed is op de huidige mac.
Jullie kennen ondertussen mijn liefde voor daws en vst's
maar ik luister wel heel veel spotify, heb bepaalde playlists waar ik probeer te analyseren wat er gebeurd. (ik schrijf gebeurd altijd met n d, vind ik mooier) En dan probeer ik wat op de seq, voer 't wat tape delay en wat proco rat over de send fx en zit plots in n andere zone me suf te tweaken en te dansen, maar 't ding is vast zo vals als n kat en eentonig. Maar ik dans me suf :D

wat ook kan (maar ik ga in herhaling vallen) is ozone 9 een reference track voeren en dan doet ie analyse tov je eigen track. Ben echter te lui om dat uit te vlooien dus ik voer ozone niks. Ozone is dan ook vel over been.
Welke tracks? Wat totaal in 't genre van mijn dromen. Het oudste werk van front 242 of crash course in science. En soms doe ik eens gek en luister ik naar n playlist minimal wave. Meer melodieus werk (wat ik totaal aan me laat voorbij gaan)

Ga vaak met koptelefoon per frequentieband er ff langs om te vergelijken en te eq en waar nodig.
Dit vind ik al erg abstract 🤔 Kijk je dan naar meters of luister je gewoon? En waar let je dan op? Te bassig of te hoog, of andere dingen? En dat verschilt toch ook heel erg per voorbeeldtrack die je gebruikt?

Die gebruik ik wel, in logic heb ik een mixbus met master plugins genaakt die als output de master heeft.
De referentie track staat op mute en wordt rechtstreeks naar de master gestuurd.
Door de referentie track op solo te zetten kun je met 1 klik de verschillen horen.
Dit doe ik als ik de bekende 16 bars ;) met alle instrumenten (bass, lead, perc, fx) heb.

En als plugin gebruik ik wel de Tonal Balance control van iZotope waar ik dan een referentie track in laad.

Waar ik op let is loudness en of alles goed in balans is (laag, mid, hoog).
Naarmate ik meer mix gebruik ik het minder vaak referentie tracks.
Ook een kwestie van je speakers en ruimte leren kennen.

Laatst gewijzigd:
Dag allen,

Ik lees vaak dat reference tracks onmisbaar zijn tijdens het mixen. Ik heb er mee gespeeld, maar nooit echt grip op gekregen Misschien maak ik het ook wel te groot. Daarom de vraag:

• Gebruik je Reference Tracks tijdens het mixen?
  • Waar let je op?
  • Wanneer vergelijk je met je eigen track?
  • Gebruik je een plug-in of wat anders?
  • Vind je reference tracks onminisbaar?

En dat soort dingen. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen en of ik iets mis.
• Ja
• Structuur, overgangen en mix
• Op het moment dat ik vast loop. Meestal luister ik dan even naar een recente ASOT of GDJB mix via YouTube en zoek ik naar 3 tot 5 tracks die een beetje in de zelfde style liggen. Vervolgens zoek ik die tracks als losse track op YT, en download ik deze. Uiteindelijk is er dan een (soms twee) die ik als referentie gebruik.
• Incidenteel gebruik ik Metric A/B voor de mix. Ze hebben daar handig filters om zo diverse lagen te horen als referentie. Maar op de een of andere manier krijg ik het niet zo als "hun" dat doen, en dan met namelijk in het laag en mis laag. Desalniettemin klinkt de mix (naar mijn idee) wel goed. Maar Meestal importeer ik de MP3 in een track in Cubase wat een mooi overzicht geeft van de structuur en overgangen.
• Ja, mijn muziek en mixen zijn hier beter door geworden.

Laatst gewijzigd:
Ze hebben daar handig filters om zo diverse lagen te horen als referentie. Maar op de een of andere manier krijg ik het niet zo als "hun" dat doen, en dan met namelijk in het laag en mis laag.

Het laag blijf ik ook lastig vinden, zeker met uplifting sta ik soms te kijken hoe het soms zo goed en hard kan klinken. Ben altijd benieuwd als je op een festival staat hoe je eigen track zal klinken op zo een grote p.a.

• Structuur, overgangen en mix
Voor het arrangement doe ik het wel regelmatig. Maar dan download ik snel wat tracks van YouTube naar MP3. Voor de mix doe ik het nu zelden en werk ik vooral op gehoor. Maar ik zal het weer eens proberen.

Bij die Reference plug-in die jij noemt @NorthernLightX vond ik het heel vervelend dat het verschil per track enorm is. Dan geeft hij visueel een indicatie, maar als je er een andere track instopt heb je daar niets aan. Daar liep ik op vast.

Ik gebruik ook Metric A/B af en toe, om de versies van mijn eigen tracks te vergelijken, hoe ver ben ik weg van het originele idee?
heb het ook veel gebruikt om de classics te bestuderen en ook waarom onze eerste releases op tape zo diep klonken.
het is een zwitsers zakmes met veel handige tools.
je knipt de track en zijn reference in hele kleine specifieke stukjes die je dan kan vergelijken. maw je moet het wel zelf doen.

Bij die Reference plug-in die jij noemt @NorthernLightX vond ik het heel vervelend dat het verschil per track enorm is. Dan geeft hij visueel een indicatie, maar als je er een andere track instopt heb je daar niets aan. Daar liep ik op vast.
Had je dan niet de auto-level-matching aan staan? En had je loopjes gemaakt van de juiste stukken om ze te vergelijken? Ik merk zelf inmiddels dat ik de visuele hulpmiddelen van die plugin wat het laag betreft met een korrel zout neem en bijvoorbeeld Voxengo SPAN gebruik in high-res mode om de frequenties te dubbelchecken.

Ik heb metric a/b. Geweldige tool, maar ref tracks gebruiken is vooral voor masteren handig, ik laat mn tracks altijd masteren. Ik gebruik metric vooral om wideness/correlation en frequenties te checken en zet er meestal wel een paar ref tracks in.

Ik heb metric a/b. Geweldige tool, maar ref tracks gebruiken is vooral voor masteren handig, ik laat mn tracks altijd masteren. Ik gebruik metric vooral om wideness/correlation en frequenties te checken en zet er meestal wel een paar ref tracks in.
Dat lijkt mij een goede aanpak. Heb ook nog wat theorie gelezen vanmiddag. Elk liedje is anders en je wilt toch op de eerste plaats dat jouw mix goed klinkt. Dan kun je wel naar metertjes staren, maar misschien vergelijk je wel appels met peren? Of doet de ander iets verkeerd? 😛

Tussen verschillende uitgebrachte tracks hoor ik ook al vaak flinke verschillen. Bijvoorbeeld hoe hard de kick en clap staan. Ik zal er weer eens induiken en kijken of ik een modus kan vinden.

Dat lijkt mij een goede aanpak. Heb ook nog wat theorie gelezen vanmiddag. Elk liedje is anders en je wilt toch op de eerste plaats dat jouw mix goed klinkt. Dan kun je wel naar metertjes staren, maar misschien vergelijk je wel appels met peren? Of doet de ander iets verkeerd? 😛

Tussen verschillende uitgebrachte tracks hoor ik ook al vaak flinke verschillen. Bijvoorbeeld hoe hard de kick en clap staan. Ik zal er weer eens induiken en kijken of ik een modus kan vinden.
Ik gebruik laatste tijd ook metric a/b. Heeft mn mixen enorm vooruit geholpen. Waarom het goed is om te checken, is omdat als je een track maakt, je eraan gewend raakt. Als je het dan vergelijkt met een track waarvan je weet dat hij super gemixed is, hoor je vaak gelijk waar het bij je eigen track beter kan. Eerst moest ik tracks checken op verschillende systemen en in de auto, dat is nu vaak gelijk goed na de a/b metric. De spectogram vergelijk ik het meest maar soms ook handig het stereobeeld te checken hiermee. Ook zie je gelijk het verschil in loudness. Ik heb regelmatig tracks gehad waarbij de reference op 14lufs uit komt, terwijl hij luider klinkt dan mijn eigen track die tot 10 gepushed is. Dan is het interessant te gaan kijken waar dat aan ligt.

Dit vind ik al erg abstract 🤔 Kijk je dan naar meters of luister je gewoon? En waar let je dan op? Te bassig of te hoog, of andere dingen? En dat verschilt toch ook heel erg per voorbeeldtrack die je gebruikt?
Met name in de lowend, hoe de kick in verhouding staat tot de bass of hoeveel subbass nog nodig is. Doe dit op gehoor en zicht met een frequency analyzer. Vaak blijft het daarbij maar soms ga ik zo met een bandpass filter in solo op de masterbus (pro-q kan dit) zo door tot 20khz om het glad te strijken. Verschilt wel per track/referentie maar ik gebruik er dus een aantal waarvan ik in de ene de subbass chill vind, de ene de transients, de andere de width en plaatsing van sounds of juist een track waarin het hoog helemaal kut is.. Ik gebruik het als richtlijn zeg maar, met het idee dat mijn productie ook zijn eigen flavour heeft.

Naja ieder zijn eigen manier he haha. Voor mij werkt het goed! :)

Back