Dubio; plezier van "dawless" maar zie de nadelen steeds. Op zoek naar best of both worlds

Skurdd

Stamgast
Hi all,

Dubio vraagje. Vermoeiend vraagje wellicht maar ik ben benieuwd naar andere perspectieven!
Nu ruim een jaar aan de bak met muziek, vooral house / techno / hiphop / Lofi.
Lekker kopen en verkopen via MP en zodoende ontdekken wat ik chill vind.

Nu heb ik een Digitakt, Octatrack en 2 synths. In no time leuke jams etc. die de volgende dag weer worden vergeten.
Ik heb veel plezier als ik aan het spelen ben en ik maak bijv. ableton tutorials na op de 2 elektrons als uitdaging.

Toch zie ik de nadelen steeds weer voorbij komen. OT heeft geen overbridge dus dat is de voornaamste reden dat ik niet hybrid werk, wat ik voorheen deed met alleen de DT.
Hij heeft wat verouderde FX maar de limiations zorgen wel voor een creatieve workflow in mijn geval.

Idealiter heb ik een manier hoe ik jams / ideeen kan maken zonder laptop en het vervolgens kan afmaken naar een full song op mn laptop.
Is dat in mijn geval een kwestie van OT verkopen & investeren in een betere PC? Of een Akai Force?

Ik ben benieuwd of er andere mensen hier tegenaan zijn gelopen. Ableton is nice, maar ik minimaliseer het liefst de screentime savonds na een dag achter de PC.
Ook raak ik veel sneller verveeld / uitgekeken. MAar dat kan ook door de oude PC komen die vrij snel een rode CPU heeft.

beetje een gebrabbel, excuus!

Ik heb een tijd lang zonder computer gezocht naar een manier om tracks ook echt af te maken. Uiteindelijk kwam ik niet verder dan die toffe jams , omdat ik het arrangeren vervolgens te omslachtig vond op de digitakt/octatrack/deluge. Nu jam ik met de push controller als sequencer, waarbij ik lekker met gear kan spelen zonder de computer daadwerkelijk te gebruiken. Als ik er mee verder wil kan ik audio/midi opnemen in Ableton en daarin verder.

voor mij werkt bovenstaande nu best lekker. Uiteindelijk betekend alle hardware ook wel weer simpelweg dat het gewoon meer tijd/effort kost, maar alleen dat jammen is het al waard :)

Klinkt aan gebrek aan inzettingsvermogen om iets af te werken eerder (als je van PC schermen wil wegblijven),je kan zowel met je hardware machines pattern chaining doen en dus tracks afwerken zonder PC,en gezien je ook een PC hebt kan je het ook via Ableton Live.

Ik heb jaren enkel met een MPC gewerkt en het kwam er op aan na de 'jam' als je een track wil dat er gewerkt moet worden om het in een track te gieten.

Idem op een PC.

Klinkt aan gebrek aan inzettingsvermogen om iets af te werken eerder (als je van PC schermen wil wegblijven),je kan zowel met je hardware machines pattern chaining doen en dus tracks afwerken zonder PC,en gezien je ook een PC hebt kan je het ook via Ableton Live.

Ik heb jaren enkel met een MPC gewerkt en het kwam er op aan na de 'jam' als je een track wil dat er gewerkt moet worden om het in een track te gieten.

Idem op een PC.
Ja, pattern chaining en arrangement heb je zeker. Mijn punt is; het verschil in tijd en effort is zo significant voor mij dat ik het gevoel heb dat ik het onnodig lastig maak op deze manier.

Zeer herkenbaar! Ik heb deze gedachte/proces een tijd geleden ook moeten doorstaan.

Maakte voorheen tracks in de MPC, gemixt op een mengpaneel en outboard gear, vervolgens naar tape. Had zeker zijn charme, maar het hield mij zo tegen qua tijd en ontwikkeling.

Heb nu een digitakt waarmee ik indd de opzet maak. Sporen bouncen naar pc en hierin de track echt vorm geven qua arrangement. Soms gebruik ik hiervoor ook de digitakt weer om live nog dingen mee in te spelen. Met mixen gebruik ik nog steeds outboard gear zoals reverbs, tape ed. Zodat je toch nog een beetje leuk hands-on kan spelen! En qua sound zit ik eigenlijk nog steeds hetzelfde

Voor mij een erg fijne en goeie keuze geweest!

Zeer herkenbaar! Ik heb deze gedachte/proces een tijd geleden ook moeten doorstaan.

Maakte voorheen tracks in de MPC, gemixt op een mengpaneel en outboard gear, vervolgens naar tape. Had zeker zijn charme, maar het hield mij zo tegen qua tijd en ontwikkeling.

Heb nu een digitakt waarmee ik indd de opzet maak. Sporen bouncen naar pc en hierin de track echt vorm geven qua arrangement. Soms gebruik ik hiervoor ook de digitakt weer om live nog dingen mee in te spelen. Met mixen gebruik ik nog steeds outboard gear zoals reverbs, tape ed. Zodat je toch nog een beetje leuk hands-on kan spelen! En qua sound zit ik eigenlijk nog steeds hetzelfde

Voor mij een erg fijne en goeie keuze geweest!
Nice! Ja de Digitakt in een hybdride setup is vrij snel. Denk daarom dat veel producers een studio vol synths en drumcomputers hebben; hele sequencing / recording ding kan via Ableton.
Eigenlijk als ik dit zo type is het vooral de Octatrack die een hybdride setup niet makkelijk maakt.
Vind het een heel dik ding, snap m na maanden snuffelen en inlezen, maar ik gebruik lang niet alle features.

Wat ik denk het beste kan doen is even de tijd nemen om een Song te maken met de setup als hoe jij die beschrijft. Als dat niet intuitief genoeg is heb ik een antwoord.

Ik denk dat flyweight multitrack opnemen bedoelt

Dan moet alles wel in sync lopen. Wat het editten lastig (en tijdrovend) maakt is dat bijv alles net niet op de beat loopt en je moet schuiven, ook voor mij was me dat teveel na al een dag pc werk (inmiddels opgelost door een usamo).

Wat je dan nog beter kan doen is je daw helemaal niet syncen en gewoon op zelfde bpm zetten en je jam opnemen. Aan het begin/eind van de opname kun je dan de verschillende elementen solo-en. Met dan een beetje knippen en plakken kun je dan al snel een leuke structuur maken.

Hoe dan ook zou ik alles opnemen. Als het dan aan de energie ontbreekt dan kun je op een later moment er weer mee verder.

Mocht je een Push teveel vinden, dan vind ik de Akai apc’s erg goed en best vriendelijk geprijsd.
Je kan dan als je jammt je midi met een druk op de knop opnemen. Er is er ook 1 met pads en faders, heb je direct een soort mixer.
Voor mij werkt het ideaal om sneller en intuitiver te werken. Zo kan je ook bijvoorbeeld nog eens je jam in audio en midi opslaan en de volgende dag ermee verder

Alleen ja pc, wat draai je nu? Als je vooral externe gear gebruikt, denk ik dat je een heel eind komt, of misschien een kleine upgrade aan je pc moet doen

Dan moet alles wel in sync lopen. Wat het editten lastig (en tijdrovend) maakt is dat bijv alles net niet op de beat loopt en je moet schuiven, ook voor mij was me dat teveel na al een dag pc werk (inmiddels opgelost door een usamo).

Wat je dan nog beter kan doen is je daw helemaal niet syncen en gewoon op zelfde bpm zetten en je jam opnemen. Aan het begin/eind van de opname kun je dan de verschillende elementen solo-en. Met dan een beetje knippen en plakken kun je dan al snel een leuke structuur maken.

Hoe dan ook zou ik alles opnemen. Als het dan aan de energie ontbreekt dan kun je op een later moment er weer mee verder.
Ik snap dit niet helemaal. Het moet toch sowieso in sync lopen, anders heb je toch een probleem. Ook, of zelfs juist, wanneer je alleen stereo zou opnemen? Ik werk helemaal niet zo hoor, dus wellicht begrijp ik het niet.

Hardware gekoppeld via midi wil nog wel eens driften, waardoor t wanneer je t op grid zet in je DAW het mogelijk is dat dit niet helemaal perfect aansluit.

Voor mij is nu het irritantste dat ik het dus in 1 track record. Het klinkt gewoon niet lekker. En heb het idee dat wanneer ik het dus speel het een stuk beter klinkt.

Verder wanneer het in de daw staat probeer ik met een basic mix bus en verhoogde levels nog wat te doen, maar het wil niet echt.

Moet ook zeggen dat ik nog lerende ben, het live spelen en nummers maken met de boxes en knobs vind ik heerlijk, meditatief bijna. Maar de progress in recordings blijft naar mijn idee uit. De Octa heeft geen Overbridge natuurlijk.

Aanvullend; ik kan ook niet echt testen met een workflow zonder octa, omdat m'n pc het dan al niet trekt. Ik ga wel eens kijken of ik gemakkelijk Ableton en m'n VSTs naar mn werklaptop kan draggen

Als je een interface met voldoende inputs hebt en in je DAW mixt, kun je alle lagen apart opnemen en non-destructive bewerken/mixen.

Als je een interface met voldoende inputs hebt en in je DAW mixt, kun je alle lagen apart opnemen en non-destructive bewerken/mixen.
Heb een 8i6, kom daar een eind mee, maar ik run de Digitakt en synth(s) door de octatrack, als een soort mixer. Als ik een live performance 3 keer zou moeten opnemen is ie geen van de 3 hetzelfde...

Iemand op elektronauts had nog het idee de synths in de OT te doen, en dan de Octa naar de Digitakt, dan kun je de Octa en de drums los opnemen, ben je al stuk verder.

Heb een 8i6, kom daar een eind mee, maar ik run de Digitakt en synth(s) door de octatrack, als een soort mixer. Als ik een live performance 3 keer zou moeten opnemen is ie geen van de 3 hetzelfde...

Iemand op elektronauts had nog het idee de synths in de OT te doen, en dan de Octa naar de Digitakt, dan kun je de Octa en de drums los opnemen, ben je al stuk verder.

8i6 is een goede interface, daar ligt het niet aan. Octatrack via digitakt overbridge naar je pc kan ook.

hoe monitor je ‘live’ mix nu? Via de OT?

(Goed) Opnemen is inderdaad een skill die je moet leren, of eigenlijk niet zozeer het opnemen maar het dan processen in je daw. Beetje compressen, limiten en eq. Een ITB mix zal bijna nooit zo goed klinken als direct van je hardware.

Na een heel lange tijd weer eens Logic geïnstalleerd, na af en toe Ableton gebruikt te hebben en ook vaak gewoon hardware only jams gedaan te hebben. Maar het klikte gewoon weer meteen (nóóit met Ableton) en ik was gewoon lekker bezig met routings en loopjes. Dus mijn volgende investering wordt niet een RD-9, niet een MiniBoog, niet een Bro One maar een Motu 16A zodat ik genoeg I/O heb (eventueel met een Patchbay later) om al mijn hardware verder ITB af te kunnen mixen. Ik kan me goed voorstellen dat ik alsnog een keer een DAWless jam ga gebruiken als begin of er een hele track in maak maar ik heb gewoon niet genoeg tijd om van 20 verschillende sequencers alle ins en outs te kennen. Plus, ik kan ook veel makkelijker gewoon een loopje uit een bak freezen in mijn DAW en er een ander geluid mee maken.

Hoe ik het nu heb geregel is;
Digitakt gaat naar A B
Typhon naar C D.

op de OT staat de Master op max, beide inputs op Max.

Bij het opnemen record ik de Main Outs van de OT in Ableton via de Focusrite. Dus in Ableton een audiotrack die 3/4 opneemt.

Natuurlijk probeer ik alles zover mogelijk te komen op de DT en OT. Sidechaining LFO's; Filters, Levels... een Compressor op de Master (die vind ik nog moeilijk in te schatten)

Wanneer opgenomen verhoog ik de levels in Ableton en knip ik langdurige stukjes weg.

Als je tips hebt, graag! Heb het idee dat bij het jammen het goed klinkt maar het in Ableton echt flets en muffled klinkt.

Back