Tascam brengt nieuwe cassettes uit voor Portastudio-multibandrecorder uit 1979

tascam.jpg

Audiofabrikant Tascam heeft een nieuwe analoge cassette uitgebracht, de Tascam 424 Studio Master High Bias Type II Cassette tape. Deze cassette is bedoeld voor de Tascam/TEAC 144 Portastudio die uitkwam in 1979, en daaropvolgende Portastudio-bandrecorders.

De Tascam 424-cassette werd ontwikkeld in samenwerking met the National Audio Company, de grootste nog bestaande fabrikant van cassettebanden in de VS. De cassette bestaat uit een plastic buitenkant die gemaakt is met een combinatie van spuitgieten en 3D-printen om een zo traditiegetrouwe reproductie te zijn van de originele TEAC-cassette, met daarin een 'high bias cobalt oxide'-magneetband van metaaloxides die zo goed mogelijk de formule moet nabootsen die gebruikt werd in Portastudio-tapes. Het is geen perfecte reproductie, geeft Tascam toe. Er heerst al sinds 2019 een wereldwijd oxidetekort voor magneetband, waardoor niet precies dezelfde samenstelling kon worden nagemaakt.

Toch moet de cassette goed werken met de originele Portastudios en een warm, analoog geluid geven, volgens het bedrijf. En nog belangrijker volgens Tascam, het is een cassette die beschikbaar is voor een redelijke prijs, in tegenstelling tot 'overpriced' new old stock, zoals online te vinden is, waarvan de kwaliteit met de jaren achteruit gegaan is. Volgens Tascam is het nu de enige fabrikant van High Bias Type II-cassettes.

Volgens het bedrijf geeft de nieuwe cassette tot 4db meer geluid, vergeleken met standaard Type II-cassettes en minder ruis, wanneer deze gebruikt wordt in de 144 Portastudio-multibandrecorder. Die recorder, die voor het eerst uitkwam in 1979, was een van de eerste 'draagbare' multibandrecorders met mixers, waarmee muzikanten thuis muziek konden opnemen. Voor het testen van de tape werd een Tascam 424 Portastudio gebruikt die compleet hersteld was. De cassette komt beschikbaar als limited release op de website van het bedrijf. Het is nog niet bekend hoeveel de cassettes gaan kosten.

Fabrikant:

Bron:
https://tweakers.net/nieuws/191058/...r-portastudio-multibandrecorder-uit-1979.html

Last edited by a moderator:
Zou Tascam nu de boutique markt opvolgen en een nieuw master tape cassette recorder uitbrengen?
Ze hebben op Facebook al eens een antwoord gegeven op die vraag, helaas met de zoekfunctionaliteiten van FB niet echt meer terug te vinden. Maar de strekking was dat dat echt niet ging gebeuren want te duur om een productielijn op te zetten daarvoor.

De cassettes worden trouwens in samenwerking met NAC gemaakt, dus het is een beetje een re-branding. Ze zien er m.i. dan wel stijlvoller uit dan die van NAC zelf. Maar de prijs van de vergelijkbare NAC's is $40,- voor 10 stuks, dus wellicht blijft het wel in die richting zitten. Overigens zag ik ook nog dat verkoop alleen tot de USA beperkt blijft. Dat zou wel jammer zijn.

Die tapes zijn gemaakt om TR-808 op te nemen,al eens een TR-808 op een tape opgenomen..?
Ja, in de tachtiger jaren op cassettes van TDK. Niet voor eigen werk maar voor mijn remixen van het oudere werk van Michael Garrison. Bandverzadiging geeft de snare, die voor mij onbewerkt te weinig kracht heeft, een mooi vol geluid. Ik wil die truc nog eens uithalen met het tandem MFB 522 en Neve Portico 5042 tape emulator.

Ik zie nu dat het High Bias Type II tapes zijn. Daar heb ik er zat van. Metal Type IV dat is de sh!t.
Daar kom je met een goede recorder echt in het Reel to Reel gebied.

Type II is gewoon goed. Type IV kost wel rond de 30 euro voor een tape.

Ik heb er een, op straat gevonden. Man die dingen zijn zwaar ook.

Meer info over de tapes,ze zijn nu beschikbaar bij Tascam voor $35 per stuk:

Ze zijn idem als deze hier gemaakt voor ATR:

En beide gemaakt door:

Maar hier 10 stuks voor $40!,wel andere looks..:

Ben benieuwd of het de zelfde kant op gaat als met de LP's? In de Kringloop waar ik als vrijwilliger werk wordt er wel zo nu en dan naar cassette's gevraagd, maar het loopt nog niet echt storm.

Wel gaaf natuurlijk.
Maar het zou nog mooier zijn als er eens een fatsoenlijk nieuw kwaliteits tapedeck /multitracker uitgebracht zou worden.
Veel te krijgen 2/3/4/5/6e hands natuurlijk maar wel vaak met ouderdoms kuren waar ik geen zin meer in heb.

Ben benieuwd of het de zelfde kant op gaat als met de LP's? In de Kringloop waar ik als vrijwilliger werk wordt er wel zo nu en dan naar cassette's gevraagd, maar het loopt nog niet echt storm.
Het is een opkomende trend maar beperkt groep en zal niet doorbreken zoals met de LP's omdat het vooral bij vintage blijft ,vooropgenomen of lege verpakte vintage cassettes,deze laatsten beginnen echt heel duur te worden.

De reden dat het niet doorbreekt is juist omwille wat smokmostus aangeeft,het is moeilijker om jongere generatie te overtuigen te gaan investeren in een vintage deck en deze te onderhouden.

Sommigen wagen het ,gaan dan een Nakamichi deck kopen bvb,omdat je kan lezen op het net dat dit de 'besten' zijn tot het ding mechanisch stuk gaat (waarvoor ze bekend staan) omdat het een plastic complexe rommel is en dan zijn de kosten zo hoog dat er snel afgestapt wordt van het idee van met cassettes te beginnen.

Je moet er echt kennis van hebben om ermee te beginnen,een platenspeler is niet zo fragiel en is goedkoper en er zijn er genoeg nieuw en degelijken tweedehands.

Maar de tape sound is ook helemaal appart en even uniek als een LP,zalig gewoon voor de liefhebber.

Ik bedenk net ook nog dat een platenhoes op zich al een verzamelobject is, dit in tegenstelling tot (voor zover mij bekend) cassettehoesjes. Veel jongelui kopen LP's zelfs zonder dat ze (al) een platenspeler hebben, simpelweg voor hoe het eruit ziet.

Opgegroeid met Walkmans.. Sony, Aiwa.. 3-head decks van Sony.. Maar altijd baalde ik van de ruis van cassette's.. Ja je had dolby B, dolby C, dolby S.. Maar dat maakte boel toch 'doffer' qua sound. Ook dat spoelen duurde lang (al konden geavanceerdere decks van track naar track spoelen), walkmans die langzamer gingen spelen als de batterijen bijna leeg waren...

Maar cassettes waren vooral gedoe... In snap dat mensen zo'n fysiek ding leuk vinden maar dan zou ik eerder voor MiniDisk kiezen..

Maar dat maakte boel toch 'doffer' qua sound.
Als het over multitrackers gaat; het hangt er toch ook een beetje van af wat je doel er mee is. Ik was enorm verbaasd over de kwaliteit van de Tascam 234 Syncaset bijvoorbeeld, ik had daar een soort lo-fi sound verwacht maar die klinkt allesbehalve lo-fi. De 424 Mk-II die ik heb heeft dat veel meer, lekkere ruis-saus er overheen. De 688 klinkt ook weer veel cleaner. Als je voor de lo-fi sound wil gaan dan moet je je dus wel een beetje oriënteren op welke decks dat meer of minder hebben. Ik ben het met je eens dat cassettes wel een beetje gedoe is en dat je daar wel zin in moet hebben (ook in het onderhoud). Ik vind het toch wel leuk om die ouwe spulletjes te prutsen, leuke afwisseling t.o.v. een DAW.

Minidisk heb ik ook nog wel staan, maar daar zit toch veel minder een karakteristieke sound aan. Is wel veel makkelijker inderdaad. Maar een bijkomstigheid bij multitrackers die Minidisks gebruiken is dat die vaak niet de reguliere MD's gebruiken maar de data variant. En die zijn Unobtanium, als je ze al vindt zijn ze schreeuwend duur. Als je Marktplaats een beetje in de gaten houdt dan vind je daarentegen zeker nog wel goeie kwaliteit cassettes voor een redelijke prijs.

Laatst gewijzigd:
Die multitrack recorders lopen toch op dubbele snelheid? Zal dat de opname kwaliteit beter maken?

Ik vind dit van die mooie decks - met die auto reverse.. supercool

Wow.. deze zie ik voor het eerst... wat een cool ding. state-of-the-art..

Laatst gewijzigd:
Die multitrack recorders lopen toch op dubbele snelheid? Zal dat de opname kwaliteit beter maken
Ja, scheelt inderdaad veel in kwaliteit. De 424 kun je ook op normale snelheid laten draaien. En meestal heb je ook nog een pitch knop zodat je nog wat finetuning kunt doen (of creatief kunt gebruiken).

Opgegroeid met Walkmans.. Sony, Aiwa.. 3-head decks van Sony.. Maar altijd baalde ik van de ruis van cassette's.. Ja je had dolby B, dolby C, dolby S.. Maar dat maakte boel toch 'doffer' qua sound. Ook dat spoelen duurde lang (al konden geavanceerdere decks van track naar track spoelen), walkmans die langzamer gingen spelen als de batterijen bijna leeg waren...

Maar cassettes waren vooral gedoe... In snap dat mensen zo'n fysiek ding leuk vinden maar dan zou ik eerder voor MiniDisk kiezen..
Ik hield ook heel veel van mijn verzameling cassettes. Kocht om de paar jaar een nieuwe walkman. Ik had een redelijk cassette deck. Maar ik luisterde eigenlijk nooit naar cassettes op mijn kamer. Cassettes waren ideaal: precies een LP op de heenweg en een LP op de terugweg (45 minuten reistijd). En het lopen van mijn krantenwijk 's ochtends duurde ook precies een kant v/e C90 bandje. CD-Walkmans waren te groot en mijn CD's te duur om zomaar mee te nemen. Bovendien had ik relatief weinig CD's. Ik kopieerde ontiegelijk veel CD's op cassette van de Bibliotheek. Dat waren de dagen. Heb ik goede herinneringen aan. :)

Op een gegeven moment word je inderdaad knetter van dat spoelen: het vreet batterijen en je komt nooit precies uit op de gewenste track. Zeker op vakantie. Dan zit er een te zeuren dat 'ie het album niet goed vind en nummer zus-en-zo wil horen. Ga je toch spoelen.

Minidisk was te duur voor mij. Ik heb een aantal filmpjes gekeken van 'Techmoan' op Youtube. Ik heb wat gemist zeg! Mini disk was geweldig!

Die multitrack recorders lopen toch op dubbele snelheid? Zal dat de opname kwaliteit beter maken?
Neen,Niet allemaal,bepaalde modellen heb je in 2 versies,normale en hoge snelheid.

Hoge snelheid geeft beter resultaat.

Ik was enorm verbaasd over de kwaliteit van de Tascam 234 Syncaset bijvoorbeeld.

1 van de beste (zoniet DE beste) cassette multitrackers,klink idd top,maar toch wel met de tape sound,ik heb er verschillende.

Back