Korg brengt multi/poly synth uit

Korg is verheugd om de multi/poly te onthullen, een baanbrekende analoge modelleringssynthesizer die de warmte van klassiek analoog geluid combineert met de veelzijdigheid en kracht van digitale technologie. Geïnspireerd door de iconische Mono/Poly, introduceert deze nieuwe synthesizer KORG's analoge modelleringstechnologie van de volgende generatie, waardoor muzikanten en geluidsontwerpers een ongeëvenaard creatief potentieel krijgen.

1729763558516.png

Icoon voor Geverifieerd door de community

De multi/poly biedt een uitgebreide toolkit voor geluidsontwerp, waarbij vier oscillatoren per programma worden gecombineerd met geavanceerde modulatiemogelijkheden. Of ze nu klassieke, digitale of Waveshaper-oscillatoren gebruiken, gebruikers kunnen alles creëren, van warme, rijke texturen tot krachtige, experimentele tonen. De innovatieve virtuele stemkaarttechnologie voegt subtiele variaties toe aan elke stem, repliceert het karakter van klassieke analoge hardware en laat elke noot tot leven komen.

Met 60 polyfone stemmen en uitgebreide modulatieopties stelt de multi/poly muzikanten in staat een eindeloze reeks sonische mogelijkheden te verkennen. Of het nu gaat om het vormgeven van iconische analoge tonen of het verleggen van grenzen met experimentele geluiden, de multi/poly is gebouwd voor een diepe, meeslepende geluidsverkenning.

Dankzij de multi/poly-structuur kunt u vier lagen bouwen, die elk een afzonderlijk programma bevatten. Dit voegt een geheel nieuwe dimensie van sonische complexiteit toe, omdat u maximaal vier programma's tegelijkertijd in een performance kunt stapelen. Deze kunnen worden gebruikt om massieve, meerlaagse geluiden of creatieve splitsingen en door snelheid getriggerde variaties te creëren. Elk programma beschikt over zijn eigen set oscillatoren, filters, enveloppen, LFO's en effecten, waardoor u gedetailleerde, evoluerende uitvoeringen kunt maken die bij elke toetsaanslag veranderen. Geïnspireerd door de parafonische modus van de originele Mono/Poly, kunt u met de Layer Rotate-functie met elke toetsaanslag door deze vier programma's bladeren, waardoor dynamische, steeds veranderende uitvoeringen worden gegarandeerd.

Klassiek design ontmoet moderne innovatie
De multi/poly is een eerbetoon aan de nalatenschap van Korg en introduceert vooruitstrevende ontwerpelementen. Het massieve aluminium bovenpaneel en de houten zijpanelen zijn een knipoog naar de originele Mono/Poly, terwijl het moderne blauw-op-zwart kleurenschema ervoor zorgt dat hij opvalt in elke opstelling. De multi/poly is gebouwd om te presteren en is klaar voor het podium, de studio en daarbuiten.

1729763598739.png

Belangrijkste hoogtepunten:
Virtuele stemkaarttechnologie voegt organische, natuurlijke variatie toe aan elke stem.
Vier oscillatoren per programma voor een breed scala aan complexe tonen.
Analoge modelleringstechnologie van de volgende generatie voor ongeëvenaard sonisch realisme.
Dubbel gemodelleerde filters, geïnspireerd op legendarische Korg-synthesizers.
Kaoss Physics en Motion Sequencing 2.0 voor geavanceerde modulatiecontrole.
Semi-gewogen toetsenbord met 37 toetsen en aanslag- en releasesnelheidsgevoeligheid.
Meer dan 5.500 modulatiebestemmingen, die ongekende controle bieden.
Inclusief op maat gemaakte zachte hoes voor draagbaarheid en bescherming.

Icoon voor Geverifieerd door de community

volgende week komt mijn module eindelijk als het goed is, kijk er erg naar uit om deze met mijn osmose via multi-channel aan te gaan sturen! net alsof je 4 synths in 1 doosje hebt
Volgens mij hebben ze wel gedeelde master fx (o.a. reverb - wel send amount per layer), dus de layers zijn niet helemaal 100% afzonderlijk

klopt de reverb en master EQ zijn shared maar delay en pre/mod fx zijn per layer. echter een van de grootste zwaktes van deze korg serie is dat FX niet aan te sturen met envelops/LFOs maar wel met direct controls als mod knobs/AT/kaoss pad, dat is ook de reden dat ik het als module wil en niet de keyboard versie nu kan ik met presure of after touch uit de osmose bv alleen de delay op 1 layer aansturen.

ook panning in plaats van pitch control met keybends lijkt me straks leuk om mee te gaan experimenteren en zo bv de hoge noten naar rechts buigen en de lage naar links

je kan eenvoudig een controller zoals een mod knob toewijzen aan de Filter cutoff en/of Resonance, maar niet direct aan de Filter Envelope. Zie ik iets over het hoofd?

Screenshot 2025-05-25 at 13.46.31.png

waar je pijltje nu heen wijst is greyed out omdat filter A env value per definitie al aan die filter a env hangt
als je dus op off klikt en daar je modknob toe wijst zal deze automatisch door je env gaan (als het goed is, ik gebruik de software niet veel)

je zou ook cutoff door de envelop aan kunnen laten sturen en dan een int mod voor je knob toevoegen als je bv een andere envelop wil gebruiken

Laatst gewijzigd:
waar je pijltje nu heen wijst is greyed out omdat filter A env value per definitie al aan die filter a env hangt
als je dus op off klikt en daar je modknob toe wijst zal deze automatisch door je env gaan (als het goed is, ik gebruik de software niet veel)

je zou ook cutoff door de envelop aan kunnen laten sturen en dan een int mod voor je knob toevoegen als je bv een andere envelop wil gebruiken
Inderdaad de ENV GEN is al een modulator en de ENV Depth is dan automatisch de diepte setting van deze modulator.

Ondertussen ben ik er achter gekomen dat ik via een DAW (Reason in dit geval) wél rechtstreeks een willekeurige controller er aan kan toewijzen. in de stand alone app lukt me dit niet.

Ik vermoed dat ik de eerste ben die (afgelopen maandag 14 juli 2025) een tweedehands exemplaar op Marktplaats heeft gescoord, uiteraard met toetsen. Ik was bij het beluisteren - zonder te kijken - van de eerste demo's onder de indruk van zo veel mogelijkheden in zo'n klein bakje en het geluid. Maar hij kan bijvoorbeeld mijn MS-20 niet vervangen. Die heerlijke overstuurde chaos die ik krijg als ik de twee filters van de MS-20 laat oscilleren kreeg ik met dit instrument niet toen ik een eigen creatie nabouwde. Met de bediening kan ik leven en wellicht hang ik hem aan de computer.

dank je :)
Ga je deze performances ook uitbrengen, ef evt. eerst nog verder ontwikkelen / aanvullen ?

Wat me o.a. aanspreekt in deze video is dat structuur van composities / improvisaties en sound design demo's elkaar nergens in de weg zitten.

die gitaar bij de intro ben ik nog wel een keer van plan iets mee te doen, maar verschillende als black heart en de viool aan het einde heb ik al gebruikt

Wat me o.a. aanspreekt in deze video is dat structuur van composities / improvisaties en sound design demo's elkaar nergens in de weg zitten.
dat komt denk ik omdat ik mijn sound design vaak zo doe, wanneer ik een geluid maak probeer ik daar een stukje bij te bedenken hoe ik het goed tot zijn recht vind komen en aan de hand daarvan kan ik het dan weer verder tweaken tot het goed klinkt en dat zijn de stukjes die je hier dus vooral hoort.

lekker speelse manier van sound design dus eigenlijk, en als daar iets uit komt wat ik dan vet vind borduur ik er op door

om een voorbeeldje te geven deze fluit bijvoorbeeld, als ik dit stukje er niet bij had bedacht had ik de glide nooit zo strak getweaked gekregen (dit is wel op de modwave)

ik overweeg inmiddels sterk de module versie.
Ik denk erover mijn Hydrasynth desktop weg te doen en de vacante plek op te vullen met de Multi/poly.
Met alles dat ik hoor en zie denk ik dat deze bak toegevoegde waarde kan hebben in mijn studio.

Er is wat overlap maar ik doe mijn Hydrasynth (klavier) niet weg. De mutators zijn uniek, je kunt zelf met de beschikbare golfvormen een golftabel (wavetable) maken en de bediening is eenvoudig.

Er is wat overlap maar ik doe mijn Hydrasynth (klavier) niet weg.

Ooh, laat ik voor de duidelijkheid even zeggen dat ik de Hydrasynth echt een heel fijn instrument vind.
Ik kocht ooit de desktop en daar kocht ik later een Explorer bij.
Die laatste gebruik ik veel vaker en die blijft dus ook.

Back