Beste aankoop van 2021 (en evt slechste) ;)

Ok op software gebied moet ik nog een toevoeging doen.... Unfiltered Audio, Silo..... Dit is gewoon een originele leipe audio processor naast al die uitgekauwde granular shit die er tegenwoordig uit komt.. Leip en verrassend voor sounddesign.
Arturia moet ik ook kudo's geven voor hun effects bundle (al kreeg ik hem gratis), ook al was ik eerst heel sceptisch. Ik gebruik zelf. de flanger en ob12 filter plugins zeer regelmatig. Sommige fx in die set zijn echt wel een leuke aanvulling, zeker voor pipo's die alleen zweren bij wat laf klinkende soundtoys..

Ik ga m'n antwoord splitten:

De béste aankoop is de Midas Venice 32 kanaals tafel.
De tófste aankoop is de blauwe & gemodificeerde SH-101.
De bruutste aankoop is de Sherman FB2 + self osc.

Dit jaar slechts 1 ding: via ruil een Korg Z1. Toch wel met voorsprong de meest unieke van die eerste golf VA synths.

Dit markeert trouwens ook de eerste keer dat ik een synth twee keer heb gehad, want een jaar of 5 geleden had ik ook al eens een Z1.

die tg77 had ik voor m'n neus jaren terug, wil m nog steeds heel graag. maar ik denk dat het wel echt een mega editor menu dive bak is. sound zal wel bruut zijn. kon destijds kiezen, of de microwave of deze.. had ze beide moeten kopen haha. maar goed mw is ook geen rare flut bak
Er zit een groot scherm in wat op zich helpt, zeker als je de weg weet en begrijpt hoe de synthengine werkt. Maar ik gebruik vooral Patch Base om hem te editen, dat is overzichtelijk en werkt goed. FM blijft altijd wel een dingetje maar op zich is het vrij makkelijk onder de knie te krijgen als je simpel begint en daarvandaan steeds een stapje verder gaat.

ja het is weer dat karakter, kleuring vs fancy gebruiksgemak dilemma... die digitone kan veel maar de sound blijft zo braafjes, die 4op dx'en blijven baas. helemaal mee eens! de dx7 heb ik ook gehad maar dat vond ik program wise niks aan. met 4op kan je nog redelijk overzichtelijk klooien.
Ja DX7 is wel baas maar dat moet je wel kunnen. Ik ben er nog niet aan toe. Ooit.
Juist de DX11 kan zo rauw en gritty zijn. Das iig erg naar mijn smaak

Btw Gstormelectro heeft wat vette patches voor de TX81z/DX11
Ik heb een TG77 - 6 ops FM met PCM, effects, layers, filter en ook FM met PCM Waves. Superbak en maar 3U in een 19" rack. Die vind ik toffer dan die moderne FM jekkels van a Elektron, Korg, etc.
Volgens mij is de issue met nieuwere fm synths dat ze veel te clean zijn.
Daarom hebben die oude Yamaha bakken echt hun plaats.
Anders had iederen toch gewoon NI FM8?
Lijkt me ook erg tof die TG77.
ik heb ook nog een TG33 en Sy22 en dat zijn lofi romplers met 2x 2OP FM. De TG77 doet me er een beetje aan denken.

Weet je de DX7 tja het is een hype en de meeste mensen lopen met de kudde mee.
Maar het blijft een baas. Echt de vetste sounds heb ik uit een TX802 ( meerdere DX7's gehoord. )
Als ref: ARP 2600, MS20, Moog Model D, Matrix12, 6, Juno106/60, yamaha CS70m, Pro One etc etc .... De DX7 staat zijn mannetje.

DX11/TX86z zelfde verhaal, luister maar Aphex Twin Syro, de dikke analoge bassen, vette lush pads.. das dus de DX11 :)

De TG77 lijkt me erg tof maar te veeeeel parameter is ook niet echt goed voor creativiteit.
Is dat een beetje te doen sounds proggen op de TG77?

De TG77 lijkt me erg tof maar te veeeeel parameter is ook niet echt goed voor creativiteit.
Is dat een beetje te doen sounds proggen op de TG77?
Ja hoor. Ik zou alleen wel sterk aanraden een editor op je DAW (of vanaf iPad oid) te gebruiken zoals Patch Base, want vanaf de frontend is het wel behoorlijk hardcore. Het scherm is groot met veel info en de interface is op zich redelijk logisch voor Yamaha-begrippen, maar je hebt ook wel heel veel parameters dus het overzicht raak je snel kwijt als je niet alles voor je hebt zoals op een computerscherm. Maar als je het principe van FM eenmaal een beetje doorhebt en je weet de weg dan is sound design op de TG77 echt leuk en daar ga je dan ook wel dikke shit uitkrijgen.

Hoezo?

De RD-8 is niet volledig verkeerd, maar hét hoofdingredient is de kick, en die faalt. Sommige sounds staan uit het lood qua volume of hebben te veel scherpte. Clap is wel lekker. Het jammen gaat er wel prima erop. Anyway, voor mij [X] Ongeschikt.

Ik heb dit jaar louter goede aankopen gedaan, maar met de twee grote aankopen ben ik meer dan tevreden.
zowel de Roland Fantom 6 als de Moog Matriarch houden mij voorlopig, muzikaal gezien, van de straat.

Ik heb dit jaar louter goede aankopen gedaan, maar met de twee grote aankopen ben ik meer dan tevreden.
zowel de Roland Fantom 6 als de Moog Matriarch houden mij voorlopig, muzikaal gezien, van de straat.
Echt,heb al spijt dat ik de X heb weggedaan.

De RD-8 is niet volledig verkeerd, maar hét hoofdingredient is de kick, en die faalt. Sommige sounds staan uit het lood qua volume of hebben te veel scherpte. Clap is wel lekker. Het jammen gaat er wel prima erop. Anyway, voor mij [X] Ongeschikt.
precies hetzelfde. en die transient designer moet maximaal aan om enigszins bij de snap vh origineel te komen. ik kreeg die kick nergens lekker boomy onder. hihats waren gewoon te harsh en voor mij onbruikbaar

Ik dacht dat ik 100% afgekickt was van GAS, maar heb toch gezwicht voor de Korg Wavestate.

Ik sta nog altijd te gloeien van geluk.. waanzinnige machiene. De meest veelbelovende, diepe, geniale architectuur van al de synths die ik al heb mogen leren kennen (ik geef toe dat interessante architecturen een deel van de synth fun zijn voor mij).

Enige frustratie op dit moment is dat Korg de file formaten van de exporteerbare elementen van hun editor (de lanes, de lanes !!!) niet publiceert, waardoor ik tegen een onzachte muur kwak met mijn idee om zelf programma's te schrijven die timing & pitch lanes genereren uit andere bronnen. Het idee dat ik wou uitwerken is een converter te schrijven van MIDI files naar Korg Wavestate timing/pitch lanes.. om zo (korte, max 64 steps) sequences te kunnen importeren. Heb geprobeerd het file formaat van die export files te reverse engineeren.. niet in geslaagd (die moderne file formaten toch, altijd zelfde liedje.. véél te complex voor de eenvoudige data die ze verpakken).

De Jupiter-X was de beste aanschaf van 2020 en die staat hier ondanks de komst van de Fantom nog steeds. ;)
Ja,nu met die editor en de WC-1,waar je zo gemakkelijk en easy de sounds kunt laden.
Maar ik weet mijn ex wel staan; het is een stadsgenoot en ik ken hem, hij veranderd regelmatig wel eens van synth.
Wie weet doet hij de X wel weg.
Maar wat komt er nog allemaal nog uit bij Roland,wie weet een totale nieuwe synth?😉

Beste: Deluge Modwave wavestate,en Hydrasynth
slechtst: Modal Skulpt, en Volca Modular, heb de hele Volca reeks, maar de Modular kan ik mij niet in vinden, dus die gaat weer verkoop in.

Back