Cage-synth

... alleen de interessante waarden van m (de presets die leuke geluiden opleveren) ... van tevoren ...

Ja, dat zou kunnen. Ik voorzie trouwens een beetje dat je in de meeste gevallen een verdeling van decimalen krijgt die er tamelijk willekeurig uitziet, het geluid zal dan vaak nogal ruizig zijn. Je kunt dan inderdaad van te voren de beste oplossingen selecteren. Zou je voldoende rekenkracht hebben voor real time, dan is een soort numeriek filter wellicht een idee om de verdeling wat bij te sturen zodat de bulk van ruizige uitkomsten toch redelijk prettig klinkt, met een betere frequentieverdeling, en dus bruikbaar is.

Ja, dat zou kunnen. Ik voorzie trouwens een beetje dat je in de meeste gevallen een verdeling van decimalen krijgt die er tamelijk willekeurig uitziet, het geluid zal dan vaak nogal ruizig zijn. Je kunt dan inderdaad van te voren de beste oplossingen selecteren. Zou je voldoende rekenkracht hebben voor real time, dan is een soort numeriek filter wellicht een idee om de verdeling wat bij te sturen zodat de bulk van ruizige uitkomsten toch redelijk prettig klinkt, met een betere frequentieverdeling, en dus bruikbaar is.

Ben zojuist op een mogelijk fataal probleem gestoten:

Laat C/m = p, dan heb je: m = C/p. Met andere woorden als je de uitkomst p wilt hebben kun je eenvoudig C/p voor m kiezen en dan heb je C/m = p. Dus C/m heeft nagenoeg niets meer met C te maken wanneer je m vrij kunt kiezen! Wat je dan doet door het kiezen van m is een golfvorm naar wens definiëren aan de hand van een getal (namelijk m). De meeste (willekeurige) keuzes van m zullen dan inderdaad iets ruis-achtigs opleveren. :(

Och, het mag dan zijn dat 'C' dan weinig meer doet, maar de inspiratie door 'C' en daarmee door Cage telt ook. :) Het kan dat zoiets toch wat kan opleveren dat leuk en bruikbaar is, of met iets anders getaltheoretisch. Het is het altijd waard om iets te onderzoeken.

Wellicht een alternatief:

C is 4 minuten en 33 seconden, oftewel: C = (4 + 33/60) min = 4,55 min.
Voer nu de nieuwe (hier constante) tijdsmaat k = 1 min in.

Dan vinden we: [imath] \frac{\mathrm{k}}{\mathrm{C}} = \frac{1 \mathrm{min}}{ C } = 0,2197802... [/imath]

Als we dit met geschikte programmatuur tot op tig decimalen (of cijfers voor de n-tallige representaties) berekenen zou er wel eens iets leuks uit kunnen komen...

Dank! Dat vereenvoudigt de zaak. Mogelijk kunnen we voor we verder gaan dan alvast beluisteren of dit iets interessants oplevert door dat signaal uit te proberen op een synth waarop je zelf golfvormen kunt intekenen.

In het algemeen wat betreft herhalende decimalen, stel je wil (even als voorbeeld) het getal construeren met de groep '14159' als herhaling. Dat is simpelweg 14159/99999. Of het groepje '123456789', dat is 123456789/999999999, te vereenvoudigen als 13717421/111111111. Daar heb je wellicht iets aan. :)

Ja - dat is een mooi handigheidje. Maar het laat ook zien dat je met de draaiknop "m" in de oorspronkelijke opzet in principe ieder denkbaar herhalend patroon kunt instellen, en daarmee wordt de Cage-synth dan naar mijn idee een wat omslachtige en onhandige vorm van een wavetable synth. Mijn (ijdele?) hoop is nog steeds om ooit met iets origineels op de proppen te komen. Dus ik wil nog even met mijn nieuwe opzet met tijdsmaat k = 1 min verder gaan. (Misschien kan daar dan later nog een variant op draaiknop m voor finetuning aan worden toegevoegd.)

In Audacity heb ik net met mijn muis (zo ongeveer) het patroon 0,219780 219780 219780 ... ingetekend. Dat klinkt zo:

binary.png

Dat is leuk want dat geeft dan een lagere toon dan de decimale representatie.

Hier morgen mee verder. Tot mijn grote vreugde komen er voor verschillende bases heel verschillende patronen en perioden (dus frequenties) uit. Dat maakt het zinnig die signalen onder verschillende toetsen van het Cage-synth keyboard onder te brengen, voor elke basis een toets. Hoeveel bases vanaf 2 (bases 0 en 1 bestaan niet) nog zinnig is moet nog uitgezocht worden. Honderden toetsen is in elk geval onzinnig, want onbespeelbaar.

Als ik het goed begrijp is je 'Cage-synth' geen synt, maar eerder een module: een digital wavetable oscillator. Of zie ik iets over het hoofd?

Mooi, er is geluid! :)

Hoeveel bases vanaf 2 (bases 0 en 1 bestaan niet) nog zinnig is moet nog uitgezocht worden. Honderden toetsen is in elk geval onzinnig, want onbespeelbaar.

Een probleem is ook dat het karakter van het geluid anders kan worden. Als ik je goed begrijp, de gebruikte base geeft eigenlijk de bitdiepte aan. Zou je bv. base 256 gebruiken, dat is een signaal met een bitdiepte van 8 bits. Base 65536, 16 bits. Een stukje audio vanaf een cd-tje zou je ook als zo'n breuk kunnnen weergeven, in principe.

Als ik het goed begrijp is je 'Cage-synth' geen synt, maar eerder een module: een digital wavetable oscillator. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik wil er een keyboard aan toevoegen en dan onder de opeenvolgende toetsen de geluiden stoppen die je door het afspelen van de 2-tallige, 3-tallige, 4-tallige, etc. representaties van k/C krijgt. Die representaties kun je inderdaad in wavetable's opslaan. Wanneer je iets wel of niet een synth mag noemen ligt voor zover ik weet niet strikt vast.

Een probleem is ook dat het karakter van het geluid anders kan worden. Als ik je goed begrijp, de gebruikte base geeft eigenlijk de bitdiepte aan. Zou je bv. base 256 gebruiken, dat is een signaal met een bitdiepte van 8 bits. Base 65536, 16 bits. Een stukje audio vanaf een cd-tje zou je ook als zo'n breuk kunnnen weergeven, in principe.

De geluiden die onder de opeenvolgende toetsen zitten hebben een wiskundige samenhang en zijn in die zin niet willekeurig, maar die samenhang is heel anders dan we van gewone keyboards en synth's gewend zijn. De "blokkerigheid" van de signalen neemt bijvoorbeeld steeds verder af naarmate de basis n van het n-tallige getal groter wordt, en de periode verspringt voor oplopende bases op een heel curieuze wijze. Maar ik zie dat als een pluspunt dat de Cage-synth een eigen weerbarstig karakter geeft.

En inderdaad kun je een stukje audio van een CD in principe als één enkel getal met een geschikte basis noteren.

Met deze online tool vind ik voor de decimale breuk 0,219780219780219780 dit:

2-tallig: 0,00111000010000111
3-tallig: 0,01222101222101222101
4-tallig: 0,03201003201003201003
5-tallig: 0,10221401311010221401
6-tallig: 0,11525002212411525002
7-tallig: 0,13524563142103524563
8-tallig: 0,16041604160416041603
9-tallig: 0,18718718718718718716

Daar zitten kennelijk dan nog wel afrondingsfouten in.

Ik wil er een keyboard aan toevoegen en dan onder de opeenvolgende toetsen de geluiden stoppen die je door het afspelen van de 2-tallige, 3-tallige, 4-tallige, etc. representaties van k/C krijgt. Die representaties kun je inderdaad in wavetable's opslaan. Wanneer je iets wel of niet een synth mag noemen ligt voor zover ik weet niet strikt vast.
Je bedoeling was me wel duidelijk. :-) En je kunt het ook rustig synthesizer noemen. Waar het mij meer om ging: als kastje met twee draaiknoppen en een toetsenbord zou ik de aanschaf niet overwegen, maar in de vorm van eurorack module wel.

Het zal ook waarschijnlijk nooit een hardware apparaat worden. Ik doe dit puur voor de lol. Bovendien heb ik geen zakelijk inzicht of ambities in die richting. Hoe het er nu uitziet denk ik dat het ding als software synth op basis van wavetables met Cabbage of Chuck te bouwen moet zijn. Daar komt dan een virtueel keyboard bij maar ook de mogelijkheid tot aansluiten van een extern keyboard via MIDI. Heel misschien (afhankelijk van hoe geslaagd het is) maak ik er dan ooit een hardware kastje voor mijzelf van, maar dan meer als aandenken dan om te gebruiken. Als anderen er een Eurorack module van willen maken hebben ze mijn zegen.

7-tallig: 0,13524563142103524563

Die is heel merkwaardig! Is de periode daar groter dan 20?

Back