Sunset

Jason31

Madman J
Ik ben hier vorig jaar ooit eens mee begonnen maar al snel weer aan de kant gelegd. misschien iets te vrolijk voor mij. Hoewel het wel een zomers sfeertje heeft.

Iemand nog ideeen om er wat beters van te maken?

Klinkt al prima hier!
Misschien ontbreekt er nog iets. Vooral in de eerste helft is er niets dat eruit springt.
Mijn eerste gedachte zou zijn vocals. Maar zonder die luxe zou ik kijken naar de melodie van die softe pad sound, daar kun je denk ik meer mee doen.

Ik vind het potentieel wel echt iets heels zomerig hebben, ik beeld me een openluchtfeest in, rond 5 uur en het wordt bijna licht. Daar past deze sfeer heel goed bij. Maar het geheel klinkt wel nogal mak gemixt. Zeker de eerste anderhalve minuut klinkt vrij mak. Ik zou, denk ik:
- de algehele balans van de mix eens kritisch onder de loop houden. Naar mijn gevoel is de hihat nogal dominant, waardoor de andere mid-range geluiden wat ondergesneeuwd raken. Misschien ook de kick wat meer compressen en lage frequenties eruit halen, want ik heb het gevoel dat ie nogal wat energie opslokt (heb het wel niet op studiospeakers geluisterd).
- wanneer de arpeggio erin komt in het begin is die te stil. Die moet echt meer in your face. Misschien ook wat meer ear candy tijdens dit geheel van de track (ik ben zelf absoluut geen voorstander van ear candy, maar bij dit soort track hoort het wel).
- 2:19 afbouw klinkt wat houterig.
- all in all werkt alles na de break beter, maar ook daar denk ik dat de balans beter kan... het lijkt me eerder balans dan compressie, trouwens, maar daar kunnen betere mixers dan ik waarschijnlijk meer zinnigs over zeggen.

Lekker sfeertje en fijne geluiden. Ik vind de bas wat steriel klinken. De beat aan het begin is wat meer organisch en dan is de bas opeens heel synthie. Een vocal past er denk ik ook goed bij.

Na de break mis ik een duidelijk hoofdmelodie. Mag ook verwerkt zijn in een arp ofzo, maar de plucks nu zijn voor mij wat te mager. Iets dat je mee kunt neurieën en dat zich in je hoofd nestelt.

Geluiden enzo zijn prima, echt zomers 🌞

Ik sluit me aan bij kobboi. Ik vind het sfeertje zeker tof, lekker laidback. Op zich ook fijne sounds maar de mix kan wel wat beter. De hihat is inderdaad wat hard en de arpjes zijn ook wat iel of niet echt warm ofzo (of een beetje te lofi/schel).

Mijn eerste gedachte zou zijn vocals.
Dit is wel een idee, ik ga er eens naar zoeken :okdan:
de algehele balans van de mix eens kritisch onder de loop houden.
Ik sluit me aan bij kobboi. Ik vind het sfeertje zeker tof, lekker laidback. Op zich ook fijne sounds maar de mix kan wel wat beter.
De mix kan inderdaad een stuk beter, ik heb daar ook eigenlijk nog niet zo veel aandacht aan besteedt. Thanks!

Na de break mis ik een duidelijk hoofdmelodie
Dat gevoel had ik nou ook en daardoor was ik er mee gekapt. Misschien toch weer eens wat proberen.

@e-Gloomy-nations @andreos @Robi

Bedankt voor het luisteren allemaal en de berichtjes!

lekker nummer hoor.:okdan:

Vocals ja, maar wat dacht je van een verhaal erin vertellen;
In de muziek wordt er dan verteld. en dat kan van alles zijn.
een soort storyteller onder de muziek met hier en daar wat zang.
Lijkt me een mooi idee...

Goed gedaan :okdan:

De potentie is er, alleen is het arrangement zo dat er een break komt die eigenlijk zorgt voor een soort anti-climax.
Mijns inziens kun je veel eerder ophouden met de beat, een break inbouwen waar de melodie elementen stap voor stap richting climax gaan en dan weer los met een beat.
Nu doe je de opbouw eigenlijk volledig in de intro (die ruim 2 minuten duurt), waardoor de climax ontbreekt.
Uiteraard is het ook een optie om zonder beat te beginnen, dus meteen met synthlijnen, dat soort dilemma's heb ik ook vaak zat :)

misschien iets te vrolijk voor mij. Hoewel het wel een zomers sfeertje heeft.

Wat bedoel je met "hoewel"? Dat zomerse sfeertje zorgt juist voor de vrolijkheid.

Eigenlijk geef je zelf de beste suggestie.. als het voor jou te vrolijk is, minder vrolijk maken.. maar dat gaat ten koste van het zomerse sfeertje.. ahhh en dát bedoel je misschien met "hoewel".. dat je dat zonde zou vinden? Weet niet of je daar omheen zou kunnen..

Wat bedoel je met "hoewel"? Dat zomerse sfeertje zorgt juist voor de vrolijkheid.

Eigenlijk geef je zelf de beste suggestie.. als het voor jou te vrolijk is, minder vrolijk maken.. maar dat gaat ten koste van het zomerse sfeertje.. ahhh en dát bedoel je misschien met "hoewel".. dat je dat zonde zou vinden? Weet niet of je daar omheen zou kunnen..
Het betekent dat ik niet van vrolijke muziek hou maar wel van zomerse sfeertjes, ik ben er nog niet achter hoe ik daar de middenweg in kan vinden maar ik kan al heel veel met alle suggesties hier. Als de temperatuur weer gaat stijgen ga ik er weer (vrolijk?) mee verder! :okdan:

een soort storyteller onder de muziek met hier en daar wat zang.
Storytelling in tracks ben ik geen fan van, maar vocals toevoegen zou inderdaad niet misstaan, mits ik de juiste vocals kan vinden.
Nu doe je de opbouw eigenlijk volledig in de intro (die ruim 2 minuten duurt), waardoor de climax ontbreekt.
Klopt, ik moet eigenlijk het arrangement weer compleet opnieuw bouwen. Thanks voor de bevestiging!

Het betekent dat ik niet van vrolijke muziek hou maar wel van zomerse sfeertjes.
Dat zit hem vaak in de gekozen akkoorden, is mijn ervaring. Je kunt 'verdrietige' akkoorden spelen met vrolijke instrumenten en dan krijgt het iets weemoedigs. Akkoordprogressies doen vaak heel veel. Om die reden analyseer ik ook graag filmmuziek 👍

Back