Engelstalige verkopers op marktplaats.nl

Manic

Ouwe rot
Het valt me op dat er ineens veel spullen worden aangeboden door engels sprekende verkopers op marktplaats.nl

Ik heb nu ook een deal rond met zo iemand, maar ik kan hem niet ophalen (te ver weg - Amsterdam), dus moet hem op goed vertrouwen laten versturen.

Het feit dat hij engelstalig is geeft me eerlijk gezegd niet zo’n goed gevoel, maar dit kan ongegrond zijn. Alle seinen staan verder wel gewoon op groen:
- Gebruiker is al 13 jaar op marktplaats
- Alleen maar goeie ervaringen over hem, ook recente en ook in vergelijkbare categoriën
- Advertentie staat al een maand online (als het een oplichter was, denk ik dat hij er niet zo lang op zou staan)
- Prijs is reëel
- Hij ging niet direct akkoord met mijn eerste bod

Hoe denken jullie daarover? Valt het jullie ook op? Hebben jullie ervaring met engelstalige verkopers?

Ik ga altijd eerst een gesprekje aan met welke verkoper dan ook. Je krijgt dan redelijk snel door of het een oplichter is of iemand die het artikel kent en zelf gebruikt heeft.

Ik heb vaak zat zaken gedaan met Engels sprekenden op MP. Zeker als het een al wat langer bestaand geverifieerd account met positieve reviews is en je hebt ook de gelegenheid tot afhalen dan lijkt het me redelijk veilig. Garanties heb je natuurlijk nooit, maar ook niet met Nederlandstaligen. De enige keer dat ik op MP ben opgelicht was door iemand die vloeiend Nederlands schreef, dus tja...

Vraag of ie wil communiceren via Whatsapp videobellen of Facetime als 'n apple fan boy is. Iemand die echt iets te koop heeft en wil verkopen werkt altijd mee als je uitlegt dat je via dit medium wat details wilt zien.
Ik heb zelfs een keer een verkoper verrast in Duitsland die niet helemaal snapte wat ik bedoelde en toch opnam. Z'n haar zat nergens naar :D En uiteindelijk overviel ik em kon ie niets laten zien omdat het ergens anders zou zijn. Het artikel was 'n paar minuten later ineens niet meer te koop meldde die... dan weet je dat er iets niet in orde was..

Vraag of ie wil communiceren via Whatsapp videobellen of Facetime als 'n apple fan boy is. Iemand die echt iets te koop heeft en wil verkopen werkt altijd mee als je uitlegt dat je via dit medium wat details wilt zien.
Hmm,nee,echt niet,dat is onzin,weinigen die dat zullen doen ,en helemaal normaal ook,valt meteen onder tire kicker.

Maar als je verstaat ,iemand die echt iets te koop heeft dat die het geld heel hard nodig hebt,dan misscien wel..

Volgens mij moet je tegenwoordig mazzel hebben wil je een 'Amsterdammer' treffen die Nederlands spreekt. ;)
Het hele centrum bestaat uit iets van 70% touristen, expats, winkelpersoneel uit het buitenland etc.

Ik zou hem eerst bellen met wat specifieke vragen.. dan hoor je wel of je het wat meer kan vertrouwen...

Hmm,nee,echt niet,dat is onzin,weinigen die dat zullen doen ,en helemaal normaal ook,valt meteen onder tire kicker.

Maar als je verstaat ,iemand die echt iets te koop heeft dat die het geld heel hard nodig hebt,dan misscien wel..
Hehe, inderdaad... Dat soort lui wimpel ik direct af of ik moet wel extreem urgent van iets afmoeten.

Hmm,nee,echt niet,dat is onzin,weinigen die dat zullen doen
als iemand niet wil bellen is dat meteen verdacht.
dan zou ik adviseren daar geen zaken mee te doen.
ik ben nog nooit opgelicht al hebben ze het drie keer geprobeert.
Als iemand raar communiceert en niet wil bellen moet je daar geen zaken mee doen. maakt verder niet uit if ze engels zijn.
zijn ze verdacht rek dan tijd een oplichter kan niet langer dan 8 dagen mensen oplichten.
is de prijs te mooi om waar te zijn dan uhhh.... is de prijs te mooi om waar te zijn.
willen ze bellen kun je altijd wat specifieke vragen stellen. vaak weten oplichters niet heel diepe dingen.

doe ook altijd een reverse image search.
maar als iemand telefonisch beschikbaar is en kan ook wat dingen vertellen over de apparatuur dan zit het meestal wel goed.

Laatst gewijzigd:
Mbt z'n dertienjarig lidmaatschap bij MP, het kan toch een gekraakt account zijn?

Zoals in alle vorige 10.000 vergelijkbare draadjes over (mogelijke) oplichterij op Marktplaats: alleen als je langs gaat om ter plekke te testen en af te halen weet je wat je koopt (met zelfs dan nog een risico op verborgen gebreken). In alle andere gevallen is en blijft er een risico dat je wordt geflest of dat er wat misgaat. Gebruik de hulpmiddelen van Marktplaats en je gezonde verstand om in elk geval de 95% van de verdachte gevallen er meteen uit te filteren, de rest is een kwestie van een beetje geluk en - ja, het bestaat nog - vertrouwen.

Volgens mij moet je tegenwoordig mazzel hebben wil je een 'Amsterdammer' treffen die Nederlands spreekt. ;)
Het hele centrum bestaat uit iets van 70% touristen, expats, winkelpersoneel uit het buitenland etc.

Ik zou hem eerst bellen met wat specifieke vragen.. dan hoor je wel of je het wat meer kan vertrouwen...

Dit klopt wel ongeveer. Mijn laatste face to face aankopen waren van een italiaan en spanjaard. Vind het wel iets te ver gaan om ‘buitenlanders’ per definitie niet te vertrouwen. Gewoon dezelfde basisregels gebruiken voor iedereen.

Het feit dat hij engelstalig is geeft me eerlijk gezegd niet zo’n goed gevoel, maar dit kan ongegrond zijn. Alle seinen staan verder wel gewoon op groen:
- Gebruiker is al 13 jaar op marktplaats
- Alleen maar goeie ervaringen over hem, ook recente en ook in vergelijkbare categoriën
- Advertentie staat al een maand online (als het een oplichter was, denk ik dat hij er niet zo lang op zou staan)
- Prijs is reëel
- Hij ging niet direct akkoord met mijn eerste bod

Hoe denken jullie daarover? Valt het jullie ook op? Hebben jullie ervaring met engelstalige verkopers?

Met dit lijstje erbij zou ik me er niet al te druk om maken of iemand in het Nederlands of fatsoenlijk Engels communiceert.

Je kunt altijd een keer pech hebben als je voor verzending kiest, ook door een slechte verpakking of onzorgvuldige bezorgdienst. Daarom ophalen als het risico je te groot is, of het dichter bij huis zoeken als het echt te ver weg is. Voorstellen om ergens in het midden af te spreken heeft voor mij zowel wanneer ik wilde kopen als wanneer ik wilde verkopen ook vaak goed gewerkt.

Als je als land jaar in jaar uit 100.000 mensen binnen laat is het niet zo gek dat je Engelssprekenden treft op marktplaats. De andere kenmerken die je noemt zijn veel belangrijker en wekken vertrouwen.

als iemand niet wil bellen is dat meteen verdacht.
dan zou ik adviseren daar geen zaken mee te doen.
ik ben nog nooit opgelicht al hebben ze het drie keer geprobeert.
Als iemand raar communiceert en niet wil bellen moet je daar geen zaken mee doen. maakt verder niet uit if ze engels zijn.
zijn ze verdacht rek dan tijd een oplichter kan niet langer dan 8 dagen mensen oplichten.
is de prijs te mooi om waar te zijn dan uhhh.... is de prijs te mooi om waar te zijn.
willen ze bellen kun je altijd wat specifieke vragen stellen. vaak weten oplichters niet heel diepe dingen.

doe ook altijd een reverse image search.
maar als iemand telefonisch beschikbaar is en kan ook wat dingen vertellen over de apparatuur dan zit het meestal wel goed.
Als iemand niet wil bellen zegt dit helemaal niets,behalve dat die niet wil bellen.

Als ik iets wil kopen,en ik zie mij genoodzaakt om met de verkoper te moeten bellen,dan ben ik al niet wijs bezig,want dat wil zeggen dat ik alle op snellere wijze te bekomen informatie al niet heb/krijg,dat is dan al een no-go.

Wat ik wel al gehad heb xkeer is dat de verkoper wil dat ik bel (terwijl ,ik dat niet zo direct wil) ,in het duits bvb,wat een brabbelzooi is dat,maar wel zo een R8M met 8 kaarten gescoort voor 50euro.

Ik werd vorig jaar op marktplaats benaderd door een engels sprekende afrikaan. Hij zocht goedkope muziekgear voor de export en deed iets met de kerk. Ik heb toen voor XXXX euro allemaal overbodige zooi voor lage handelsprijzen aan hem verkocht. Ik denk 2 kuub aan dozen in totaal. Veel ervan had een reparatie nodig maar dat vond ie niet erg, dat konden ze daar wel fiksen. Werd hier thuis opgehaald door een andere relaxte afrikaan met aanhanger die gebrekkig NL sprak en de boel op de boot zou zetten. Klein spul ging alvast via vracht vliegtuig. Ik heb uit eigen service initiatief alles vrachtveilig ingepakt met op maat gesneden piepschuim, flightcases (onderdeel van de deal) en stevige dozen. De daadwerkelijke koper was nog in afrika ivm corona reisrestricties. Alles werd cash afgerekend, ik had van tevoren een vals geld detectie machine gekocht (bol.com: Safescan valsgelddetector 155S). Alles was in orde, mooie deal, iedereen blij. Zo kan het dus ook, ookal had ik HEEL ERG twijfels om de deal door te laten gaan tijdens communicatieproblemen op de whatsapp. Ik had alles gefotografeerd van verschillende hoeken en op de ochtend van de deal wist meneer niet meer precies wat er wel en niet bij zat voor de afgesproken prijs ondanks duidelijke lijstjes met prijzen in eerdere berichten van mijn kant. Dan moest ik die gaan forwarden naar hem .... en zeggen welke foto's erbij hoorden.

Sinds ik alleen nog maar Behringer bij Bax koop ben ik nog niet 1x gescammed.
Ja behalve dan dat het een goedkope imitatie kloon bleek te zijn.

Hehe, inderdaad... Dat soort lui wimpel ik direct af of ik moet wel extreem urgent van iets afmoeten.

Ik heb in het verleden het nodige via marktplaats.nl verkocht. Altijd zette ik in de advertentie erbij dat geïnteresseerden me mochten bellen als ze meer informatie zouden willen ontvangen. Dat heeft weinig te maken met tyre kicking of snel van mijn aanbod af willen, en alles met een beetje extra service en vertrouwen bieden aan een potentiële koper. Ik verbaas dan ook een beetje me over woorden als "onzin" en "direct afwimpelen". Ik moet er wel bij schrijven dat ik de optie tot bieden nooit had aanstaan, en dat ik op vragen als "wat is je uiterste prijs?" nooit reageerde.

Back