GAS Therapy: ga je koopverslaving te lijf :)

Als je op het punt komt dat je je best veel gear hebt (en dat heb ik) en er alles mee kunt maken wat je kunt bedenken dan is verder zoeken naar nog meer gear (in ieder geval wat mij betreft) doelloos. Totaal geen last meer van GAS. Ik wissel gewoon steeds mijn synths in mijn 1 m2 studiootje en dan voelt het iedere keer weer als nieuw terwijl de leercurve naar nul is gedaald. Soms blijven spullen een half jaar ongebruikt staan en een andere keer worden ze dagelijks gebruikt. Op dit moment vormt de Korg Z1 het centrum van mijn opstelling totdat hij weer naar de achtergrond wordt geschoven. Zo heb ik mijn eigen kringloopwinkeltje met mijzelf als klant.
Ook mijn moto.Eentje binnen,eentje buiten.

Nul mutto hier, ik koop gewoon alles wat me leuk lijkt. Leven is maar kort. al moet ik ook wel weer eerlijk toegeven dat ik al lang niets boeiends meer heb gekocht omdat er niets nieuw uitkomt wat mij echt kan bekoren. Maar als ik iets zou willen en ik kan het betalen. Fuck it, kopen dat ding.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Het blijft leuk een nieuw apparaat mits dat geen Elektron is te ondekken.

Anyhow de meeste mensen leven van plezier naar plezier moment.

Maar ik ga geen keuken bouwen om daar dan geen gerechten te maken. Er moet wel lekkers in de vorm van tracks uit komen.
Anders zie ik het nut niet.
Alles draaid om tracks, de ingrediënten, specerijen en kookgerei wat daar voor nodig is is daar secundair aan.
En ook zo veel mogelijk handgemaakte gerechten en weinig kant en klaar.
Ik hoor ook veel liever een goede muzikant dan dat ik een dure synth of gitaar zie.
Maar goed ieder zijn eigen plezier.

Wat moet ik zeggen.. jij ziet het nut niet, ik wel, ik bouw op meerdere vlakken aan verschillende dingen, niet alles geeft gelijk resultaat, niet alles heeft altijd prioriteit. Als ik straks mijn studio op orde heb en ik heb tijd over dan kan ik er wat doen. Tot die tijd is het bouwen aan. Maar het is niet alsof het leven alleen uit de studio bestaat, er is meer te doen dan dat alleen.

Toen ik de hobby begon had ik begroot dat een leuke hobby best €1000 per jaar mocht kosten, wat ik makkelijk kon betalen.
Toen kwam ik er achter dat het geen geld kwestie was maar een van creativiteit. Alle gewone en gekke geluidjes kon ik al maken.
Toen was ik meteen van het gas af geen enkele sinth met toetsen heb ik meer, alles verkocht vanwege de ruimte gebrek.
Alleen digitale-hardware-midi-moduuls-midi-in met masterkeyboards met alleen midi-out. Dit om zoveel mogelijk voor de risico spreiding mocht er een onderdeel kapot gaan. De goedkoopste complete alleen preset-sintmoduul was €45 nieuw daar kun je geen buil aan vallen. De rest is tweedehands.

Laatst gewijzigd:
Wat moet ik zeggen.. jij ziet het nut niet, ik wel, ik bouw op meerdere vlakken aan verschillende dingen, niet alles geeft gelijk resultaat, niet alles heeft altijd prioriteit. Als ik straks mijn studio op orde heb en ik heb tijd over dan kan ik er wat doen. Tot die tijd is het bouwen aan. Maar het is niet alsof het leven alleen uit de studio bestaat, er is meer te doen dan dat alleen.
Nou ik zie net jouw setup en lijkt me dat je nog wel plek hebt voor meer. :)
Mijn punt is gewoon dat het voor mij om muziek maken gaat. Tracks bouwen.
Andere mensen hebben weer een andere beleving. Maar daar heb ik minder mee.
Moet iedereen lekker zelf weten.

Maar goed er is met gear natuurlijk wel een process van uitproberen en ontdekken wat weer in lijn is met het creatieve process.

"Tone is everything"

Ik zit persoonlijk wel aan de max en ben hard aan het puzzelen om er 1 werkend geheel van te maken. Das niet makkelijk met synths, strings, amps, outboard, mixer etc...
Ben ook in een fase in mijn leven waar ik niet of minder mijn gelijk hoef te halen en de drang van absorberen van kennis word minder.
Begin nu juist gebruik te maken van die kennis.

Datzelfde process zie ik nu ook in mijn studio. Dingen beginnen een plek te krijgen.

Nul mutto hier, ik koop gewoon alles wat me leuk lijkt. Leven is maar kort. al moet ik ook wel weer eerlijk toegeven dat ik al lang niets boeiends meer heb gekocht omdat er niets nieuw uitkomt wat mij echt kan bekoren. Maar als ik iets zou willen en ik kan het betalen. Fuck it, kopen dat ding.
Kijk, that's how you do it. Geen gezeik, elke synthleverancier rijk :D

Nou ik zie net jouw setup en lijkt me dat je nog wel plek hebt voor meer. :)
Mijn punt is gewoon dat het voor mij om muziek maken gaat. Tracks bouwen.
Andere mensen hebben weer een andere beleving. Maar daar heb ik minder mee.
Moet iedereen lekker zelf weten.
Maar dan heb je me nog steeds niet goed gehoord, tracks bouwen doe ik met software. Dat gaat namelijk veel beter (bij mij) hardware heb ik gewoon om te pielen en te spelen, misschien rolt er wat leuks uit, maar die verwachting heb ik niet.

De hardware setup die ik heb leidt ook tot heel andere soort herrie dan wat ik met de computer maak. Het is is ongepolijste herrie vs compleet afgemixte tracks.

Als ik zin heb om te pielen dan slinger ik mijn hardware aan, wil ik een track gaan bouwen, dan ga ik achter mijn computer zitten. (Staat tegenover wat je op de foto ziet, een luie stoel, een mac mini, groot scherm, koptelefoon, je kent het wel)

Overigens staat op de foto nog niet alles, de rest van de synths staan elders te wachten tot ze weer mogen. :D

Eigenlijk zou ik 3 setups willen,

Een voor dance / tekno
Een voor traditionele synth muziek
Een voor plugin muziek

Eigenlijk heb ik 1 en 3 nu staan, alleen 2 moet nog. Nou ja.. moet..

Datzelfde process zie ik nu ook in mijn studio. Dingen beginnen een plek te krijgen.
Mijn pintje krijgt een prominent plekje.Is ook een tool om inspiratie op te doen.😎

Synthverslaving is zoals een drankverslaving, je geraakt er moeilijk vanaf.Maar als je die 2 combineert dan zit je in de armoede maar ben je wel...hik...gelukkig.Er zijn. mensen die gezond leven, weinig uitgeven, maar met een depressie zitten.T'is maar hoe je het bekijkt.🙃

3800753
De gene met al deze synths heeft duidelijk een GAS verslaving 😄

Als je zoveel hebt staan is er vaak een klinische verklaring, niemand kan goedpraten dat je dat allemaal nodig zou moeten hebben (25+ subtractieve synths, 10 romplers etc )om synthgeluiden naar voren te toveren. Voer voor psychologen enzo. Het principe van hoarders zeg maar. Ik ga even chargeren hier; een saw met een lpf hoef je echt niet uit 40 verschillende synths te hebben klaarstaan.
Het schiet zijn doel kompleet voorbij, ipv muziek maken, zit je te pielen met voedingen/kabels/midikanalen op elkaar afstemmen, groundloops, sysex banken organiseren etc. Het stimuleert uitstelgedrag.

Persoonlijk probeerde ik wel alle verschillende synthesevormen (FM/LA/Sub/Mod/Rom/Sam etc )in huis te hebben in 1 of 2 variaties, dan kom je ook al op een berg spul. En dat was al veel te veel eigenlijk.

Geloof me, je hoeft echt geen jaren 80 1-2 VCO analoog te hebben in 40 verschillende variaties:D

Back