GAS Therapy: ga je koopverslaving te lijf :)

Geloof me, je hoeft echt geen jaren 80 1-2 VCO analoog te hebben in 40 verschillende variaties:D
Ik deel deze mening maar mensen moeten dat lekker zelf weten.
Dan beter jer geld in zoveel verschillende synths dan bv in een patser auto.
Synths doen mij meer dan auto's.
Maar goed iedereen heeft zijn eigen smaken en ideeen.

Ik zelf heb idd een collectie van FM/Subtractief/Rompler/Modular/Buchla

Weet je wat pas zonde is van je geld?
  • Uit eten. Ligt de volgende dag als een stinkende bruine hoop in de pot.
  • Reizen. Kost een vermogen, en je houdt er niets tastbaars aan over.
  • Mode. Vandaag betaal je de hoofdprijs, over een jaar in de Zak van Max.
  • Stapavond. Een sixpack Schültenbrau is veel goedkoper en word je net zo toeter van.
  • Goede whiskies en cognacs. Pis je twee uur later toch weer uit.

Uiteindelijk kun je iedere liefhebberij wel de nek omdraaien in het koude licht van de (schijn)ratio.

er zit een verschil tussen keuze tussen een synth hebben en een ziekelijke verzamelingsdwang te hebben. Waar de grens ligt weet ik niet niet maar als ik 25stuks jaren 80 analogen naast elkaar zie, denk ik dat de grens wel aardig in zicht is van wat je nog gezond kan noemen.

Voor de rest moet iedereen lekker zelf weten waar je je poen aan uitgeeft natuurlijk. Ik heb als stelregel, je kan het beter aan XXXXX uitgeven dan aan heroine :P

Als je zoveel hebt staan is er vaak een klinische verklaring, niemand kan goedpraten dat je dat allemaal nodig zou moeten hebben (25+ subtractieve synths, 10 romplers etc )om synthgeluiden naar voren te toveren. Voer voor psychologen enzo. Het principe van hoarders zeg maar. Ik ga even chargeren hier; een saw met een lpf hoef je echt niet uit 40 verschillende synths te hebben klaarstaan.
Het schiet zijn doel kompleet voorbij, ipv muziek maken, zit je te pielen met voedingen/kabels/midikanalen op elkaar afstemmen, groundloops, sysex banken organiseren etc. Het stimuleert

Geloof me, je hoeft echt geen jaren 80 1-2 VCO analoog te hebben in 40 verschillende variaties:D
Helemaal mee eens waarom stoppen bij 40 variaties als het er meer kunnen zijn.

Maar goed nodig is het nooit. Eventueel als je er je geld mee verdient is het wel niet nodig hebben een reden om het wel of niet te kopen. Maar voor de meeste is het een hobby.

Iedereen moet lekker zelf weten waar ie z'n geld aan uitgeeft uiteraard.
Aan de andere kant moet iedereen ook lekker zelf weten wat zijn mening is over GAS en grote synth verzamelingen.
Voor mij is muziek het einddoel en zou een grote verzameling hardware synths daaraan eerder in de weg staan dan een bijdrage leveren. Misschien zou dat anders zijn als ik er nog meer tijd voor had en me er volledig op kon toeleggen.
En natuurlijk alle power aan degenen die met (heel) veel gear er ook veel uithalen qua muziek.

Bij het verzamelen van hardware kan maar hoeft muziek niet het einddoel te zijn natuurlijk, sommigen vinden het machtig om steeds weer met geluid bezig te zijn en een compositie en arrangement dat interesseert ze niet echt.
En je hebt de verzamelaars natuurlijk ook nog, die zijn er in elke categorie van wat je maar kan bedenken tot sigarenbandjes aan toe waar ik me nou weer helemaal niets bij kan voorstellen.
Volgens mij had Moby zo ongeveer elke drumcomputer die er uitgebracht was als ik het me goed herinner, uiteindelijk heeft ie een groot deel verkocht dacht ik.

ik heb daar persoonlijk dus niets mee.
Its all about music.
Maar goed ik snap wel dat anderen zo hun plezier hebben.
En ga dat verder niet veroordelen.
Verschillende mensen verschillende pleziertjes.

ik heb daar persoonlijk dus niets mee.
Its all about music.
Maar goed ik snap wel dat anderen zo hun plezier hebben.
En ga dat verder niet veroordelen.
Verschillende mensen verschillende pleziertjes.
Jouw hok staat anders ook aardig vol Tim :D Meer dan menige band meesleept denk ik zo

er zit een verschil tussen keuze tussen een synth hebben en een ziekelijke verzamelingsdwang te hebben. Waar de grens ligt weet ik niet niet maar als ik 25stuks jaren 80 analogen naast elkaar zie, denk ik dat de grens wel aardig in zicht is van wat je nog gezond kan noemen.

Voor de rest moet iedereen lekker zelf weten waar je je poen aan uitgeeft natuurlijk. Ik heb als stelregel, je kan het beter aan XXXXX uitgeven dan aan heroine :P

Het is net als Pokemons: spaar ze allemaal!!

ja mooi toch :)
Als ik er klaar mee ben zou het niet zo vol meer zijn/lijken.

Maar ik heb dus niets met gear verzamelen en daar dan geen tracks mee te maken.
Dat vind ik zonde maar dat is mijn beleving.
Er zijn ook mensen die lauter sounddesigner zijn of keyboard spelers die het gewoon bij hun presets houden.
Allemaal best. Maar mijn persoonlijke beleving gaat om tracks.
Iets maken, compleet van begin tot einde. De muziek schrijven, spelen en opnemen en dan het zelf afluisteren.
Daar kick ik op.
Niet op een Moog One die daar een beetje bij staat.
Wel een Moog One waar Matt Johnsen een lekkere jazzy/funky progressie op speelt.

Beetje zoals je garage vol zetten met mooie surfboards maar dan nooit gaan surfen.
Tja de meeste surfers hebben wel meerdere boards. 1 tjes voor rif breaks, een gun voor heel hoge golven etc.
Dat is dus geen verzamel drang als dingen ook echt worden gebruikt.

Nou nu is het effe genoeg. Nu effe kijken waar mijn nieuwe synth blijft :-)

Maar ik heb dus niets met gear verzamelen en daar dan geen tracks mee te maken.
Nee, daar heb ik ook niet zoveel mee. Het moet voor mij wel een functie vervullen en niet alleen maar mooi/exclusief staan wezen zonder gebruikt te worden. Gear die bij mij niet gebruikt wordt, gaat er vroeg of laat uit.

Bij mij ligt het probleem vooral welke stijl muziek ik op dat moment wil maken. Sommige synths, drumdoosjes en samplers zijn uitstekend voor het ene maar dan weer niet voor het andere. En op die manier raakt de kamer nogal snel vol...

Toch maar even reageren.
De gene met al deze synths heeft duidelijk een GAS verslaving 😄
Klopt! :)

Verder snap ik het afgeven niet zo op deze passie of het verzamelen in deze draad.. of het anderen de maat moeten nemen.. Dit is een synthesizer forum toch?? Ik kan slecht afscheid nemen van bepaalde modellen ook al lijken ze op elkaar.. en als ik het wel deed kreeg ik vaak spijt. Als ik daarmee verzamelaar ben? Prima. En ook al is er nu een fase dat ik er niet zoveel mee doe.. Ik heb in het verleden hier genoeg gedeeld met alles wat ik heb en geluid maakt.. obsessief bezig zijn met tracks maken.. en meer en meer inzien hoe kansloos het eigenlijk is. De vele topics die over het aandacht voor je muziek generen gaan.. de telleurstelling dat het toch nooit wat wordt.. genoeg voorbeelden van geniale muziek die ongehoord blijft.. De principes die je allemaal overboord moet gooien om aandacht te krijgen, overal jezelf belangrijk moeten vinden en van je laten horen.. Dat moet ik allemaal niet..

Een kennis van me, die in de ninetees is begonnen (toen ik alles net wegdeed) heeft me later toch weer aangestoken. Gelukkig.. :) Hij heeft nog meer dan ik.. iig een aantal collectors waar ik niet aan toe kwam. Elka Synthex, ARP2600, Synton Syrinx, etc.. of de ruimte niet voor had.. CS80 (100kg!!). Super sociaal persoon met een enorme passie voor muziek die middenin het leven staat. Gewoon een goeie baan heeft en eigenlijk drummer is. Moet je er dan persee muziek mee maken?? Hij geniet zelf vooral van het unieke geluid wat zo'n apparaat produceert. En zo zie ik mijn verzameling ook een beetje, altijd een feestje om er 'n paar op te kunnen stellen als ik dat wil en even in op vakantie gaan... ik heb ze en ik hou ze lekker bij me.. :P

Van mijn kant is het absoluut geen afgeven.
Ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat hij/zij leuk vind.
Het is gewoon mijn ding niet.
En liever synth dan auto's verzamelen :)

Van mijn kant is het absoluut geen afgeven.
Ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat hij/zij leuk vind.
Het is gewoon mijn ding niet.
En liever synth dan auto's verzamelen :)
in deze tijd moet je echt loaded zijn wil je bepaalde vintage dingen kopen.. sommige exemplaren die ik kocht hebben nu een 10-voudige vraagprijs.. als je ze al tegenkomt. Dus dan houdt het met een gemiddeld jaarsalaris snel op. Ook Electrische Piano's trouwens. Wurly, Rhodes en Clavinet, alleen nog maar bij handelaren te koop. Toen ik ze kocht was het net iets boven de 1000 euro ofzo. Er is nu best wel veel inflatie maar dat was een heel lange tijd niet zo.

Back