Wat doet piano spelen met je brein.

Je moet dit niet uren per dag zitten doen.En het zit in mijn muzikale passie om het te doen, dat is een soort gymnastiek voor de vingers, het leert je om vlug en accuraat te spelen.
Iedereen heeft zo zijn eigen methode en in hoeverre wil je bekwaam zijn zoals je zei.Ik wil goed zijn en dat vergt de nodige oefeningen, geduld,karakter en je creëert er pleziere in een doel te bereiken.
Nee,ik persoonlijk kan niet tevreden zijn met wat beetje tokkelen op een synth,piano.
Daarom dat ik me zo erger met die YT filmpjes waarop velen echt nauwelijks kunnen spelen, soms op zeer dure synth's.
Hoeveel mooier zou het zijn als je echt goed kunt spelen.Maar ja het vergt wilskracht en tijd en saaie oefeningen.😉
En toonladders leren zou ik wel doen als je van plan bent te gaan componeren.
Helemaal mee eens, goed topic ook!

Een voordelig aspect dat zeker niet mag ontbreken, is het sociale deel: zonder m'n muziek(interesse) was ik nooit in contact gekomen met heel veel mensen. Het heeft me veel gekost, maar zoveel opgeleverd. Klopt helemaal wat je schrijft, die eerste jaren zijn zwaar en dat moet ook zo zijn.. die meters moet je maken, netals de 'kruipfase' die je zgn niet moet overslaan. En liefst zonder foute dingen aan te leren, daar krijg je later last van.. zoals iemand die zonder metronoom heeft geoefend, en vaak stopt na een foutje: gefeliciteerd, je hebt jezelf aangeleerd te stoppen, en onstrak te spelen. Een getraind speler kan ongemerkt een 16e noot overslaan, om een fout te verdoezelen/voorkomen.

Daarna wordt het alleen maar leuker, niet perse makkelijker. Speel nu 37 jaar en voel nog lang niet dat ik 'er ben', hopelijk gebeurt dat ook nooit.

Wat voor mij hielp om het leuker te maken, beter gezegd, om nieteens te beseffen dat het mss niet leuk is: Kies een nummer naar je hart en ga bronzoeken. Zoek alles maar dan ook alles op waarom jij dat stukje zo tof vind, wat gebeurt daar allemaal, wat voor instrumenten hoor je, wat doet diegene daar en wie is het eigenlijk? Wat zijn zijn/haar roots? En duik ook in die roots om te analyseren hoe diegene ertoe gekomen is, dat zo en zo te spelen (style-figuur).. ook als dat betekent dat je door Gospel moet ploegen, of muziek die je nooit zou opzetten. Gospel / A Capella is trouwens supergoed voor je harmonie-brein!

Zo behoudt je een stuk context en focus in de moeilijke leerweg, je liefde voor al die kippenvelstukjes. Je moet dat harde en soms saaie werk eigenlijk ongemerkt doorkomen..

Voorbeeld: Probeer eens een periode (of gewoon altijd :P ) de bas mee te neurien van alle nummers die je hoort.. dan ben je 'ongemerkt' toch aan het leren, tijdens je werk, thuis, etc

Laatst gewijzigd:
Kies een nummer naar je hart en ga bronzoeken. Zoek alles maar dan ook alles op waarom jij dat stukje zo tof vind, wat gebeurt daar allemaal, wat voor instrumenten hoor je, wat doet diegene daar en wie is het eigenlijk? Wat zijn zijn/haar roots? En duik ook in die roots om te analyseren hoe diegene ertoe gekomen is, dat zo en zo te spelen (style-figuur).. ook als dat betekent dat je door Gospel moet ploegen, of muziek die je nooit zou opzetten.
Zeker goed voor je algemene ontwikkeling qua muziek, er zijn best wel wat mensen die vooral van één bepaalde muzieksoort houden en daar veel induiken en beluisteren maar er gaat een wereld voor je open als je zonder vooroordeel naar allerlei muziek luistert.
Al moet ik zeggen dat ik zelf wel veel beluister maar ook niet alles, bijv moderne klassieke muziek daar kan ik moeilijk naar luisteren en ik snap er ook niet veel van en ook zal ik niet voor m'n plezier muziek opzetten die een beetje de populaire Nederlandse smaak is, zeg maar wat tegenwoordig het genre Jan Smit en al de andere Nederlandse sterren vertegenwoordigt alhoewel sommigen zoals Nick en Simon best leuke songs maken en die kan ik wel weer waarderen.
Voorbeeld: Probeer eens een periode (of gewoon altijd :P ) de bas mee te neurien van alle nummers die je hoort.. dan ben je 'ongemerkt' toch aan het leren, tijdens je werk, thuis, etc
da's wel een goeie voor die mensen die van nature wat minder gevoel voor ritme hebben en zo toch tijdens het werk of zo een beetje oefenen.

Zeker goed voor je algemene ontwikkeling qua muziek, er zijn best wel wat mensen die vooral van één bepaalde muzieksoort houden en daar veel induiken en beluisteren maar er gaat een wereld voor je open als je zonder vooroordeel naar allerlei muziek luistert.
Al moet ik zeggen dat ik zelf wel veel beluister maar ook niet alles, bijv moderne klassieke muziek daar kan ik moeilijk naar luisteren en ik snap er ook niet veel van en ook zal ik niet voor m'n plezier muziek opzetten die een beetje de populaire Nederlandse smaak is, zeg maar wat tegenwoordig het genre Jan Smit en al de andere Nederlandse sterren vertegenwoordigt alhoewel sommigen zoals Nick en Simon best leuke songs maken en die kan ik wel weer waarderen.

da's wel een goeie voor die mensen die van nature wat minder gevoel voor ritme hebben en zo toch tijdens het werk of zo een beetje oefenen.
Inderdaad, zélfs Nick en Simon :D af en toe best aardig hoor, zou er alleen geen 'CD' van kopen, maar muzikaal zijn ze wel ja.

Wellicht staat de moderne klassieke muziek je niet zo aan, omdat ze de essentie niet goed/juist pakken? Bijv. omdat ze het style-figuur nadoen denkende dat dàt is wat de essentie ervan is, terwijl ze niet goed aan bronzoeken hebben gedaan. Geen idee, ben niet zo bekend met moderne klassieke muziek, ik speculeer nogal hier.

Laatst gewijzigd:
Wellicht staat de moderne klassieke muziek je niet zo aan, omdat ze de essentie niet goed/juist pakken? Bijv. omdat ze het style-figuur nadoen denkende dat dàt is wat de essentie ervan is, terwijl ze niet goed aan bronzoeken hebben gedaan. Geen idee, ben niet zo bekend met moderne klassieke muziek, ik speculeer nogal hier.
Ja ik snap dat als je het niet kent dat het je niet veel zegt, ik ben er ook niet in thuis maar een paar namen ken ik wel.
Om maar een voorbeeld te geven al luister ik het niet vaak maar iets van Chopin, Mozart, Liszt dat kan ik volgen ook al mis ik een beetje de swing natuurlijk in dit soort muziek maar als je je mee laat nemen dan kan het qua sfeer/stemming best prettig zijn om af en toe naar te luisteren maar moderne klassieke muziek is voor zover ik het gehoord heb meer abstract en ik kan er gewoon niet veel mee.
Voor mij is het net zoiets als het verschil tussen jazz en free jazz, jazz kan ik volgen en luister ik soms maar free jazz zonder veel structuur zegt me niets.
Modern klassiek komt op mij nogal over als "bedachte muziek" het klinkt voor mij nogal gestudeerd en weinig emotie of ik herken het gewoon niet of mis ik de scholing, dat kan ook.
Misschien dat een ander daar wel iets meer over kan vertellen en zeggen waarom het zo prettig is om naar te luisteren.

Louis Andriessen is de eerste die in me opkwam maar hier ga ik niet even lekker voor zitten;

Ben nu bezig met een werkje van Beethoven Moonlight sonata 3rd movement.
Op YT staan er speel voorbeelden genoeg.Het arpeggio stukje in het begin is gewoonweg prachtig.door de technische oefeningen al die jaren speelde ik dit stukje al na 2 minuten.
Bloed,zweet en tranen na al die jaren brengt gewoon een gelukzaligheid over je heen als je iets kunt.

Raad:mediteren!Leer je concentreren tijdens het oefenen, dan neem je alles sneller op.Velen hun gedachten wijken af tijdens het oefenen, zo maak je veel fouten.Mediteren kun je simpelweg vlot leren, door dagdagelijkse dingen zoals bv aardappelen te schillen en je concentratie daar op te richten.Probeer dat gewoonweg al een minuut vol te houden.

Ja, da's een mooi stuk muziek en voor mij is dat prettig luisterbaar terwijl het voorbeeld van Andriessen is voor mij wat te abstract om het maar zo te zeggen.
Uiteraard geeft het veel voldoening als je op een gegeven moment een stuk in de vingers hebt.
Als jonge jongen luisterde ik met regelmaat naar klassieke muziek maar vooral de bekendere composers, een buurman had veel lp's dus zat ik daar af en toe als jochie van 10, 12 jaar.
Maar om eerlijk te zijn ben ik later toch meer naar andere muziek gaan luisteren en heel af en toe nog wel 'ns iets klassiek.

Meditatie is prima natuurlijk voor je innerlijke rust en focus, vroeger wel periodes aan meditatie gedaan, ook nog Trancedente Meditatie een tijdje maar da's lang geleden hoor.

Voor een erg praktische manier van oefenen op de toetsen kan ik Melodics aanraden ( www.melodics.com ). Speelt als een game met levels, achievements, scores, streaks die je bijhoudt door minimaal 5 minuten per dag te spelen etc. maar dan dat je ondertussen daadwerkelijk een handige vaardigheid leert. Ook om met een padcontroller fingerdrums te oefenen of drums met een elektrisch drumstel, overigens. Ik oefen zelf ook met pads met dit programma.

Ik gebruik dit nu al een aardige tijd om dagelijks mee te oefenen en ja, ik kan beamen dat het soms pittig hard oefenen kan zijn om goed te leren spelen en verder te komen! Ik geloof van harte dat dit een beroep doet op zoveel functies van je brein en van je fysieke functies. Ga hier nog een tijd lol (en soms frustratie) mee hebben maar ook erg tof als je het eenmaal haalt om goed te doorspelen.

Dit is precies waar ik naar op zoek was. Ik krijg alleen niet helemaal helder of het ook werkt met een microkorg xlplus als midiklavier...

Er is inderdaad een gratis versie om mee te beginnen en te proberen! Geen idee of het mappen lastig is eerlijk gezegd, zelf gebruik ik een midikeyboard en een padcontroller die allebei gelijk plug & play waren. Geen mapping nodig.

Op YT staan er speel voorbeelden genoeg.Het arpeggio stukje in het begin is gewoonweg prachtig.door de technische oefeningen al die jaren speelde ik dit stukje al na 2 minuten.
Bloed,zweet en tranen na al die jaren brengt gewoon een gelukzaligheid over je heen als je iets kunt.

Raad:mediteren!Leer je concentreren tijdens het oefenen, dan neem je alles sneller op.Velen hun gedachten wijken af tijdens het oefenen, zo maak je veel fouten.Mediteren kun je simpelweg vlot leren, door dagdagelijkse dingen zoals bv aardappelen te schillen en je concentratie daar op te richten.Probeer dat gewoonweg al een minuut vol te houden.

Ja, die is mooi. Zou leuk zijn om eens wat van je te horen.
Bij mij staat piano spelen even op een lager pitje vanwege andere (muziek gerelateerde) activiteiten maar ik kom er altijd weer naar terug.
Jammer dat er maar 24 uur in een dag zitten...

Mooie infografiek en beslist interessant!

Persoonlijk vind ik Zach met z'n gratis (en laaggeprijsde andere) cursus Piano Superhuman de allerbeste.
Half uurtje oefenen per dag. Diverse korte oefeningen in 1 blok en
een manier om alles bij te houden, qua vorderingen.

Hij is wel vaak over enthousiast, maar dat neem ik er voor lief bij.
Te vinden op jij-buis overigens. 😉👍

Back