Wat doet piano spelen met je brein.

sinew1958

Je hebt niet veel nodig om mooie muziek te maken.
Piano spelen is goed voor je gezondheid.
Vermindert stress, beter oog-handcoördinatie,zorgt voor soepele handen en gewrichten, houd je hersenen gezond, zorgt voor een goed humeur, goed voor je zelfvertrouwen,.....

281073408_5018305561581094_7101668173859763772_n.jpg

In mijn ervaring is het ook hele goede afleiding om "uit je hoofd te komen".
Bijvoorbeeld na een drukke werkdag, als er nog van alles in je hoofd rondgaat. Even achter de piano kruipen en je er bent er zo uit.
Stukje hardlopen kan ook natuurlijk, maarja daar ga je van zweten. :D

Pianist worden kan wel wat frustraties opleveren, ben ik achter...
Voor niets gaat de zon op.
Moet eens lachen dikwijls te lezen op internet,'leer piano spelen in 3 maanden',ja je leert een paar songs en dat is het.Geld afzetterij.
Het is de techniek dat je moet leren.
Techniekoefeningen zijn een middel om een doel te bereiken. Een heel belangrijk. Ze kunnen soms saai en onmuzikaal lijken, maar ze zijn een essentieel hulpmiddel om beter te worden op je instrument. De beste van de beste rock muzikanten zoals Rick Wakeman,Jon Lord,Keith Emerson hebbenl eindeloze uren om hun techniek te ontwikkelen door middel van oefeningen gedaan, dus het is goed geïnvesteerde tijd. In de key-wereld zijn de beste techniekoefeningen te vinden in de klassieke literatuur.Omdat deze al eeuwen bestaan, nu heb je rock scholen maar gebruiken allemaal de techniek klassiek.Hanon is een goed voorbeeld, doe ik nog regelmatig.
Investeer in deze oefeningen en leer niet songs van buiten te spelen,je bereikt daar niets mee en na een tijd constateer je dat je geen bal kunt spelen.
Later kun je de songs spelen zo easy dat je er tientallen per dag kunt doen.rif's,arpegio's,enz,zijn voor mij gesneden koek.
Gebruik ook altijd een metronoom.Oefening baart kunst.15 a 20 minuten per dag en je komt al een heel eind ver.Geloof me ik speel al 55 jaar.

ik kan geen piano spelen (jammergenoeg) maar hoe leer je nu die toonladders.. eindeloos oefenen? Mayor scale in C, in C#, D, D# etc. Minor scale in C, in C#, D, D# etc. Pentatonic mayor, minor..
Dit zou ik nu alleen kunnen door de afstand te tellen tussen de keys... no way dat ik dat kan onthouden of blind kan spelen..

Ik denk dat het in mijn geval gewoon onmogelijk is om dat nog te leren.. Een midi tooltje waarbij in enkel de juiste noten van de scale kan spelen helpt me enorm..

Screen Shot 2022-08-17 at 11.33.49.png

(D# - Pentatonic Minor)

ik kan geen piano spelen (jammergenoeg) maar hoe leer je nu die toonladders.. eindeloos oefenen? Mayor scale in C, in C#, D, D# etc. Minor scale in C, in C#, D, D# etc. Pentatonic mayor, minor..
Dit zou ik nu alleen kunnen door de afstand te tellen tussen de keys... no way dat ik dat kan onthouden of blind kan spelen..

Ik denk dat het in mijn geval gewoon onmogelijk is om dat nog te leren.. Een midi tooltje waarbij in enkel de juiste noten van de scale kan spelen helpt me enorm..

Bekijk bijlage 3826172
(D# - Pentatonic Minor)
Ga dat niet uitleggen.Vul gewoon in google 'leer toonladders' en je krijgt een reeks websites te zien die je dat uitleggen.Je zegt in je tekst 'eindeloos oefenen',ja dat is gewoonweg zo uren en uren oefenen.Zoals bv basketballers die jaren steeds weer ballen naar de ring gooien, om steeds beter te worden, het onderscheid je van de goeien en de slechte.

Laatst gewijzigd:
Ga dat niet uitleggen.Vul gewoon in google 'leer toonladders' en je krijgt een reeks websites te zien die je dat uitleggen.

snap ik, hoeft ook niet. Dit is ook geen 'leer piano spelen' site...

snap ik, hoeft ook niet. Dit is ook geen 'leer piano spelen' site...
Raad.Neem minimum een jaar of drie pianolessen dan heb je een stevige basis om alleen verder te gaan, dan kun je wat er allemaal op internet staat vlot(ter)interpreteren.Leer je graag songs spelen dan is notenleer onontbeerlijk,er staan duizenden op internet gratis.

Raad.Neem minimum een jaar of drie pianolessen dan heb je een stevige basis om alleen verder te gaan, dan kun je wat er allemaal op internet staat vlot(ter)interpreteren.Leer je graag songs spelen dan is notenleer onontbeerlijk,er staan duizenden op internet gratis.
Het ligt maar net aan je doel denk ik of pianolessen belangrijk zijn, wil je virtuoos worden of heel goed in klassiek of jazz bijv ja dan is het zeker belangrijk maar wil je dat?
Lessen kunnen altijd wel helpen natuurlijk maar ik vind dat er nog wel'ns teveel nadruk wordt gelegd op techniek.
Je leest dat ook wel vaak bij interviews van muzikanten dat ze in hun jeugd vreselijk saaie oefeningen moesten doen ipv de dingen te leren waar hun interesse lag en dat ze zich een stuk happier voelden op het moment dat ze zelf aan de gang gingen, leuk is minstens zo belangrijk als serieus, iets wat je niet leuk of interessant vindt verlies je al gauw interesse voor.
Zeker tegenwoordig met youtube kan je precies datgene eruit pikken wat je leuk vindt en/of nodig hebt om jouw stem te laten horen via een instrument, da's toch het belangrijkste lijkt me en heb je daar veel techniek voor nodig dan ga je vanzelf al die toonladders en seventh/nineth akkoorden wel leren spelen omdat daar je interesse ligt.
Wil je gewoon wat popliedjes of een beetje ambiënt doen dan is al die uren toonladders leren verspilde energie, dan kom je met wat basis akkoorden die je van internet afkijkt al een heel eind.

Maar goed, deze discussie is al vaker op de site gepasseerd en je hebt mensen zoals jij die zweren bij een degellijke opleiding en je hebt mensen die zeg maar wat intuïtiever ingesteld zijn en op hun gevoel afgaan.

Bekijk bijlage 3826172
(D# - Pentatonic Minor)

verrijk jezelf met dit geweldige boekje. Zelfs als je geen noten leest, geeft dit praktische boekje eenvoudig inzicht in de samenhang tussen akkoorden en toonsoorten. Inclusief handig 'ezelsbruggetjes' om in iedere toonsoort meteen te weten hoe de toonladder en akkoorden zijn opgebouwd. Had ik 't maar verzonnen...

zie: Chord Wheel [NL], Jim Fleser | 9790035222393 | Boeken | bol.com

Toonladders en Hanon oefeningen e.d. zijn ongetwijfeld nuttig voor de techniek, maar uiteindelijk leer je precies dat: toonladders en (muzikaal saaie) oefeningen spelen. Zulke oefeningen zijn, zeker op amateur/hobby niveau, naar mijn mening niet noodzakelijk om een beetje piano te kunnen spelen.

Techniek leer je uiteindelijk ook door gewoon muziek te gaan spelen die je leuk/mooi vindt. In eerste instantie wellicht minder effectief/doelgericht, maar je drijfveer om te oefenen is dan wel groter. En het gaat er uiteindelijk om dat je effectief oefent. Er is zat mooie piano muziek geschikt voor beginners, zelfs klassiek.

Ik ben zeker geen veelzijdige pianist en heb maar een beperkt (klassiek) repertoire, maar in de loop der jaren heb ik toch een aantal gevorderde stukken onder de knie gekregen waar ik nog steeds trots op ben.
In de eerste plaats is dat gelukt vanwege mijn passie voor de muziek die ik speel. Dat is de reden dat ik genoeg doorzettingsvermogen had/heb om te blijven oefenen.
Daarnaast heb ik als kind jarenlang keyboardles gehad, wat me als volwassene op de piano natuurlijk erg geholpen heeft. En later nog twee jaartjes pianoles.

Toonladders en Hanon oefeningen e.d. zijn ongetwijfeld nuttig voor de techniek, maar uiteindelijk leer je precies dat: toonladders en (muzikaal saaie) oefeningen spelen. Zulke oefeningen zijn, zeker op amateur/hobby niveau, naar mijn mening niet noodzakelijk om een beetje piano te kunnen spelen.
Je moet dit niet uren per dag zitten doen.En het zit in mijn muzikale passie om het te doen, dat is een soort gymnastiek voor de vingers, het leert je om vlug en accuraat te spelen.
Iedereen heeft zo zijn eigen methode en in hoeverre wil je bekwaam zijn zoals je zei.Ik wil goed zijn en dat vergt de nodige oefeningen, geduld,karakter en je creëert er pleziere in een doel te bereiken.
Nee,ik persoonlijk kan niet tevreden zijn met wat beetje tokkelen op een synth,piano.
Daarom dat ik me zo erger met die YT filmpjes waarop velen echt nauwelijks kunnen spelen, soms op zeer dure synth's.
Hoeveel mooier zou het zijn als je echt goed kunt spelen.Maar ja het vergt wilskracht en tijd en saaie oefeningen.😉
En toonladders leren zou ik wel doen als je van plan bent te gaan componeren.

Dit boek bevestigt iig mijn skills
You suck at piano
Link

Voor een erg praktische manier van oefenen op de toetsen kan ik Melodics aanraden ( www.melodics.com ). Speelt als een game met levels, achievements, scores, streaks die je bijhoudt door minimaal 5 minuten per dag te spelen etc. maar dan dat je ondertussen daadwerkelijk een handige vaardigheid leert. Ook om met een padcontroller fingerdrums te oefenen of drums met een elektrisch drumstel, overigens. Ik oefen zelf ook met pads met dit programma.

Ik gebruik dit nu al een aardige tijd om dagelijks mee te oefenen en ja, ik kan beamen dat het soms pittig hard oefenen kan zijn om goed te leren spelen en verder te komen! Ik geloof van harte dat dit een beroep doet op zoveel functies van je brein en van je fysieke functies. Ga hier nog een tijd lol (en soms frustratie) mee hebben maar ook erg tof als je het eenmaal haalt om goed te doorspelen.

Laatst gewijzigd:
Back