Nieuw 'vinyl' maar hoe?

clintrubber

Ouwe rot
in de ban
Iemand enig idee hoe/wat dit kan zijn?
Het nodige over wat het allemaal niet is, en wat geheimen mogen er natuurlijk blijven, maar we willen natuurlijk weten wat ze nu eigenlijk doen :halleluja

De eigen website houdt het raadsel ook in stand:

"Sharper definition in all frequency ranges without losing any of the Vinyl character."

We doen niet flauw door te zeggen: 'ah, alles is kennelijk gewoon dus wat harder', maar wat wordt hier nu eigenlijk wel gezegd?

Blijven het met interesse volgen...

Ik heb kortgeleden een exemplaar in m’n handen gehad van Replifact, een Nederlands bedrijf. Zij noemen het Green Vinyl, hoewel het dus ook geen vinyl is, maar gerecycled materiaal als ik het goed heb onthouden. Verschil zat ‘m eigenlijk alleen in de rand van de plaat, die was een stuk ruwer. Bij een vinyl plaat is die mooi aflopend en soort van scherp, hier was de rand nagenoeg even dik als de rest. De geluidskwaliteit zou ook hetzelfde, zo niet beter dan vinyl moeten zijn. De eigenaar van het exemplaar vond ‘m in ieder geval net zo goed en gaat ook kijken om een volgende persing van een plaat niet meer bij de reguliere perserij te doen. Bij hun laatste plaat hebben ze bijna een jaar moeten wachten, Replifact zou heel snel kunnen leveren vanwege het andere productie proces. Maar je hoeft dus niet te wachten op die Kickstarter, zij doen het al (ook al staat het nog niet op de site).

Ik denk dat dit wel een goede ontwikkeling is. Sowieso juich ik het wel toe als je betaalbaar kleine oplages kunt doen!

maar goed hoe zit het met de slijtvastheid?
gekleurd vinyl is dacht ik ook geen vinyl maar slijt veel harder.

maar goed hoe zit het met de slijtvastheid?
gekleurd vinyl is dacht ik ook geen vinyl maar slijt veel harder.
Wat ik heb begrepen is dat het net zo slijtvast, misschien nog wel meer is. Maar dat is dus niet uit praktische ervaring. Ik denk ook dat slijtvastheid van mijn platen over 30 jaar 1 van mijn minst grote zorgen gaat zijn. 😉

Gekleurd vinyl is gewoon vinyl met n kleurtje beweren ze. Dus de slijtvastheid zou zelfde moeten zijn.
Ik heb echter liever zwart want had altijd de indruk dat kleurtjes kraken, vaak.
Hoewel ik ook n picture disc heb die klinkt als n bom. Geweldig.

Ik hoop dat green vinyl net zo aanvoelt als gewoon, ook bij t dj en en scratchen. Dan zijn ze goed bezig.

Vinyl is kleurloos PVC
Vroegah werd koolstof toegevoegd aan schellak, het materiaal waar de eerste platen mee werden gemaakt, om het steviger te maken. Als je zo’n plaat liet vallen dan brak ‘ie in stukken.
Ook zag je door het zwart kleine verschillen in het oppervlak niet.
Dus platen hoorden zwart te zijn al waren ze van vinyl. Net als dat sinaasappels oranje moeten zijn.
Ook wordt er beweerd dat koolstof platen minder statisch zou maken. Daar geloof ik niks van. Mijn zwarte platen knetteren net zo hard als de kleurloze op sommige dagen.

Wat ik heb begrepen is dat de green vinyl ook minder (of niet eigenlijk) statisch wordt dan gewoon vinyl.

Als de minimale oplage 1 is, dan veronderstel ik dat de platen gemaakt worden met een snijkop ipv een persmal, dus zoals een master gesneden wordt. Maar dan -hopelijk- veel sneller.

Samengevat blijft het raadsel over die 'doorbraak' (uit 1e post):
niet met matrijzen en persen, steeds een eerste generatie product.
En grote volumes kunnen razendsnel.

Dat laatste lijkt ook graveren, 3D-printen etc uit te sluiten. Etsen?! Ra ra... wat blijft er over? :?

('k Blijf er maar even van uitgaan dat de muziek daadwerkelijk vanaf die plaat komt, en dat er geen tussenkomende fopperij via sync-code, of een app o.i.d. is. :D )

Beetje google leest over lathe cuts op een mogelijk nieuw materiaal.

Misschien hebben ze een stacker snijder die bv 10 (identieke) platen op 1 apparaat tegelijk kan schrijven. In dat geval kan je nog redelijk snel aan enige oplage komen. Geen 30 miljoen, dus Richard Clayderman en Nana Mouskouri hebben pech.

'k Kwam nog wat andere threads tegen, maar het blijft nog beetje mistig. Patent-pending, maar kwam nog geen nadere details tegen.

Ik heb Replifact een mailtje gestuurd omdat ik iets meer wilde weten over wat de "Green Vinyl" die zij op de markt brengen. Ik dacht dat ze ook (heel) kleine oplages deden, maar 300 stuks is het minimum. Dit is het antwoord wat ik kreeg:

Green Vinyl Records worden gemaakt in Asten. Green Vinyl Records® zijn kwalitatief hoogstaande, milieuvriendelijk geproduceerde platen.
De platen hebben dezelfde authentieke sound als gewoon vinyl, maar worden geproduceerd zonder PVC, en met een veel energiezuiniger productieproces.Het productieproces is gebaseerd op injection moulding in plaats van persing. De vinylcomponent is vervangen door meer milieuvriendelijke materialen.

M.b.t. het productieproces:

We werken met dezelfde lacquers als conventionele perserijen, maar de stampers worden speciaal voor de Injection Moulding pers gemaakt. Het kunststof dat GVR® gebruikt bevat geen PVC en is 100% recyclebaar. (je kunt het vergelijken met het PET van recyclebare frisdrankflessen). We hebben studies over de slijtvastheid die bewijzen dat GVR® platen veel slijtvaster zijn dan conventionele PVC platen.

Kort samengevat:

- 100% recyclebare platen
- 60% energiebesparing
- Minder afval tijdens het productie proces

Het Nederlandse bedrijf Symcon heeft, samen met 8 partners (Bedrijfsleven, overheid en Technische Universiteiten) een productieproces ontwikkeld voor minder milieubelastende LP's. Het productiebedrijf voor deze platen heet Green Vinyl Records®. Omdat Green Vinyl Records® zich voor 100% wil focussen op het productieproces en verdere innovaties, zijn wij hier bij Replifact Media BV hun 'front-office'. Wij sturen de offertes, coördineren de productie voor Nederland/ Europa en we verzorgen het drukwerk en het verpakken van de platen.

GVR® platen zijn altijd 12 inch, 180grs. De minimale oplage is 300 stuks.
Op dit moment is onze levertijd 4-5 maanden na goedkeuring test persing, maar de levertijden lopen wel snel op.

Back