Tip: film en podcast over club Zillion

Legendarisch? haha
Ik citeer even het woordenboek:

"legende: verhaal dat niet op historische gronden, maar op volksoverlevering berust: sagen en legenden."

Als er 30 jaar naar dato nog over je gesproken wordt, lijkt me hier wel sprake van.

Was een keet voor Johnny’s en Marina’s
1 keer binnengeweest. Wat een zeikmuziek was me dat daar. top 40 zielloze trance
Ik vind het niet mooi, dus het IS stom. Ik blijf me hier altijd tegen verzetten. Trouwens ook tegen de kwalificatie 'zielloze trance'. Er komen me daar een partij tranceklappers voorbij in de podcast! 😛 Is muziek alleen goed als de massa het niet snapt en je er quasi-artistiek bij kijkt?

Los daarvan heb ik altijd bewondering voor mensen die durven. De oprichter van de Zillion had een visie, en heeft die club in 5 jaar uit de grond gestampt. Daar heeft hij al zijn geld, energie en passie in gestopt. Met alle risico's van dien. Dan vind ik dat alleen maar knap, of het nou mijn muziek is en mijn bezoekers zijn of niet. Hij heeft bezoekers van toen herinneringen voor het leven gegeven. Dat lijkt me een geweldige nalatenschap.

P.S. Al eerder gedeeld, maar voor wie dit onderwerp interesseert is dit een boekentip:

Dat is het levensverhaal van Eddy de Clerq, met als ondertitel: van discothèque tot rave. Heel boeiend 👍

Dat is het levensverhaal van Eddy de Clerq, met als ondertitel: van discothèque tot rave. Heel boeiend 👍

Ik heb niets tegen Eddy de Clerq, het zal vast een vernieuwer geweest zijn in zijn tijd. Maar ik word wel wat moe van dat eeuwige Roxy verheerlijken. Uiteindelijk was dat toch een club voor een specifieke incrowd. De reden dat het zo'n nagalm heeft is dat het meer trendsettend was in combinatie met kunst en fashion. Voor de bredere ontwikkeling van house zou je kunnen zeggen dat de IT zelfs meer invloed heeft gehad, ook gezien electronische muziek / house nu gewoon mainstream is (waar de Roxy alles aan deed om niet toegankelijk te zijn). En daarnaast natuurlijk Mazzo, Multigroove en de vele pakhuis feesten.

Geef je helemaal gelijk @bombario
'over smaak en kleur valt niet te twisten'

Mijn 'aanvallende' reactie kwam omdat we in België al maandenlang nieuwsberichten krijgen over Zillion.
Elke BV is er wel eens geweest en gebruiken dan superlatieven voor die keet.
Muzikaal was het daar niet beter/vernieuwender dan elke discotheek om de hoek die radiohits speelden.

Andere 'frustratie' is dat er in die tijd op de nationale radio nooit aandacht werd besteed aan elektronische muziek.
Ik viseer dan vooral Stubru. Het was zogezegd een alternatieve radio, maar vorige eeuw waren daar alleen gitaren te horen.
Als het dan over House ging werd je daar weggelachen.
Terwijl er in Nederland elke zaterdagavond op 3FM 'live vanuit Chemistry' te horen was.
Herinner me nog dat we naar de clubs reden (Cherry Moon, Fuse, Cafe d'Anvers) en op de weg naar huis de radio op 95fm
Mixcloud vooral die van voor 2000

20 jaar na datum ging Stubru dan eens aandacht besteden aan New Beat, hebben we hier ook eens goed mee gelachen.

haha the Zillion
Die bekakte commerciële keet, met hun mega super bekakte platte trance muziek.
maar ja het ging hem in de Zillion niet over de muziek, het was meer een ma tu vu clubje.

Er hing daar dus enkel een sfeer van opschepperij en het bijhorend laim gedrag
Niks van samenhorigheid, niks van alle tezamen in trance gaan door de muziek en....

Want als je trance wou horen dan ging je naar de Extreme in Affligem oa.
Iedereen was daar welkom, steeds leuke sfeer en de goeie trance platen niet die platte commercieel boel.
De oprichter van de Zillion had een visie,
LOL

Zijn enige visie was mee springen op het succes van de dancings in de jaren 90.

En hij heeft er gewoon een grote platte commerciële bedoening van gemaakt.
trouwens dat er nu een film over uitkomt bewijst het voor mij ook.
nog eens rap die oude koe uitmelken....

Voor mij heeft deze club niks positief aan de scene gebracht, integendeel!!!
Je zou zelfs kunnen zeggen dat zij scene eerder hebben kapot gemaakt!

Een film over de echte legendarische Dancings in Belgie zou dan eerder moeten gaan over The Fuse, Cherrymoon, Balmoral, La bush, La Rocca, enz
maar ja die film zal niet zo veel opbrengen niet waar

Komkom. Technoville gaat al even mee… op een bepaald moment gingen ze retro bommen gebruiken als achtergrond om over te kletsen. En nu? Nu spelen ze alleen nog maar rammstein en geen gitaren meer maar meer en meer botsautohouse en platte shit… er is niks alternatief meer aan.
Naderen we nog de warmste week waar ze borsato gaan meeblaren. En die duurt 2 weken, zender mijden.

Waren het 18 flessen champagne bestellen? Die laatste uitspuiten rondom, met je dikke nek uit de carré worden getrapt (terecht) en dan zweren een zaak te maken die carré de kop zal kosten. Fail.

Andere 'frustratie' is dat er in die tijd op de nationale radio nooit aandacht werd besteed aan elektronische muziek.
je had in de jaren 90 in Vlaanderen als enige radio zender die elektronische muziek draaide radio SIS

En inderdaad Studio Brussel en elektronische muziek zijn. precies geen grote vrienden
Je had uiteindelijk de vrijdag avond geloof ik een programma dat 2h duurde, maar dat was het dan ook.

soit Studio Brussel is nog verder de dieperik ingezakt nu ....overdag is dat echt niet meer het luisteren waard

Dat was 80s al hoor. In de 90‘s draaide ik op n vrije zender al nucleair fallout. Een house programma op vrijdagavond. En was er laser fm ‘laser hot hits’. Een piraat langs de schelde… Enkel house all day.

Ja geweldige radio, ze spelen,soms zelfs mijn shit 😂
metropolis deed zeker ook wel wat…

ben je zeker van die technoville in 2000 pas? Als ik,google zie ik veel 90. Lukraake link

Radio Centraal niet vergeten.
Thx die kende ik niet

Als ik nu elktronische muziek op de radio wil horen dan is het radio URgent
Is het radiostation van het unief van Gent

Technoville of switch was er pas vanaf 2000
Technoville was er al veel vroeger midden jaren 90
Is daarna switch geworden
Technoville was vele malen beter!

Wave frequencies checken op centraal. Inspired op liaisons dangereuse van sis. Elke donderdagavond.
en jaren te streamen op mixcloud. De montage en presentatie is zoals in de oud tijd soms, muziek primeert. Ze speelden vorige week nog de nieuwe plaat (nov 2022) van de zanger van … liaisons dangereuse, Krishna. Fijne ontdekking.

Back