Goede en minder goede Youtube kanalen - mijn reviews

Look Mum No Computer
Zelfbouw en circuit bending projecten in een sneltreinvaart met 80's punk esthetiek. Looovely.

Dat kanaal heeft alle ingrediënten die het mij na 20 seconden met gekrulde tenen zouden uitzetten, maar die jongen komt er bij mij perfect mee weg. Waarom? Omdat hij echt leuk spul bouwt, omdat hij zijn onderwerp kent en het ietwat druk doen gewoon zijn stijl is en niet een masker voor inhoudsloos/verstandloos zijn. Het lijkt me een meer dan pientere kerel.

Dat wauwelend Furbyorgel. :D

Ik vind youtube eigenlijk een bar slecht medium voor synth reviews eigenlijk. Door de compressie hoor ik belangrijke nuances in klank niet en ik test synths liever hands-on. 90% van een synth is toch hoe hij op de knoppen reageert. Een uitzondering is misschien Sonic state en dan vooral de filmpjes van Nick Batt. Die kerel weet leuke technische details in een review te vinden waar ik jaren over zou doen om te ontdekken en kan ze mooi demonstreren. En ik deel zijn PWM-fetish :-)

Verder zie ik youtube meer als edutainment. Gewoon leuke en goed geproduceerde filmpjes vind ik ook mooi. Dus Andrew Huang vind ik ook altijd wel leuk om naar te kijken.

Ik graag naar
- Joe Gilder van Home studio corner https://www.youtube.com/user/HomeStudioCorner
Af en toe goeie tips en leuke inzichten. Ook vaak kritisch op andere 'tips' die de ronde doen. Zijn filmpje over mixen met pink noise is bijvoorbeeld leuk om te zien

- Musician on a Mission: https://www.youtube.com/channel/UCMLRL8SFdYOV1bxjHkHP1tA Vooral een mission om zijn eigen business te promoten. En dus is the click-bait strong in this one. Maar nog steeds informatief.

- Paul Davids: https://www.youtube.com/user/Luapper - Meer over gitaar. En ik speel helemaal geen gitaar. Maar ik kan erg genieten van zn verschrikkelijke nederlandse accent.

- Cubase kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCcQBdibdDxH2ngu3kNPYOEA Alleen interessant als je cubase gebruikt. Maar dan heul veul handige tips en tricks videos

Koopt en verkoopt en repeat.

Captain Pikant. Voorliefde voor drumcomputers

Misschien heb ik er overheen gelezen maar ik mis Starsky Carr. Leuke reviews en vergelijkingen tussen origineel en kloon.

Aanraders voor mixen zijn deze 3:

Slechte kanalen vergeet ik zo snel mogelijk. Nog slechter zijn de bloedirritante reclames voor midi-packs met van die quasi-coole dudes die ik niet ken. En nu van een nieuwe plugin van Output, die ze door mijn strot proberen te douwen. Aaaaaargh 😉

Ik wou er nog veel meer delen maar mijn ipad was leeg

zijn jullie de XTC Italiaan vergeten te melden? "Dokter mix"

voor rest zijn er vele vermeld die ik nog niet ken, dus dat wordt weer een leuke avond Youtuben ;)

Oude draad... Updatetje:
- Miles Away vind ik wel aardig tegenwoordig, die heeft een beetje dezelfde smaak als ik qua sounds en fx.
- Loopop nog altijd grondig als videomanual en slaapmiddel.
- SonicState ook nog altijd ok mits Nick Batt presenteert, ben niet kapot van zijn collega's.
- Starsky Carr heeft zijn momenten.
- Matt Johnson is tof en speelt ook echt goed.
- The Pedal Zone is tof voor fx, wel vooral gitaar georiënteerd.
- Hainbach vind ik ook leuk vanwege zijn obscure gearkeuze en wat hij ermee doet.
- Bad Gear voor mijn wekelijkse rondje jams, humor en memes, maar snap goed dat veel mensen Florian niet uit kunnen staan.

De irritatiezone:
Dr. Mix, Benn Jordan, Andrew Huang en BoBeats mogen ze van mij in een emmer achter het schuurtje verdrinken (nou ja, figuurlijk dan, ik wens hen uiteraard een lang en gezond leven toe), tergend irritante lui. Synth Samurai, ook vreselijk. En andere collega's die ranten over synth nieuws, gear die ze niet hebben of anderszins controversieel doen om reacties uit te lokken. En een hoop saaie die ik vergeet. Zoals Tim Shoebridge bijvoorbeeld.

Uiteindelijk kijk ik vooral als ik interesse heb in een synth, en dan hangt het er maar net vanaf wie wat op zijn kanaal heeft. Zo kocht ik de Solar-42 dankzij Benn Jordan en BoBeats terwijl ik die normaal graag oversla.

Laatst gewijzigd:
Muziek gerelateerd volg ik eigenlijk alleen Sonicstate en Loopop en verder wat ik tegenkom als ik iets over een bepaald apparaat zoek dat niet door voornoemde personen wordt behandeld.

BoBeats zit bij mij wel redelijk in de wegklikzone en Cuckoo verdaag ik inmiddels ook al een tijd niet meer. De vorm zit bij mij de inhoud in de weg.

Bij sonicstate heeft nick het eigenlijk altijd te druk, weet vaak niet meer wie of wat er achter welke knop zit. Ook de onderwerpen spreken me niet erg aan.
Bad Gear is ok, maar er lijken teveel items van de 'shop floor' langs te komen (worden ze niet verkocht of zo iets ?!)

Bad gear is echt n dansje geworden. De oudere afleveringen zijn nog niet zo met die “moves” en aangenamer vind ik

Captain Pikant vind ik zeer leerrijk

verkocht aan de Hapax na zijn video waar hij Hunter van Bjork programmeert :)

loopop blijft de beste voor reviews, verder maar net wie het aparaat heeft waar ik interesse in heb maar een paar die ik volg:

chords of orion (pedalen en chille ambient/drone muziek met gitaar)
oscillator sink (ambient/drone en synths daarvoor)
ian dixon (veel gratis korg modwave presets, aantal goeie tutorials en tegenwoordig ook andere korg devices/software)
stephen mcleod (midi controllers en vage glitch visuals)
floyd steinberg (kleine DIY synths en effecten)
mattian holmgrem (muziek theorie)

absoluut vermijden: badgear/audiopilz en andrew huang

Mixbustv.

Er zitten hele goede kanten aan dit kanaal, namelijk hoe je moet mixen.
En dat is ook hoe hij z'n geld verdiend.
Bordenvol uitstekende tips op dit gebied.

En er zitten hele hele slechte dingen aan dit kanaal, namelijk zijn manier van perceptie testen.
Dit is ook niet hoe hij zijn geld verdiend.
Het is het perfecte voorbeeld van hoe je het absoluut niet moet doen.

Back